CO-gehalte te hoog op een 760GLE met B280F
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2015 09:38 #1102984
door V700 register
CO-gehalte te hoog op een 760GLE met B280F is gemaakt door V700 register
Gisteren mijn 760GLE uit 1989 door de APK geprobeerd te halen, maar dat mislukte want het CO-gehalte van het uitlaatgas is 1,1% terwijl maximaal 0,5% is toegelaten. Wilde een afspraak maken bij Jan Ooms in Monster die gespecialiseerd is in injectiemotoren maar die heeft de eerste 2 weken geen tijd en de auto moet beslist op 15 januari goedgekeurd zijn.
Wie weet er in de wijde omtrek van Rotterdam iemand of een bedrijf wat me zou kunnen helpen, of heeft iemand een suggestie hoe ik het CO-gehalte naar beneden zou kunnen krijgen?
Bij voorbaat bedankt,
Jaap
Wie weet er in de wijde omtrek van Rotterdam iemand of een bedrijf wat me zou kunnen helpen, of heeft iemand een suggestie hoe ik het CO-gehalte naar beneden zou kunnen krijgen?
Bij voorbaat bedankt,
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2015 09:40 #1414669
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit er een kat. onder ?
Zit er een kat. onder ?
Slurpje mag nl. 2.0 % hebben.
Zit er in de motorruimte geen plaatje waarop staat hoeveel C.O jou 760 mag hebben ?
Slurpje mag nl. 2.0 % hebben.
Zit er in de motorruimte geen plaatje waarop staat hoeveel C.O jou 760 mag hebben ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
07-01-2015 17:01 #1414683
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic co
Zet er eens een nieuwe thermostaat in, dan gaat de motortemperatuur omhoog.
Dat geeft een schonere verbranding.
Dat geeft een schonere verbranding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2015 19:24 #1414689
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, er zit een katalysator
Ja, er zit een katalysator onder, en ook een Lamba-sonde. En de eis van maximaal 0,5% komt uit het APK boek van de RDW, dus of er wel of geen plaatje in de motorruimte zit zal de RDW inspecteur worst wezen, helaas.......
Groet,
Jaap
Groet,
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2015 19:27 #1414690
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adrian, dat een stuk of vijf
Adrian, dat een stuk of vijf graden temperatuurverhoging van het koelwater kans zou zien het CO-gehalte van 1,1 naar maximaal 0,5 te brengen lijkt me erg optimistisch gedacht. Heb inmiddels een afspraak met een kleine Peugeot garage (is immers een PRV motor) en die gaat morgen kijken wat hij kan bereiken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Jaap
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2015 20:44 #1414692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CO
Een te hoog CO-gehalte heeft te maken met onvolledige verbranding,..... Toch??? Een te rijk mengsel?
Luchtfilter vuil? Verstopte/losse/lekke vacuumslang?
Luchtfilter vuil? Verstopte/losse/lekke vacuumslang?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2015 21:33 #1414695
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een klein lekje in de uitlaat
Een klein lekje in de uitlaat voor de lambdasonde kan dit ook veroorzaken. Hierdoor krijgt de lambdasonde het signaal dat er meer zuurstof in de uitlaatgassen zit dan zou moeten. Hierdoor zet de ECU de injectoren langer open dan eigenlijk zou moeten. Resultaat is een onvolledige verbranding. (Is het CH gehalte ook hoog?) Het klinkt misschien wat vreemd dat ondanks dat er uitlaatgas uit het lek ontsnapt er toch zuurstof bij de lambdasonde komt. Dat dit toch kan, heeft te maken met het concentratieverschil tussen het zuurstofgehalte in de buitenlucht die nominaal ca 20% is en de concentratie in het uitlaatgas (die zal als het goed is zeer laag is). Het lekje kun je makkelijk vinden door met hand rond de uitlaat vanaf het spruitstuk te voelen waar warm gas ontsnapt. Dit moet je doen als de motor en dus de uitlaat nog koud zijn. Je hebt dus relatief kort de tijd om dit te doen. Maar misschien heb je ander idee om het lek op te sporen. Misschien kun je het ook gewoon horen dat het lekt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2015 16:44 #1414726
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onder de auto kijken terwijl
Onder de auto kijken terwijl iemand anders de uitlaat achter dichthoudt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2015 16:59 #1414728
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te hoog CO
Te hoog CO betekent dat de mengsel regeling niet werkt. Daar moet je denk ik foutcodes van hebben. Die zou ik eerst uitlezen en met die informatie verder zoeken.
Het effect van een lekje in de uitlaat is denk ik meer dat de lambda sensor niet voldoende warm gehouden wordt en daardoor niet altijd meer goed functioneert. Met het lek verdwijnt er gasdruk en expanderend gas wordt koeler. Zuurstof gehalte verandert natuurlijk niet.
Het effect van een lekje in de uitlaat is denk ik meer dat de lambda sensor niet voldoende warm gehouden wordt en daardoor niet altijd meer goed functioneert. Met het lek verdwijnt er gasdruk en expanderend gas wordt koeler. Zuurstof gehalte verandert natuurlijk niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
08-01-2015 18:50 #1414732
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Natuurlijk???
Een rochelende uitlaat heeft het effect dat halverwege het traject gassen uit het systeem worden geperst en door het drukverschil ook verse lucht met O2 het systeem wordt ingezogen. Het lambada systeem probeert dan door extra brandstof te herstellen. Maw het systeem wordt misleid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam