een AW71 vervangen voor een 5bak?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 10:29 #1101454 door V700 register
een AW71 vervangen voor een 5bak? is gemaakt door V700 register
Ik ben het een beetje zat dat het verbruik erg hoog wordt met de caravan 1:4/5. Dus wil ik graag weten of de bak van mijn B230K vervangen kan worden voor een 5 Bak? Waar moet ik rekening mee houden (lengte van de andrijf as). De Bak schakelt met en zonder caravan prima maar nu 90 km/u zijn de toeren erg hoog (3500) komt niet in de overdrijf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 10:51 #1406728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is de overdrive maken dan wellicht niet makkelijker? Vaak is het een stekkertje of slecht relais.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 11:23 #1406729 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Overdrive
Ik zou gaan uitZoeken waarom de overdrive niet werkt. Vaak is dat iets kleins, zoals het relais.

Ombouw is veeeeel werk.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 12:39 #1406730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij geen defect.
De overdrive of lookup werkt wel zonder caravan en met caravan ook af en toe. Maar de motor moet meer vermogen leveren waardoor hij terug schakelt. Bij 80 gaat het iets rustiger maar dan wordt ik gek van de vrachtwagens.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 13:54 #1406731 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Eenmaal op snelheid
Eenmaal op snelheid zou die gewoon in lockup of overdrive moeten gaan hoor.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 18:43 #1406745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mja,
volgens mij is dit wel een bekend verschijnsel met de aw71. Normaal zet je de bak in z'n 3 met het knopje op de pook als je met caravaan of (zwaar) beladen aanhanger onderweg bent. Dit maakt inderdaad aardig wat toeren en geeft hoger verbruik.
Is er geen mogelijkheid een andere achteras overbrenging te monteren, zeg maar dat de bak iets makkelijker in z'n 4 kan blijven hangen? Wel uiteraard ook weer met iets meer toeren, maar toch ook minder dan de hele tijd in z'n 3.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2014 19:36 #1406747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belast
Als de notor wordt belast (door caravan of aanhanger) dan wordt het wel moeilijk voor de O.D  9 van de 10 keer kiest de bak voor een versnelling lager.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2014 02:34 #1406761 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Reductie, upgrade, tuning
Hallo Chris
Een automaat heeft een andere eindreductie dan een handbak.  Dus de achteras zul je ook moeten aanpassen/vervangen.  Ik zou eerst kijken of er met de bestaande bak iets mis is.  Da's waarschijnlijk het gemakkelijkst/minste werk.
De motor vervangen door eentje met meer koppel onderin zou een optie kunnen zijn (maar is veel werk).  Of kijken of je de bestaande motor zo kunt aanpassen, dat ie onderin meer koppel levert.
groetjes
Mathy

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2014 11:36 #1406766 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic ombouw nr handbak
Voor ombouw naar handbak moet je kijken naar de eindoverbrenging van de bak en as makkelijste is het Excel sheatje wat hier ook ergens op de site staat. Dan kan je adh van de snelheid wel afleiden wat de overbrengingen moeten zijn. Dan met zelfde excel kijken welke handbak je zou moeten hebben (m90 of m47 bijv.). Als je dan op jacht gaat nr bak ook meteen de cardanas en baksteun meenemen. Je heb verder nog een vliegwiel (die bij je motor hoort) en koppeling. Verder moet je een handbak pedalenbak hebben en het hydrolische koppeling bedienings gedeelte (bij m90). Ik heb een tijdje terugde aw71 gewisseld voor een m90L2 op mn turbo. Als je alles hebt valt t wel mee hoor. Verder moet je een paar stekkertjes doorlussen ed. (startonderbreker als automaat niet in P staat, achteruitrij licht schakelaar).

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2014 22:02 #1406797 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Zoals hierboven reeda
Zoals hierboven reeda vermeld het gehele stuk vanaf vliegwiel t/m cardan. M90 bestond in die tijd nog niet maar kan er wel onder. Een M47 II zal het uitstekend doen.
Met onze AW70/71 automaten kan ik de wissel goed voorstellen wanneer je vaak met veel extra gewicht aan je trekhaak moet rijden. Te groot gat tussen de 3 en 4 (zeker voor een b230K), daarbij helaas alleen lockup in de 4. Modernere automaten hebben 5 of nog meer trappen + in meerdere trappen eem lockup, dus geen constante slip. Sinds ik een 940 B230FK met auto- en handbak heb neem ik 10 keer liever de handbak met aanhanger. De automaat is superfijn, maar dan zonder ballast aan de trelhaak.
Probeer nog eem redelijk complete sloper te vinden waaruit je alles in 1 keer uit kan halen. Dan weet je ook direct hoe het in elkaar zit.
Succes...
Grtz, Daniel

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC