- Berichten: 4
Ineens laag stationair
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2014 23:08 #1101705
door Mathy van Nisselroy
Ineens laag stationair is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Toen ik vrijdag na het werk terug wilde rijden naar huis, merkte ik na het starten, dat het stationair toerental extreem laag was. Sterker nog, als ik het gaspedaal los liet, hoe voorzichtig ook, sloeg de motor (B234F) net wel net niet af. Uiteraard heb ik geprobeerd ervoor te zorgen dat de motor niet af sloeg, met resultaat. Dus of ie echt af zou slaan, kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar m'n vermoeden is zeer sterk dat ie afgeslagen zou zijn. Ik heb met lopende motor even gekeken of ik iets kon zien wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar helaas... Wat wel opviel, was dat toen ik de motorkap van lage hoogte dicht liet vallen, het probleem even weg leek te zijn cq iets minder sterk aanwezig was. Maar daarna zakte het toerental weer tot een bedenkelijk niveau. Onderweg naar huis heb ik er verder geen last van gehad. Maar de complete rit duurt 8 á 9 minuten, onderweg kom ik drie verkeerslichten en twee rotondes tegen (op de heenweg zijn het overigens twee verkeerlichten en drie rotondes). Ook bij "achteruit de oprit op" (geschatte afstand 40 meter) geen noemenswaardige problemen.
UIteraard heb ik voor ik wegreed een beetje met het gas gespeeld. Heel even leek het of de motor op drie cilinders liep, maar bij wat meer toeren (ik denk boven de 2000 á 3000 toeren) liep ie normaal. Maar zoals gezegd, zo leek het maar heel even. Dit "klinkt als drie cilinder" gedoe is verder niet voorgekomen. De motor reageerde goed op het gaspedaal, maar zodra je dus het gas losliet, liep het toerental terug naar (bijna) nul.
Morgenvroeg parkeer ik de auto bij het garagebedrijf van m'n keuze (die waren gelukkig vrijdagavond na 19:00 uur nog bezig), maar ze hadden voor deze week al flink wat op staan. Tips zijn dus welkom.
groetjes
Mathy
Toen ik vrijdag na het werk terug wilde rijden naar huis, merkte ik na het starten, dat het stationair toerental extreem laag was. Sterker nog, als ik het gaspedaal los liet, hoe voorzichtig ook, sloeg de motor (B234F) net wel net niet af. Uiteraard heb ik geprobeerd ervoor te zorgen dat de motor niet af sloeg, met resultaat. Dus of ie echt af zou slaan, kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar m'n vermoeden is zeer sterk dat ie afgeslagen zou zijn. Ik heb met lopende motor even gekeken of ik iets kon zien wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar helaas... Wat wel opviel, was dat toen ik de motorkap van lage hoogte dicht liet vallen, het probleem even weg leek te zijn cq iets minder sterk aanwezig was. Maar daarna zakte het toerental weer tot een bedenkelijk niveau. Onderweg naar huis heb ik er verder geen last van gehad. Maar de complete rit duurt 8 á 9 minuten, onderweg kom ik drie verkeerslichten en twee rotondes tegen (op de heenweg zijn het overigens twee verkeerlichten en drie rotondes). Ook bij "achteruit de oprit op" (geschatte afstand 40 meter) geen noemenswaardige problemen.
UIteraard heb ik voor ik wegreed een beetje met het gas gespeeld. Heel even leek het of de motor op drie cilinders liep, maar bij wat meer toeren (ik denk boven de 2000 á 3000 toeren) liep ie normaal. Maar zoals gezegd, zo leek het maar heel even. Dit "klinkt als drie cilinder" gedoe is verder niet voorgekomen. De motor reageerde goed op het gaspedaal, maar zodra je dus het gas losliet, liep het toerental terug naar (bijna) nul.
Morgenvroeg parkeer ik de auto bij het garagebedrijf van m'n keuze (die waren gelukkig vrijdagavond na 19:00 uur nog bezig), maar ze hadden voor deze week al flink wat op staan. Tips zijn dus welkom.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 16:29 #1408078
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic laag stationair
Mathy, zoals je zelf weet kunnen een hoop dingen de oorzaak zijn van dit vervelende gedrag:
Vuil in de stappenmotor, vuil in het gasklephuis en zelfs een falende BDP sensor om er maar een paar voorbeelden te noemen. Als je die voorbeelden recentelijk hebt gecheckt cq schoongemaakt vallen ze af als mogelijke oorzaak. We horen het ongetwijfeld!
Vuil in de stappenmotor, vuil in het gasklephuis en zelfs een falende BDP sensor om er maar een paar voorbeelden te noemen. Als je die voorbeelden recentelijk hebt gecheckt cq schoongemaakt vallen ze af als mogelijke oorzaak. We horen het ongetwijfeld!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 21:51 #1408094
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Ik ken het
Mathy,
Op het moment dat ik mijn 16V heb verkocht, had de auto dezelfde problemen, was overigens voor de koper geen probleem.
Achteraf heb ik vernomen dat hij de nodige relais had moeten uitwisselen ?
Succes met oplossen.
Op het moment dat ik mijn 16V heb verkocht, had de auto dezelfde problemen, was overigens voor de koper geen probleem.
Achteraf heb ik vernomen dat hij de nodige relais had moeten uitwisselen ?
Succes met oplossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-07-2014 00:09 #1408103
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Update
Hallo Volvisti
Even een update. De garage heeft er even naar gekeken maar niks gevonden. Na vrijdag is het probleem ook niet meer opgetreden. Wat de garagehouder wel tegen was gekomen, was dat de koelvloeistof "wat" laag stond. Hij heeft er een liter bijgekiept. Moeten we wel in de gaten houden, maar hij meent niet dat het de koppakking is.
groetjes
Mathy
Even een update. De garage heeft er even naar gekeken maar niks gevonden. Na vrijdag is het probleem ook niet meer opgetreden. Wat de garagehouder wel tegen was gekomen, was dat de koelvloeistof "wat" laag stond. Hij heeft er een liter bijgekiept. Moeten we wel in de gaten houden, maar hij meent niet dat het de koppakking is.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-08-2014 21:26 #1409382
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Te laag en te hoog
Hallo Volvisti
Afgelopen zondag heb ik weer even mogen meemaken, dat het toerental rap wegzakt als je het gaspedaal loslaat. Maar deze keer niet kort nadat ik de auto aan het eind van een werkdag startte, maar nadat ik, na drie uur met een tempo van zo'n 120km/h onderweg te zijn geweest, al een tijdje in de file stond. Het is maar even voorgekomen. Ervoor en erna bleef de motor hangen op een toerental van 1500 toeren. Dat heeft ie overigens een hele tijd gedaan (de file duurde ook ruim een uur en drie kwartier, dus tijd zat om de motor stationair te laten lopen). Ik kon zelfs een stukje 40 km/h rijden zonder gas te geven, terwijl de cruise control uit stond.
De BDP sensor heb ik een paar jaar geleden al eens vervangen. De CIS-klep is al verschillende keren schoongemaakt (maar de laatste keer is ook alweer een paar jaar geleden) en de gasklep heb ik ook al eens schoongemaakt. Ik rijd zo'n 9 tot 10.000 km per jaar.
groetjes
Mathy
Afgelopen zondag heb ik weer even mogen meemaken, dat het toerental rap wegzakt als je het gaspedaal loslaat. Maar deze keer niet kort nadat ik de auto aan het eind van een werkdag startte, maar nadat ik, na drie uur met een tempo van zo'n 120km/h onderweg te zijn geweest, al een tijdje in de file stond. Het is maar even voorgekomen. Ervoor en erna bleef de motor hangen op een toerental van 1500 toeren. Dat heeft ie overigens een hele tijd gedaan (de file duurde ook ruim een uur en drie kwartier, dus tijd zat om de motor stationair te laten lopen). Ik kon zelfs een stukje 40 km/h rijden zonder gas te geven, terwijl de cruise control uit stond.
De BDP sensor heb ik een paar jaar geleden al eens vervangen. De CIS-klep is al verschillende keren schoongemaakt (maar de laatste keer is ook alweer een paar jaar geleden) en de gasklep heb ik ook al eens schoongemaakt. Ik rijd zo'n 9 tot 10.000 km per jaar.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2014 21:29 #1409384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat hoger stationair toerental (zeg, een 1500 rpm) heb ik soms ook. Had ik ook soms met mn vorige 940. Stationair in de 2 over de minirotonde gaat dan vlotjes. Waar het aan ligt durf ik niet te zeggen. De volgende keer is het gewoon weer weg zonder dat ik iets heb hoeven doen. Misschien een lambdasonde? Ik heb die vervangen bij mijn vorige 940 en daarna nog wel even gereden (ik denk bijna 30dkm) maar ik kan me niet meer herinneren of het daarna over was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2014 23:00 #1409395
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel over gezegd
Over die stationairregeling is al veel geschreven.
Alleen als de auto vrijwel stilstaat, wordt het toerental teruggeregeld. Dus als je met koude of halfwarme motor de snelweg oprijdt en je komt in een file, dan is het toerental te hoog. Pas als je een paar tellen echt stilstaat wordt het toerental naar 800 tpm teruggeregeld.
De regeling gebruikt het toerentalsignaal, een snelheidssignaal en de stand van het gaspedaal (schakelaar op gasklepas). Van de latere ECU series weet ik dat deze soepeler reageren op in- en uitschakelen van de AC, dus dat signaal wordt blijkbaar ook nog gebruikt. De CIS-klep voert alleen commando's uit.
Als je gasgeeft, moet de regeling natuurlijk niet werken, vandaar de schakelaar op de gasklepas. Hapert die niet af en toe of een vuile connector?
Alleen als de auto vrijwel stilstaat, wordt het toerental teruggeregeld. Dus als je met koude of halfwarme motor de snelweg oprijdt en je komt in een file, dan is het toerental te hoog. Pas als je een paar tellen echt stilstaat wordt het toerental naar 800 tpm teruggeregeld.
De regeling gebruikt het toerentalsignaal, een snelheidssignaal en de stand van het gaspedaal (schakelaar op gasklepas). Van de latere ECU series weet ik dat deze soepeler reageren op in- en uitschakelen van de AC, dus dat signaal wordt blijkbaar ook nog gebruikt. De CIS-klep voert alleen commando's uit.
Als je gasgeeft, moet de regeling natuurlijk niet werken, vandaar de schakelaar op de gasklepas. Hapert die niet af en toe of een vuile connector?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2014 13:24 #1409422
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als
Als gasklephuis en CIS-klep netjes schoon zijn (en ook werken: verandert het toerental als je de stekker van de CIS-klep lostrekt?), dan zijn de eerste verdachten bij mij de luchtmassameter (ook bij de 16V een hittedraad die je optisch kunt controleren) en de ontsteking.
Bougiekabels kan je controleren met een plantespuit: bij donker en draaiende motor natspuiten. Vuurwerk onder de motorkap betekent dat je aan nieuwe kabels toe bent. Schoonmaken van de kabels wil soms ook helpen. Verdeelkap/rotor kan je controleren door ze te demonteren: ingepitte contacten, gecorrodeerd, zwart, etc is verdacht. Opschuren helpt tijdelijk, dan kan je in ieder geval zien of dat de oorzaak van de storing is.
Bougiekabels kan je controleren met een plantespuit: bij donker en draaiende motor natspuiten. Vuurwerk onder de motorkap betekent dat je aan nieuwe kabels toe bent. Schoonmaken van de kabels wil soms ook helpen. Verdeelkap/rotor kan je controleren door ze te demonteren: ingepitte contacten, gecorrodeerd, zwart, etc is verdacht. Opschuren helpt tijdelijk, dan kan je in ieder geval zien of dat de oorzaak van de storing is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2014 22:38 #1409462
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ineens laag stationair
Dit probleem heb ik ook gehad. Eerst de CIS klep schoongemaakt, toen zelfs vervangen. Dit gaf geen verbetering. Nadat ik alle aardverbindingen heb nagelopen en schoongemaakt (mn accupolen) en van getande veerringen heb voorzien en zelfs nieuwe heb gelegd (tussen dynamo en chasis en kleppendeksel en chassis) is dit niet meer voorgekomen. Het nalopen van de aardverbindingen heb ik gedaan omdat er een spanningsverschil was tussen de massa van de dynamo en de min van de acu. Misschien is het verbeteren van de aarding een oplossing. Goede aarding kan nooit kwaad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam