Van incontinent tot lek-vrij. Moet ik dingen flushen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 08:28 #1101127 door V700 register
Een paar weken geleden de <a href="/node/52281">wegenwacht nodig gehad.</a> Die heeft er toen water, aangevuld met slootwater ingegooid. Ik met samengeknepen billen naar huis gereden, achter de ANWB-wagen aan. Thuis wat KVS er bij en maar afwachten. 's-Avonds met allerlei leesvoer en warme kleren naar Bunde waar de BG aan de beurt was. Henk heeft van alles en nog wat bekeken, we hebben de bougies, olie en meer van dat soort dingen vervangen maar met de garantie tot aan de grens. Van zijn erf dus..
Inmiddels een paar keer naar Amsterdam gereden, gisteren naar Düsseldorf en zelfs een klein 80 kilometer voordat ik thuis was nog even het peil gecontroleerd toen ik zelf wat vocht kwijt moest. Alles leek helemaal OK, ga straks even op mijn vaste plek kijken of de peilen nog in orde zijn. Inmiddels ben ik dik 2200 kilometer verder, kleine ritjes en lange ritten. Ik zie geen witte troep aan de peilstok of aan de vuldop zitten.
In de draad zijn een aantal dingen genoemd die ik zou kunnen vervangen (wil ik doen als ik een deze weken het water vervang door schone KVS) maar ik vraag me af hoe ik
  • een waterpomp kan controleren. Is een jaar of vier oud
  • hoe controleer je een thermostaat, is ooit vervangen maar geen idee wanneer
de vuldop was schoon, het rubbertje was een jaar of twee geleden vervangen, de KVS was anderhalf jaar oud (Action, de "dure", roodachtige variant). Wel stond de "losse" vuldop te dansen op de vulopening, waardoor Henk aangaf dat ik rekening moest houden met een forse ingreep. Maar hij had geen idee wanneer, het is een bijzondere motor...
En dat brengt me bij het volgende: Ik heb 10 linkerduimen en nergens verstand van dus ik mag het vragen :) Het torretje heeft de auto al bijna 925.000 kilometer voortgesleept en is nu wel ingereden. Omdat ik stukje bij beetje wil werken naar de restauratie bij het miljoen (en zonder budget voor Bart Holland of andere experts...) kijk ik naar manieren om de boel te vertroetelen.
Je kunt automaatbakken laten flushen. Logisch, veel kleine kanaaltjes, oile en slijpsel. 200nog wat euro in Lekkerkerk of zo. Kan ik beredeneren en moet dit jaar eigenlijk wel een keer gebeuren.
Je kunt iets bij de motorolie gooien waardoor de boel wordt schoongemaakt. Ik neem aan vlak voor de oliewissel. Heeft iemand daar ervaring mee en wat kan ik er het beste ingooien. En voor of juist na de oliewissel?
Maar het koelsysteem bestaat ook uit allerlei kanaaltjes. Zijn er manieren om dat schoon te maken? Aanslag van KVS maar ook kalk afzettingen, weet ik veel. Zo ja, waar en hoe? Ik denk dat ik dat bovenaan de lijst moet gaan zetten?(Nog boven het spuiten: De buitenkant wordt nu echt lelijk :()
Alvast bedankt voor de tips!
JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 12:06 #1405189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic flushen motor en bak
Hallo John Peter,
Heb net een motorflush gedaan met Forté. De v90 (1997) heeft 370.000 km achter de kiezen en wordt momenteel voor korte afstanden gebruikt. Flushen is best zelf te doen.
2 flesjes Forté cleaner bij de olie gooien, motor met een iets verhoogd toerental een uur laten lopen en dan een complete oliewissel (dus met oliefilter) Het iets verhoogde toerental bereik je door een bezemsteel op het gaspedaal en tegen de rugleuning te klemmen.
Terwijl de auto stationair draait een flesje Forté Fuel cleaner in de benzinetank gedaan zodat het brandstofsysteem schoon wordt. Toen alles lekker warm werd begon de auto lekker te stinken bij de uitlaat. De fuel cleaner doet z'n werk.
Na een uurtje de olie vervangen en een nieuw oliefilter gemonteerd. Ook gelijk bij de nieuwe olie een flesje Forté end treatment erbij als conditioner. (KLinkt als een kapper, ik weet het.)
Binnenkort staat er een powerflush op de planning. DE AW30/43 bak schakelt bij koude motor met een bonk in de R en/of de D. Bij afremmen schakelt de bak net een bonk terug naar de 1e versnelling. Als de motor warm is dan schakelt alles zoals het hoort.
Dat is mijn motivatie voor een powerflush waarbij de powerflush machine de oude olie met een cleaner rondpompt en zo de bak en kleppenhuis schoonmaakt. Dan nieuwe ATF met een conditioner erin en dan moet in de periode erna de bak steeds beter gaan schakelen.
Ik heb voor mijn gevoel vrijwel allle youtube filmpjes over motor en bak flushen bekeken en diverse internet fora bezocht, V70, Audi, VW. Mercedes forum en dergelijke.
Over het algemeen zijn de ervaringen van autobezitters positief over het flushen van motor en/of bak.
Alles staat of valt met de actuele stand van de auto, leeftijd, kilometers, gebruik, eventuele klachten en zeker niet onbelangrijk: de portemonnee!
Motorflush: 2 flesjes cleaner, 1 flesje, Top end treatment, 1 flesje fuel system cleaner, 5 liter olie en een oliefilter kosten mij € 250.
Een powerflush van de bak gaat ook een € 200. kosten.
Hoop je hiermee wat verder te hebben geholpen.
Met vriendelijke groet,

Marcel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 12:41 #1405190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja, Flushen zal zeker goed
Tja,
Flushen zal zeker goed zijn, maar ik kies er voor om na de complete olie wissel 2 jaar geleden, regelmatig even 2 liter uit de automaat bak te zuigen via de peilstokbuis en er dan weer 2 liter schoon in te gieten. Als je beetje zoekt heb je prima olie voor 7 a 8 euro de liter.
Maar, goed, Flushen zal zeker beter zijn. Alleen Deze methode is een stuk beter voor mijn budget.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 17:01 #1405196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Budget
Ja, dat probleem heb ik ook. Maar na een keer of drie de olie in het geheel vervangen te hebben leek me, na bijna een miljoen kilometers. zo'n powerflush wel een keer handig. Las iets van 200 euro of (Alphen). Dat is nauwelijks meer dan 14 liter ATF olie los kost. Tenminste, ik meen mij te herinneren dat er 14 liter doorheen gespoeld werd.
Gisteren nog even de olie bekeken (motor had een dag stilgestaan, de bak dus ook) en de olie was nog vrij rood. Dus dit kan nog wel even worden uitgesteld lijkt me zo. Voor de 6x0 beurt!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 18:12 #1405198 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic budget
Teveel aandacht is verwennerij. Weggegooid geld als budget belangrijk is. De bakolie is nog rood en je vervangt je olie al regelmatig. Rustig doorrijden en je haalt die zes nullen met de vingers in de neus. Doe jezelf een plezier, houd wat geld over. Koop daarna een frisse met weinig km's. Dat rijdt een stuk comfortabeler met minder zorgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2014 10:36 #1405651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reinigingsazijn
Donderdag gaat het gebeuren. Reinigingsazijn om de boel schoon te maken (19 jaar, 925.000 kilometer zal hier en daar wel; wat vernauwing zijn...) en dan een nieuwe waterpomp en verde KVS. Hopelijk kan ik dan weer gerust op pad, zonder bij elke stop te kijken of er nog voldoende water/KVS in zit.
Pomp is eigenlijk niet nodig want het werkt allemaal goed maar dat is dan voor mijn eigen gevoel.
Automaat ga ik nog niet flushen: Mooi rood is niet verkeerd en die 250 euro kan ik wel op tien andere manieren uitgeven.
En Adrian, als ik de zes nullen heb gehaald gaan we op weg naar de volgende zes nullen. Als het qua flappen even kan wat verbeteren aan de wegligging, overspuiten en wat roest van het chassis af laten halen. En dan doorgaan tot ik geld heb voor:
  • 2CV, omdat ik er zo van ga grijnzen. Als zomerauto, naast de volvo natuurlijk, voor afstanden en nuttige trips/
  • Landcruiser Station met 4.2 6 cilinder diesel met LPG injectie en bijbehorend landelijke woongenot, de eend en de volvo
  • Bentley 8 liter RedLabel, met passende mansion in Schotland en die landcruiser en de volvo en de eend, een landscaper, maid en butler.
Kortom, dromen genoeg, nu nog wat uitdagende en renderende projecten zodat ik huis en Volvo up to speed kan brengen :) Maar wie niet meer droomt heeft het leven min of meer opgegeven.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC