Geen vonk. Vonkversterker c.q. eindtrap c.q. ontstekingsmodule brandt kennelijk door.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2014 23:47 #1101972 door V700 register
Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Jan van Boheemen en heb een 740GLE met 230F motor uit 1986 en ben al zo'n 3 jaar lid maar nu met een vraag op het forum.
Mijn zoon heeft ook een 740 GLE met 230F motor uit 1986. De ontsteking is van het oude type met Hall-gever en er is geen voorziening om storingen uit te lezen.
De auto wilde niet starten en we kwamen uiteindelijk uit op een kapotte ontstekingsmodule (op binnenscherm achter luchtfilter). Na vervanging was het starten en lopen. Alles weer aansluiten wat we hadden losgehaald. Wederom starten en lopen en een rondje van 10 minuten gereden en alles leek prima. Alle gereedschap verder opgeruimd en na een uurtje nogmaals even starten om nog even van het motorgeluid te genieten en toen wilde de motor weer niet aanslaan. Na controle bleek er weer geen vonk te zijn. Conclusie: ontstekingsmodule weer kapot.  Dit is nu 2x achter elkaar gebeurd en nu is de voorraad modules op. Wat kan de oorzaak zijn van het kennelijke doorbranden van de onstekingsmodule? Blijft er ineens spanning opstaan waar die niet tegen kan? Graag jullie advies en wie heeft er nog een ontstekingsmodule Bosch 0227100124 in de aanbieding? Alvast bedankt voor het meedenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 06:28 #1409718 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Te warm?
Geen ervaring met vonkversterkers bij Volvo, maar wel bij andere toepassingen;
Hij moet met z'n aluminium behuizing op een metalen ondergrond geschroefd zitten, om z'n warmte goed af te kunnen voeren.
Deze oppervlakken moeten schoon/vrij van corrosie zijn, bij voorkeur gemonteerd met warmte geleidende pasta.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 10:40 #1409732 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B230 in 1986?
Iets klopt er niet: of je hebt de motorcode verkeerd, of je hebt het bouwjaar verkeerd, of de auto is omgebouwd.
De B230F bestond in 1986 nog niet, bovendien heeft die ODBI (het knippercodekastje) op de linker veerpoot.
Hebben jullie wel het juiste type vonkversterker bij de ontsteking van de auto?
Oh, en volgens mij heeft mijn B230FB met regina-ontsteking ook een hall-gever...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 10:46 #1409733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er
Er zijn 4 injectiesystemen geleverd op de B230F, wereldwijd. Zo uit mijn hoofd LH jectronic 2.2, 2.4, Rex (injectie)/Regina (ontsteking) en ik dacht ook een Motronic. Eea kan dus wel wat verschillen, maar '86 lijkt me wel behoorlijk vroeg. Wist niet dat op de FB ook nog Rex/Regina is gebruikt.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 11:07 #1409735 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wikipedia
Volgens wikipedia zou 1986 wel kunnen voor een B230F, maar dan gaat het om amerikaanse uitvoeringen. Bij ons liepen in die tijd de carburateur-uitvoeringen en de B230E met K-jet.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 11:10 #1409736 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic B230f
B230F is vanaf '85 geleverd in enkele landen.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 23:12 #1409767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beide 740 GLE's met 230F
Beide 740 GLE's met 230F motor zijn inderdaad ingevoerd uit Zwitserland.
Het metalen achterplaatje was wel gemonteerd achterop de vonkversterker en het nummer was hetelfde als wat eruit kwam.
Ik kwam iemand tegen die dit meer had meegemaakt bij andere merken auto's die met dezelfde injectietechniek waren uitgerust. Volgens hem zou er nu na het uitzetten van de motor nog spanning op de module blijven staan waardoor hij doorbrandt. Als dit de oorzaak zou zijn dan blijft de vraag waar ik zou moeten zoeken om de oorzaak te achterhalen. Een extra schakelaar lijkt me niet erg praktisch. Wie heeft nog ideeen? Groet, Jan

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 23:19 #1409768 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Slecht
Slecht defect contactslot of een plakkend relais in de relaisbak?
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 21:20 #1409818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contactslot slecht
Een slecht of defect contactslot zou heel goed kunnen. Waar zou ik 't beste kunnen meten of het circuit dat naar de ontstekingsmodule loopt spanningsloos is na het uitzetten van het contact? Dat kan natuurlijk op de stekker aan de module maar misschien is er wel een kabeltje dat normaal altijd spanning heeft.
Het kleven van een relais had ik nog niet aan gedacht. Aan welk(e) relais denk je dan met name?
Heeft iemand nog een ontstekingmodule in de aanbieding? (Bosch 0227100124)
Jan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC