Wat valt je op?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 21:03 #1414929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je het eenmaal ziet...
Als je het eenmaal ziet is het heel eenvoudig. Een uitlaatspruitstuk van 25 jaar oud, en zeker op een turbo, is roestig en lelijk. Dat was de mijne ook, en zeker na wat olielekken langs de camcarrier pakking, maar daarover later meer. Ik heb recent de cylinderkop er af gehad en toen ik toch zo ver was en de auto geschorst binnen stond heb ik het uitlaatspruitstuk laten coaten met een keramisch laagje, vandaar dat ie nu mooi egaal grijs is. Het had overigens ook zwart, geel, rood of vele andere kleuren kunnen worden maar dat vond ik niet passen. Had wel opvallender geweest natuurlijk :-)

Maar waarom keramisch coaten? Ik wilde de motor een beetje op peppen en heb gekeken naar heat wrap lint zoals ze dat in de rallysport vaker gebruiken. Nadeel daarvan is dat er vocht in blijft hangen en het ijzer veel sneller roest. Mocht er weer olie lekken dan zou die olie in het lint blijven zitten en mogelijk nog brandgevaarlijker worden. Op een open buizen uitlaat gaat dat best maar het was geen haalbare optie voor een zo compact spruitstuk en ditto motor ruimte.

Het doel van die heat wrap is om zo veel mogelijk warmte in het spruitstuk te houden want al die uitlaatenergie moet eerst nog even de turbo aandrijven. Minder warmte verlies betekent sneller opspoelen van de turbo en minder turbo gat. De auto wordt er niet sterker of sneller van maar wel nog prettiger rijdbaar in normaal gebruik en daar was ik naar op zoek.

En toen zag ik bij Wheeler dealers het Keramisch coaten als isolatie techniek, toegepast op een jaaaag XJC en dat leek me wel wat. De techniek is afkomstig uit de lucht en ruimtevaart maar wordt steeds beter bereikbaar kwa prijs. Bovendien is de isolatiewaarde beter, is het een duurzamere en dunnere laag en ziet het er nog beter uit ook. Als er een conservatieve temperatuur reductie van 33% gegarandeerd wordt dan is dat toch een significante verbetering, dat moet te voelen zijn straks. Ik heb diverse hotrod en tuning websites bekeken, en wetenschappelijke publicaties gelezen maar je komt niet heel veel tegen over uitlaat isoleren. Maar wat je tegenkomt is altijd positief, voor normaal aangezogen motoren ivm scavenging maar vooral voor turbo motoren. Corky Bell noemt in "Maximum Boost" overigens wel vrij uitgebreid het isoleren van het uitlaat traject en turbine huis.

Inmiddels zit alles weer in elkaar en heb ik, na gisteren een afgescheurde vacuumslang tijdelijk afgedopt te hebben, een goed lopende auto. En nou maar wachten op de lente en de auto weer op de weg zetten... ik kan niet wachten :-)

Het hitteschild dat over het spruitstuk hoort heb ik netjes zwart gespoten met VHT (Very High Temperature) verf. Daar staat ook wel op dat er keramisch spul in zit maar is totaal niet te vergelijken met de coating op het spruitstuk. Mocht je aanbieders vergelijken, let er op dat verf of poedercoating een teleurstelling wordt.

Wheeler Dealer Jaguar XJC:
(ong 19:40)

De uitvoerder van het coaten is www.zircotec.com/ (zelfde als bij Wheeler Dealers). De site heeft veel informatie, het lezen waard. De Nederlandse vertegenwoordiger is www.classiccarpartshelden.nl/ in Helden. Gezellige Limburgers die zorgen dat je spruitstuk in Engeland komt en 3 a 4 weken later weer netjes terug in Nederland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 21:54 #1414935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je geeft wel heel snel de oplossing ;o)
merk je nu ook dat het minder heet is onder de motorkap?

Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 22:28 #1414938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat gaan we nog zien want de
Dat gaan we nog zien want de auto staat nog in de winterschorsing. Ik merk wel dat na 5 minuten stationair draaien ik het uitlaatspruitstuk kan aanraken zonder mijn vingers te verbranden. Zegt nog niet zo veel. Het meeste effect verwacht ik in het oppakken bij tussensprints. Extra voordeel is dat de EGT sensor door de hogere gassnelheden nog representatiever en sneller gaat meten wat de werkelijke uitlaatgas temperatuur is en dus ook sneller kan ingrijpen als het mis dreigt te gaan. Extra veiligheid bij eventueel verder tunen. Maar ik zal over een paar weken de eerste ervaringen ook weer delen.

Snelle oplossing? Tijd voor een nieuw raadsel... wie heeft er eentje? :-)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 23:56 #1414941 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uitlaat Wrap
Zo'n uitlaat wrap met glasvezel band isoleerd veel beter als die coating lijkt me.
Met drie lagen wrap kan je je blote hand op een rood-gloeiend uitlaat spruitstuk houden, zonder die te verbranden.
Als je de wrap aanbrengt zoals het hoort, dwz een dikke laag hittebestendige verf, wrap goed laten weken in lauw water, strak omwikkelen, vastzetten met RVS ty-rapps. Valt de roest vorming ook wel mee.
Het wrappen of isoleren van de uitlaat heeft overigens alleen als voordeel dat het koeler blijft in de motor ruimte, en het geeft een betere sound aan het einde van de uitlaat-pijp.
Verschillen zijn zelfs bij motoren van van 600-700 Pk niet meetbaar.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2015 10:12 #1414947 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic mooi werk Johan!
mooi werk Johan!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2015 14:53 #1414960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk!
Hoi Johan,

Mooi werk. Technisch leuke logische benaderimg met optimalisatiedrang.
Het past bij je. Leuk je weer te "zien"!

Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2015 18:38 #1414964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekker bezig en goed idee
Snelle oplossing? Tijd voor een nieuw raadsel... wie heeft er eentje? :-)

De 240 met 5 cilinder en 850 motorkap was een mooi voorbeeld geweest,

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2015 01:30 #1414976 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Buitenkant?
Hallo Johan

Wordt het spuitstuk alleen aan de buitenkant gecoat of ook aan de binnenkant? Coat je de binnenkant, dan loopt de temperatuur van het spruitstuk minder op.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2015 09:39 #1414979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alleen buitenkant
Het kan helaas alleen aan de buitenkant. De laag wordt met een heel hete vlam tegen het metaal aan geschoten en aan de binnenkant kun je er gewoon niet bij met die vlam. Bovendien, mochten er stukjes loslaten op den duur dan wil je die niet in de turbine hebben. Het zou inderdaad wel nog beter zijn om de binnenkant ook te doen want nu moet je nog steeds die 7 a 8 kilo gietijzer opstoken voor alle uitlaat energie helemaal beschikbaar is voor de turbine. Door de buitenkant te coaten blijft die klomp ijzer wel beter op temperatuur en daar zit de winst denk ik. Het zal nauwelijks te voelen zijn en als je het al voelt ben je er heel snel aan gewend. Maakt niet uit, groot deel van de gein is weten wat er onder de motorkap gebeurt :-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2015 00:06 #1415003 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Thermische belasting
Hallo Johan

Het coaten van de binnenkant leek mij vooral handig, omdat het uitlaatspruitstuk op die manier thermisch minder belast wordt. Door de isolatielaag (lees: coating) aan de buitenkant kan die z'n warmte minder kwijt, waardoor de temperatuur in het spruitstuk waarschijnlijk hoger wordt dan zonder coating (aan de buitenkant). Minder thermische belasting kan nooit kwaad lijkt me.

Maar uit jouw verhaal blijkt dat intern coaten nog geen optie is.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC