Rol/wiel oliepomp B204GT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2014 22:21 #1102057 door V700 register
Rol/wiel oliepomp B204GT is gemaakt door V700 register
Nee, het zit niet altijd mee met de B204GT. Een paar jaar geleden brak de distributieriem zeer voortijdig, een jaar later brak de kunststof keerrol van de balansasriem (distributie versprongen, 8 kromme inlaatkleppen) en nu is de bout van de oliepomp gebroken. Koprevisie no. 3 dus.
Maar nu de vraag: aan het asje van de oliepomp zit op het eind een vlak stukje. Je zou zeggen dat er in het aandrijfwiel van de pomp (aangedreven door de distributie dus) ook een vlak stukje zou zitten, maar dat zit er niet, het is een mooi rond gat.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat na het afbreken van de bout het vlakje is weggevreten, maar je weet nooit.
Kortom: zit er in de binnenzijde van het aandrijfwiel van de oliepomp een vlak stukje dat mooi aansluit op het asje van de oliepomp?

Vast bedankt!

Arthur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2014 14:40 #1410208 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Foto's
Bijgaand twee foto's van het nieuwe (links) en het oude type (rechts) tandwiel.Klik op de foto voor een grotere afbeelding, foto's komen uit het topic van <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=165886 ">Sander.
<a href=" www.imagebam.com/image/f9da7d351694572 "> thumbnails111.imagebam.com/35170/f9da7d351694572.jpg " width="350" height="263" />
<a href=" www.imagebam.com/image/fd11f7351694580 "> thumbnails111.imagebam.com/35170/fd11f7351694580.jpg " width="350" height="263" />
Zoals je ziet zitten er in beide een pasvlakje voor het asje.Tevens is het nieuwe tandwiel behoorlijk verstevigd t.o.v. het oude tandwiel.Ik heb dit tandwiel + de bijbehorende bout recent vervangen bij het vervangen van de distributie bij m'n 960.Dit zijn de nummers, mocht je die nodig hebben:- Oliepomp tandwiel, nr. 9135112- Bout, boutklasse 10.9, maat M10x1.5x30, nr. 982817
Succes met je koprevisie!

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2014 20:32 #1410221 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic B230FK
Waarom Volvo ooit besloot de B204 GT/FT blokken van een externe oliepomp te voorzien met alle potentiële malheur vandien, is me nog steeds niet duidelijk. Het verhaal gaat dat de 16-kleps kop en de externe balansassen extra capaciteit zouden vereisen die de pomp in het carter niet zou kunnen leveren. Weet iemand of dit verhaal klopt? Natuurlijk zal Volvo niet een extra snaaraangedreven pomp aan de motor schroeven als dat niet echt noodzakelijk is. Zoiets lijkt me toch gebaseerd op berekeningen. Hoewel dat niet garant staat voor een probleemloze praktijk. Mijn B234FT (met een van de allersterkste onderblokken die Volvo heeft geproduceerd, de B230FK) heeft een interne - met een inmiddels beschikbare hoge capaciteit - oliepomp. Daarmee was ik in één klap van veel problemen verlost. Evenals van de balansassen die - wat trillingvrije loop betreft - uiteindelijk nauwelijks tot geen verschil bleken te maken, maar wel de oorzaak waren van meerdere kostbare reaparaties. Omdat ze uiteindelijk allemaal gaan lekken en na vervanging van de keerringen na verloop van tijd opnieuw gaan lekken omdat de assen op de keerringen ingesleten raken etc. En het kan nog erger, getuige het verhaal van Arthur. Hij is bepaald niet de enige met een B204 blok.Succes met de revisie Arthur!
Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2014 14:47 #1410250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeer bedankt, nuttige
Zeer bedankt, nuttige foto's!
Dat pasvlakje is dus toch nog even snel "weggefreesd".
Gelukkig is alles nog leverbaar.

Groeten!

Arthur

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC