Beste nokkenas B230FB voor koppel bij lage toeren ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 16:54 #1101632
door V700 register
Beste nokkenas B230FB voor koppel bij lage toeren ? is gemaakt door V700 register
Mijn 940 B230FB op gas heeft een ZF automaat die heel snel schakelt. Boven de 2500 toeren komt hij normaal niet. Maar pas boven de 3500 begint hij pas iets te trekken.
Kan ik er een bepaald type nokkenas opzetten zodat hij bij lage toeren beter trekt ? Mijn 245 op gas met 500k kilometers met B230K motor trekt zowel bij lage en hoge toeren een stuk prettiger.
Alvast bedankt.
Kan ik er een bepaald type nokkenas opzetten zodat hij bij lage toeren beter trekt ? Mijn 245 op gas met 500k kilometers met B230K motor trekt zowel bij lage en hoge toeren een stuk prettiger.
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 21:47 #1407710
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander idee
Paul, in mijn auto is dat anders opgelost, er zit een pedaal in welke de motor aanstuurt. Als ik die iets verder induw, zeg voorbij het zware stukje schakelt ie past net voor rood. Ik dacht dat alles onder de 3000 toeren stationair was
sorry 
Maaaar, het verschil zal ook in de schakel overbrengingen zitten. Mijn 940 gaat ongeveer 70 in de eerste versnelling van de automaat. Een handgeschakelde zal net aan 50 halen? De versnellingen zullen dus korter zijn bij een handbak.
Een FB komt "pas" bij 4000 toeren tot z'n recht. Ik vermoed dat een F blok wat eerder tot zijn recht komt.
Ander punt, (durf het bijna hier niet te zeggen) je hebt het wel over een 240
een 940 is al ok, maar op het cool bord staat de 240 toch echt cooler

Maaaar, het verschil zal ook in de schakel overbrengingen zitten. Mijn 940 gaat ongeveer 70 in de eerste versnelling van de automaat. Een handgeschakelde zal net aan 50 halen? De versnellingen zullen dus korter zijn bij een handbak.
Een FB komt "pas" bij 4000 toeren tot z'n recht. Ik vermoed dat een F blok wat eerder tot zijn recht komt.
Ander punt, (durf het bijna hier niet te zeggen) je hebt het wel over een 240

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 22:32 #1407712
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haha maar ik wil kracht
Haha maar ik wil kracht zonder teveel toeren. Constant planken rijdt niet lekker.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 22:34 #1407713
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Een Heron
Tja. Een Heron kop welke op die 240 zit trekt natuurlijk harder dan een Normale kop met tamme as.
Een T of M levert dicht ik het meeste koppel bij lage toeren.
Maar dan nog zal een Heron harder trekken denk ik
Groeten,
Gerben
Een T of M levert dicht ik het meeste koppel bij lage toeren.
Maar dan nog zal een Heron harder trekken denk ik
Groeten,
Gerben
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 10:20 #1407730
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Proberen?
He Paul,
De VX uit de B230FB heeft z'n koppel inderdaad ver bovenin, maar daarvoor krijg je dan ook pakweg 15 pk vermogen terug. Met een handbak lekker, met een automaat misschien een mindere combinatie... Na de H en de V is het de wildste standaard nokkenas...
Ik heb nog een mooie M nokkenas in een reservekop zitten: zullen we die een keertje proberen? Is precies het andere uiterste: je houdt zo'n 115 pk over maar het koppel ligt lekker laag, maximum bij 2750 zou uit mijn hoofd.
Om jezelf te orienteren: de mooiste bron die ik ken met data vind je inmiddels hier: www.k-jet.org/articles/archives/b21-and-b23-cams/
De VX uit de B230FB heeft z'n koppel inderdaad ver bovenin, maar daarvoor krijg je dan ook pakweg 15 pk vermogen terug. Met een handbak lekker, met een automaat misschien een mindere combinatie... Na de H en de V is het de wildste standaard nokkenas...
Ik heb nog een mooie M nokkenas in een reservekop zitten: zullen we die een keertje proberen? Is precies het andere uiterste: je houdt zo'n 115 pk over maar het koppel ligt lekker laag, maximum bij 2750 zou uit mijn hoofd.
Om jezelf te orienteren: de mooiste bron die ik ken met data vind je inmiddels hier: www.k-jet.org/articles/archives/b21-and-b23-cams/
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 10:23 #1407732
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet
Bij mij werkt die tip niet, Arjan. Ik heb dezelfde configuratie als Paul, dus B230FB met ZF4HP22, maar dan zonder passende kickdown kabel... schakelen bij meer dan 3000 toeren is alleen met de pook te triggeren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 10:55 #1407737
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Willem, tijd voor een
@Willem, tijd voor een passende kabel denk ik dan 

- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2014 09:30 #1407763
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Ah, gelukkig ben ik niet de
Ah, gelukkig ben ik niet de enige die de 940 B230FB met aut lui vind, haha. Mijn 240 met B200F en handbak voelt levendiger aan. Inderdaad, ik wil ook niet steeds toeren maken om op snelheid te komen. Bij invoegen is dat nogal eens een dillema omdat ie bij 60 al leuk vindt om in 4 te gaan. Tot 90 is dan aandringen, dan komt de lockup er in en gaat het redelijk.
.

- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2014 10:40 #1407766
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic snellere nokkenas
Vorig jaar een IPD turbo Sport cam in een FB met automaat van Joris gelegd en resultaat was voortreffelijk met name in combinatie met de ZF. Ik zal eens vragen wat dat ding gekost heeft via Ebay uit de USA meen ik.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2014 12:16 #1407769
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb ik
Die heb ik, die zit namelijk nog aan de oude bak.
Maar om 'm te monteren moet onder twee bakken de oliepan uit, de kabel van binnenuit gedemonteerd, de kabel gewisseld en dan het hele zaakje bij minstens de bak onder de auto weer in elkaar geschroefd. En het demonteren wijst zich niet vanzelf, zonder handleiding...
Oftewel: ik heb daar nog geen zin in gehad en schakel waar nodig wel met de hand terug. Het is ook niet echt dat die kickdown op veel meer dan het geluid enige invloed heeft...
Maar om 'm te monteren moet onder twee bakken de oliepan uit, de kabel van binnenuit gedemonteerd, de kabel gewisseld en dan het hele zaakje bij minstens de bak onder de auto weer in elkaar geschroefd. En het demonteren wijst zich niet vanzelf, zonder handleiding...
Oftewel: ik heb daar nog geen zin in gehad en schakel waar nodig wel met de hand terug. Het is ook niet echt dat die kickdown op veel meer dan het geluid enige invloed heeft...
Moderators: Jerry Stam