Backfires bij een b23a

• Bas van Dijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2014 12:34 #1101008 door Bas van Dijk
Backfires bij een b23a is gemaakt door Bas van Dijk
<p class="MsoNormal">Hallo, <p class="MsoNormal">Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo 740, helaas met een probleem: backfires en inhouden. Eerst maar even om wat voor motor het gaat: er zit een b23a motor (pierburg 175 cdus carb) in, die is ingebouwd door een vorige eigenaar ter vervanging van de b230k. De auto heeft een aantal jaar niet veel gelopen. Verdeelkap en rotor zijn 3000 km geleden vervangen (bougiekabels nog niet). Drie weken terug heb ik een lange rit gemaakt naar Oostenrijk, ter hoogte van München begonnen de backfires. Ik heb er bij Keulen in de buurt E10 in gedaan, ik weet niet of dat de veroorzaker van het probleem is. In de paar dagen erop zijn de backfires erger geworden, sindsdien is het nauwelijks meer veranderd. <p class="MsoNormal">Zowel bij koude als warme motor zijn er backfires. Starten en stationair gaan prima, de problemen zitten ongeveer tussen de 1500 en 3000 toeren terwijl het gaspedaal verder dan ¼ ingedrukt wordt. De backfires zijn er altijd onder deze condities; flinke knallen uit de inlaat en inhouden van de motor. Ik kan echter wel vol gas geven in dit bereik als ik eerst met weinig gas voorbij de 3000 toeren ben gegaan in zijn 1, en daarna plankgas verderga met rijden (met opschakelen natuurlijk). Wanneer de backfires er niet zijn loopt de motor prima en heeft hij al zijn trekkracht en vermogen. <p class="MsoNormal">Bij terugkomst uit Oostenrijk heb ik de bougies gecontroleerd, die waren mooi lichtbruin. Die zijn voor vertrek vervangen. Gisteren heb ik de carburateur uit elkaar gehaald (was sowieso wel nodig), maar dat lost het probleem niet op. Dingen die ik nu verdenk als mogelijke oorzaak zijn de kleppen, de bougiekabels en de stroomverdeler (de gewichtjes zitten misschien vast?), maar voor ik in het wilde weg verder zaken ga loshalen en vervangen zou ik graag wat advies inwinnen van mensen die hier misschien al ervaring mee hebben. Waar kan ik het beste beginnen? Alvast bedankt! <p class="MsoNormal">Groeten, <p class="MsoNormal">Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2014 12:39 #1404662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Geen ervaring mee, maar klepspeling controleren lijkt me een goede om mee te beginnen. Verder kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal lekker werkt (de vervroeging), dus daar zou je ook verder naar kunnen kijken. Kijken of de bougiekabels nog goed zijn (in de schemer met plantenspuit met water kijken of je blauwe gloed ziet) en niet tegen elkaar aan liggen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2014 03:00 #1404684 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Backfire's
Krijg je van arm/slecht mengsel.................
Bij injectie motoren kan een vuil brandstof filter de oorzaak al zijn.
Jij hebt een carb., dus zoek het in de vele mogelijkheden die zo'n ding heeft.
Schoonmaken? Carb-clean?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2014 17:29 #1404697 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Backfire oorzaken
Mogelijke oorzaken (of combinaties ervan) voor backfire:
1 - te arm mengsel (zie ook bij 5)
2 - verkeerde klepspeling
• inlaatkleppen te krap
3 - niet goed afdichtende klep
• klep lekt
• klep al verbrand
4 - verkeerde kleptiming
• bv tandriem tandje verkeerd
5 - vacuumlek in inlaattraject
• inlaatspruitstuk dicht niet goed af
• inlaataanvoerbuis is lek,
• ergens doorgeschuurd, o.i.d.
6 - zwakke ontsteking.
• zwarte kap om de verdelerkap slaat door
• deze afdekkap sowieso niet monteren
• krukassensor vervuild,
• rotor en verdelerkap aan vervanging toe
7- verkeerde bougie
• bougie die al bij een vrij lage werktemperatuur zich zelf schoon brandt, de te hete bougie werkt dan als gloeiplug op het instromende nieuwe mengsel
8- koolstofafzetting in verbrandingskamer
• koolstof blijft nagloeien en werkt als gloeiplug en ontsteekt binnenstomend vers mengsel vroegtijdig voordat de inlaatklep dicht is
9- interferentie.
• Doorslag kabels e.d. zodat er een vonk ontstaat in
• een cilinder waar de inlaatklep open staat zodat het mengsel in de inlaatbuis ontsteekt.

• Bas van Dijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2014 21:58 #1404729 door Bas van Dijk
Beantwoord door Bas van Dijk in topic bedankt
Allereerst: bedankt voor de reacties! Het lijstje van Timen ben ik al meermalen tegengekomen (ik zet natuurlijk niet zomaar een vraag uit zonder eerst te zoeken), mijn vraag was meer waar het in mijn specifieke geval kan liggen. Des te meer omdat het probleem letterlijk tijdens het rijden is ontstaan. Ik heb het mengsel (over het hele toerenbereik) flink rijker en armer gezet, dat lost het probleem niet op. Daardoor vallen in mijn ogen alle oorzaken die met mengsel te maken hebben (vacuümlek e.d.) af (correct me if i'm wrong). Eveneens heeft de ontsteking vervroegen en vertragen geen effect. Ik laat komende week mijn kleppen stellen en nakijken, ik zal posten of dat het probleem oplost. In ieder geval bedankt zover!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 12:15 #1404694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onsteking
Deze verschijnselen heb ik ook gehad (B230K) heb de hallgever laten vervangen door Hoofdman. Daarna was het probleem over. Deze problemen zijn ontstaan na water lekkage op de verdeler. Het rubber erboven (lange strook) zat na revisie verkeerd gemonteerd. Deze ook vervangen voor een geheel nieuw type, besteld bij de dealer

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC