230 K motor 1986
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 19:58 #1102113
door Bas Walhof
230 K motor 1986 is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
ik heb een vraag over een 230 K motor.
Mijn 740 is van 1986 en ik hoor (ook in de auto) een "tokkelend geluid" bij stationair draaien.
Bij beetje verandering (+ of -) van het toerental is het weg. Heb liever dat het er helemaal niet is.
De motor loopt heel mooi verder, geen problemen. Heeft nog maar 175.000 km gelopen, loopt zuinig (makkelijk 1:11) en gebruikt nauwelijks olie.
Kan het zijn dat de mechanische benzine pomp dit veroorzaakt? Zo te zien is nl. de frequentie hiervan vrijwel gelijk met de benzine toevoer die ik door het glaasje zie stromen.
Is dat tokkelen een veel voorkomend 'probleem'?
Eenvoudig te verhelpen en/of kwestie van die mechanische pomp vervangen?
Of is het iets anders? wie heeft ervaring kennis van deze motor?
Alvast bedankt.
Groet, Bas (580)
ik heb een vraag over een 230 K motor.
Mijn 740 is van 1986 en ik hoor (ook in de auto) een "tokkelend geluid" bij stationair draaien.
Bij beetje verandering (+ of -) van het toerental is het weg. Heb liever dat het er helemaal niet is.
De motor loopt heel mooi verder, geen problemen. Heeft nog maar 175.000 km gelopen, loopt zuinig (makkelijk 1:11) en gebruikt nauwelijks olie.
Kan het zijn dat de mechanische benzine pomp dit veroorzaakt? Zo te zien is nl. de frequentie hiervan vrijwel gelijk met de benzine toevoer die ik door het glaasje zie stromen.
Is dat tokkelen een veel voorkomend 'probleem'?
Eenvoudig te verhelpen en/of kwestie van die mechanische pomp vervangen?
Of is het iets anders? wie heeft ervaring kennis van deze motor?
Alvast bedankt.
Groet, Bas (580)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Dobbelaere (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 21:14 #1410497
door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic gewoon kantelende zuigers?
gewoon kantelende zuigers?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 21:46 #1410502
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekend
Is een bekend verschijnsel.
Mijn b230k heeft dat tussen km stand 53000 en 436000 steeds gedaan.
Geen punt, dus.
Groet, Lieme Huib
Mijn b230k heeft dat tussen km stand 53000 en 436000 steeds gedaan.
Geen punt, dus.
Groet, Lieme Huib
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 22:04 #1410504
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic 230k "tic"
Hallo en goedendag ..
M'n 740 met 230k motor uit 1989 ( 97.500 km jong) heeft ook deze "tic". Van liefhebbers al eens gehoord dat dit de sound van deze motor is. Weet het niet.. Wat ik zelf altijd doe is de motor een minuutje laten draaien voor ik weg rijd en hoor dan niets meer alleen maar de sound van een fijne baksteen. Velen in het begin gevraagd naar dit mysterie, maar allen zeiden unaniem "hoort bij het karakter en kan absoluut geen kwaad" 35.000 km verder kan ik dit alleen maar bevestigen. Zou dus zeggen: ... geniet ervan.
Groeten Wim Pothoven/ lid 1409
M'n 740 met 230k motor uit 1989 ( 97.500 km jong) heeft ook deze "tic". Van liefhebbers al eens gehoord dat dit de sound van deze motor is. Weet het niet.. Wat ik zelf altijd doe is de motor een minuutje laten draaien voor ik weg rijd en hoor dan niets meer alleen maar de sound van een fijne baksteen. Velen in het begin gevraagd naar dit mysterie, maar allen zeiden unaniem "hoort bij het karakter en kan absoluut geen kwaad" 35.000 km verder kan ik dit alleen maar bevestigen. Zou dus zeggen: ... geniet ervan.
Groeten Wim Pothoven/ lid 1409
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2014 09:20 #1410537
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic geen kantelen maar ...
hallo allen dank voor de reacties.
Ik heb dit punt ingebracht omdat ik denk dat het niet de kantelende zuigers zijn. Inmiddels heb ik met mijn Volvo's (allen met de redblock 230) zo'n 1 miljoen km's achter de rug en ken dus wel die bekende 'tic'. Mijn 940 heeft dat ook maar dat is toch een andere 'tic' dan die ik hoor bij mijn 740.
Bij de 940 is het vooral wanneer die een koude start heeft en bij een warme motor is het minder. Echter deze 940 'tic' (meer een lichtere ratel) loopt ook iets mee met het toerental.
Bij de 740 is het meer een harde 'hamerslag' en dat is er ook bij warme motor. Zoals gezegd verdwijnt deze 'tic' sneller bij toerenwisseling.
Ben benieuwd of er nog andere meningen of suggesties zijn.
Groet,
Bas (580)
Ik heb dit punt ingebracht omdat ik denk dat het niet de kantelende zuigers zijn. Inmiddels heb ik met mijn Volvo's (allen met de redblock 230) zo'n 1 miljoen km's achter de rug en ken dus wel die bekende 'tic'. Mijn 940 heeft dat ook maar dat is toch een andere 'tic' dan die ik hoor bij mijn 740.
Bij de 940 is het vooral wanneer die een koude start heeft en bij een warme motor is het minder. Echter deze 940 'tic' (meer een lichtere ratel) loopt ook iets mee met het toerental.
Bij de 740 is het meer een harde 'hamerslag' en dat is er ook bij warme motor. Zoals gezegd verdwijnt deze 'tic' sneller bij toerenwisseling.
Ben benieuwd of er nog andere meningen of suggesties zijn.
Groet,
Bas (580)
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2014 18:57 #1410550
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic tik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2014 19:32 #1410551
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen?
Bij een van mijn andere auto's, een B204FT motor, hoor ik vaak bij de koude start de kleppen. De olie is dan nog niet op temp., en dan hoor je de zelfstellende kleppen tikken/ratelen.
Ik weet niet of jouw 940 zelfstellende kleppen heeft.
Die ratel die ik soms hoor loopt uiteraard daardoor ook op met het toerental.
Groet,
Lieme Huib
Ik weet niet of jouw 940 zelfstellende kleppen heeft.
Die ratel die ik soms hoor loopt uiteraard daardoor ook op met het toerental.
Groet,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2014 23:09 #1410557
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij de redblocks hebben alleen de 16 kleppers hydraulische klepstoters. De V6 hebben die niet (neem ik aan), de 6 cilinder lijnmotoren hebben ze allemaal en de laatste diesels ook. Eerdere diesels dus niet, die hebben plaatjes maar van een andere diameter dan de redblocks.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2014 11:16 #1410627
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Had ik ook
Lieme, dat had ik ook bij de V90. Totdat ik overschakelde op volsynthetische olie (in dezelfde dikte als de halfsyntheet die ik ervoor gebruikte). Daarna hoorde ik 'm nooit meer tikken.
Moderators: Jerry Stam