FB naar FD
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 21:44 #1102520
door V700 register
FB naar FD is gemaakt door V700 register
Mensen,
Zo weer zo'n zaterdagavond op de bank ideetje. Het motortje van Olly jr is met de 2e kop nu op 374 en een beetje. Opzich het draaid pruttelt en doet het nog best hoor. Maar nu heb ik toevallig een B230FD staan/liggen. 281000 km en altijd op benzine gelopen. Blokje is uit 1995 dus voorzien van olie spuiters onder de zuigers. Distributie riem vervangen bij 262000 even als olie filter.
Wel 15 pk minder natuurlijk en er zit een m47 aan.
In grote lijnen, handbak er af, zf22 er op en aansluiten, meer kan een wissel niet zijn toch?
Kwestie van egr gedoe er aflaten dan is hef ongeveer precies een F blok.
In een later stadium dan even de 530 kop wisselen voor mijn huidige 531 en ik heb weer 130 pk ongeveer.
Mis ik dan stappen?
Zo weer zo'n zaterdagavond op de bank ideetje. Het motortje van Olly jr is met de 2e kop nu op 374 en een beetje. Opzich het draaid pruttelt en doet het nog best hoor. Maar nu heb ik toevallig een B230FD staan/liggen. 281000 km en altijd op benzine gelopen. Blokje is uit 1995 dus voorzien van olie spuiters onder de zuigers. Distributie riem vervangen bij 262000 even als olie filter.
Wel 15 pk minder natuurlijk en er zit een m47 aan.
In grote lijnen, handbak er af, zf22 er op en aansluiten, meer kan een wissel niet zijn toch?
Kwestie van egr gedoe er aflaten dan is hef ongeveer precies een F blok.
In een later stadium dan even de 530 kop wisselen voor mijn huidige 531 en ik heb weer 130 pk ongeveer.
Mis ik dan stappen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 22:14 #1412586
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een FD heeft geen
Een FD heeft geen oliesproeiers. Alleen de FK/FT. De FD vind ik een hele slome motor. Zowel onder als bovenin erg tam. Die EGR zooi er gelijk afhalen. Kleppen zijn kleiner dan FB motor. Als je een 531 kop erop zet, de computer van een FB erop zet dan heb je dezelfde configuratie als nu.
Jouw motortje loopt toch nog prima zou het er niet op wagen. Als ie ploft dan zie je toch wel weer.
Jouw motortje loopt toch nog prima zou het er niet op wagen. Als ie ploft dan zie je toch wel weer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 23:18 #1412589
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie filter
Ja maar, hier zit een vers olie filter op;)
Een 531 heeft even grote kleppen als een 530 kop. De druk is wel lager.
De kop wissel gebeurd ook zeker wel, alleen eerst de motor wisselen en dan later evt de kop wisselen.
Mijn distributie riem moet ook weer, evenals de riemen van de dynamo en stuur bekrachtiging.
Deze motor heeft ook een recent gereviseerde dynamo.
Onder mijn auto ligt laatste tijd steeds olie. Nou ja anyway, lijkt mij gewoon een soort quickfix dan.
Een 531 heeft even grote kleppen als een 530 kop. De druk is wel lager.
De kop wissel gebeurd ook zeker wel, alleen eerst de motor wisselen en dan later evt de kop wisselen.
Mijn distributie riem moet ook weer, evenals de riemen van de dynamo en stuur bekrachtiging.
Deze motor heeft ook een recent gereviseerde dynamo.
Onder mijn auto ligt laatste tijd steeds olie. Nou ja anyway, lijkt mij gewoon een soort quickfix dan.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 20:53 #1412691
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic B230FD is gewoon een B230F
B230FD is gewoon een B230F met wat extra milieumeuk (egr en puls-air) erop zodat ie schoon genoeg was voor de usa. Jou rijstijl kennende zou ik de wissel niet doen. Oliefilter Is 8 euro en 2 minuten werk. Distr riem paar euro meer en nog geen uur werk. Ff lekkage opsporen en oplossen. Kop van de FD Is ook iets anders vanwege pulsair
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 10:16 #1412710
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic F
Klopt, het is een B230F met extra milieumaatregelen. Niet een B230FB met extra milieumaatregelen. Onder andere die VX-nokkenas die in z'n eentje voor 15 pk vermogenswinst zorgt (en een wat piekeriger koppelkromme) mist hij dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 10:40 #1412714
door V700 register
FD is wel ideaal voor een automaat, koppel al vroeg beschikbaar
Beantwoord door V700 register in topic koppel
Willem van Strik lidnr 328 schreef : (en een wat piekeriger koppelkromme)
FD is wel ideaal voor een automaat, koppel al vroeg beschikbaar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2014 18:13 #1412825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Live starts @4000 rpm :)
Tja, heb ook al gedacht om de 531 met vx3 op dit onderblok te drukken.
Moderators: Jerry Stam