Slecht stationair 960 B204FT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2015 20:36 #1102965 door V700 register
Slecht stationair 960 B204FT is gemaakt door V700 register
Goedeavond,

Ook mijn wagen draait nu al eventjes slecht stationair. Het toerental schommelt de hele tijd, en bij koude motor zou hij nogal vaak durven uitvallen ook.
CIS klep is gereinigd en getest, die werkt naar behoren.

Ik heb even een filmpje gemaakt van het probleem, zie op de link hieronder. Is er iemand die dit gedrag misschien onmiddellijk herkent?
(Ik zag op youtube al meedere filmpjes van 740's / 940's die slecht stationair draaien, maar telkens op een andere manier dan dat de mijne nu doet.)

Bedankt alvast,

Groeten, Carl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2015 20:51 #1414532 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wilde gok
Hallo Carl

Het lijkt wel of de CIS-klep probeert iets te corrigeren, maar dan overcorrigeert en het dus eigenlijk niet geregeld krijgt. Niet dat ik er verstand van heb, maar het eerste dat dan bij mij opkomt is "valse lucht".

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2015 21:06 #1414535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic documentatie pagina
Hier in het documentatiecentrum staan vast een paar bruikbare pagina's tussen: volvo700vereniging.nl/node/10798 bijvoorbeeld:
- "Afstelling B2XX gasklep, positieschakelaar, gasrol in relatie tot stationair toerental"
- "CIS-klep (stationair regelschuif) schoonmaken"
- "Stationair toerental veel te hoog!"

"Zagen" van de stationair toerenregeling is een veel voorkomend probleem, er zou eigenlijk een aparte troubleshoot pagina voor moeten komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2015 12:31 #1414622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slecht stationair 960 B204FT
Is de luchtmassameter niet defect? Misschien kan je hem omruilen met een van een auto die wel goed stationair loopt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2015 12:53 #1414624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stationair regeling
Het stationair toerental wordt geregeld in een regelsysteem. Als het stationair toerental "zaagt" is de CIS klep niet meer "de baas" in de regellus. Dat betekent meestal dat er een andere plaats is waar lucht de motor in kan zonder dat de CIS klep die lucht kan tegenhouden (=regelen). Denk aan lucht langs inlaatspruitstukpakking, lucht lek langs de injector O-ringen (benzine en evt LPG), luchtlek bij gasklephuis etc.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2015 21:50 #1415685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doet ie hetzelfde op benzine?
Doet ie hetzelfde op benzine?
Ik zie dat er gas in ligt welk er voorheen niet in lag.

• Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2015 08:58 #1415690 door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic exact het zelfde als met mijn B204FT
hey Carl, ik heb precies het zelfde met mijn B204FT. een ding val t me op. hij doet dat alleen als je toerental tijdens een rit boven de 4000-5000 RPM is geweest. (vollast signaal naar de computer)

heb alleen nog geen oplossing, ook nog niet heel erg mee bezig geweest. maar verder loopt hij goed. binnenkort eens wat lektesten doen en met de gasklep pos sensor bezig. ook even de LMM wisselen

koen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2015 15:40 #1415699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Connector LMM?
Met mijn 780 heb ik iets vergelijkbaars gehad, alleen ging het toerental frequenter op en neer dan in dit filmpje te zien is.
Even "rommelen" aan de connector van de LMM loste het euvel op.
Mijn suggestie ligt in de lijn van de andere ideeën van de anderen.

Groeten,
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2015 16:50 #1415809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B204FT onregelmatig lopen
Ik heb je filmpje op Youtube bekeken en het toerental schommelt behoorlijk. Heb je je storingscodes al uitgelezen met behulp van de OBD box onder de motorkap?

Het probleem zit waarschijnlijk in of onder je inlaatspruitstuk.
- smerige gasklep, verstopte vacuumaansluiting
- lekkende injector o-ring
- lekkende inlaatspruitstuk pakking
- olie in je stationairloopregelaar (onder het spruitstuk)
- verstopte carterontluchting!!!!!!!! (onder het spruitstuk in het blok)
- losse of defecte vacuumslang / intercoolerslang
- defecte brandstofdrukregelaar

Het beste kun je bovengenoemde zaken in één keer allemaal controleren, dan hoef je je inlaatspruitstuk maar één keer los te halen. Als het spruitstuk eraf is kun je ook meteen je knocksensor en motortemperatuursensor controleren en indien nodig vervangen.

Vergeet niet je carterontluchting in je blok te controleren als je de inlaat eraf hebt. Die wordt vaak vergeten en kan compleet verstopt zitten!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2015 18:02 #1416026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt alvast voor het
Bedankt alvast voor het meedenken.

Valse lucht lijkt me inderdaad ook een grote kanshebber. Ik heb even wat startpilot verneveld over / rond het inlaatspruitstuk en het toerental gaat omhoog. (Toerental stijgt wel traag.)

Even wikkelen aan de LMM heb ik ook gedaan, haalde niet veel uit behalve dat nu mijn lambdalampje brandt...
Als ik de stekker op de LMM uit trek loopt hij wel stationair trouwens, maar waarschijnlijk in een soort noodloop?

@960Turbo: Jij bent waarschijnlijk dan de vorige eigenaar van de 960? Je hebt blijkbaar ook niet veel beeldmateriaal nodig om je ex-wagen te herkennen.
Het probleem is er inderdaad zowel op gas als op benzine. De gas installatie is een spiksplinternieuw geweeste (ligt er nu ong. 1 jaar in.) Prins VSI 2.0, waarmee ik niet zo onmiddellijk problemen verwacht.

Ik ga dan eens verder op zoek gaan met jullie tips in het achterhoofd, zodra ik enkele uren de tijd heb hiervoor.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC