Heeft een 940 2.3 HPT altijd een turbodrukmeter?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2014 12:08 #1100835
door V700 register
Heeft een 940 2.3 HPT altijd een turbodrukmeter? is gemaakt door V700 register
Eerste bericht op dit forum dus zal me eerst even voorstellen 
Michel, 30 jaar, uit het Noorden van het land. Tot voor het weekend nog "slechts" in het bezit van een Chrysler Neon uit 2001 en een Volvo S70 2.5T uit 1998.
Van 't weekend een 940 2.3 Turbo Estate uit 1991 erbij gekocht, kenteken ZF-55-LD. Auto is 23 jaar oud en rijdt prima, en zal gebruikt worden voor de Cannonball Run in augustus. Op zich interesseert de kilometerstand me niet zo, gaat er om dat hij goed rijdt en het evenement kan doorstaan zeg maar. Nu ben ik op zich altijd wel geïnteresseerd in de historie en achtergrond van mijn auto's, dus uit dat oogpunt probeer ik een en ander te achterhalen. De kilometerstand is een verhaal apart. Volgens de verkoper heeft hij circa 320.000 gelopen. Bij 315.000 is de tellerbak vervangen omdat de snelheidsmeter niet goed werkte. De huidige tellerbak geeft 268k aan. Op zich niet interessant, verhaal zou best kunnen kloppen. Echter: Dit is een HPT uitvoering. Staat ook als 165 PK geregistreerd bij de RDW. De huidige tellerbak (vervanger) heeft, zoals het hoort, een turbodrukmetertje. Ik heb een foto gezien van de originele tellerbak op 315.000. Wat schetst mijn verbazing, deze heeft geen turbodrukmetertje. Ik meende dat de 940's die als HPT zijn uitgevoerd, af fabriek een turbodrukmetertje horen te hebben. Impliceert dit dat de tellerbak op de foto niet de originele tellerbak kan zijn? NAP bood geen uitkomst in dit geval. Resultaat is "Er zijn ONVOLDOENDE GEGEVENS om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over dit kenteken". Ik heb zelf geen mogelijkheid om de volledige tellerhistorie op te vragen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Michel, 30 jaar, uit het Noorden van het land. Tot voor het weekend nog "slechts" in het bezit van een Chrysler Neon uit 2001 en een Volvo S70 2.5T uit 1998.
Van 't weekend een 940 2.3 Turbo Estate uit 1991 erbij gekocht, kenteken ZF-55-LD. Auto is 23 jaar oud en rijdt prima, en zal gebruikt worden voor de Cannonball Run in augustus. Op zich interesseert de kilometerstand me niet zo, gaat er om dat hij goed rijdt en het evenement kan doorstaan zeg maar. Nu ben ik op zich altijd wel geïnteresseerd in de historie en achtergrond van mijn auto's, dus uit dat oogpunt probeer ik een en ander te achterhalen. De kilometerstand is een verhaal apart. Volgens de verkoper heeft hij circa 320.000 gelopen. Bij 315.000 is de tellerbak vervangen omdat de snelheidsmeter niet goed werkte. De huidige tellerbak geeft 268k aan. Op zich niet interessant, verhaal zou best kunnen kloppen. Echter: Dit is een HPT uitvoering. Staat ook als 165 PK geregistreerd bij de RDW. De huidige tellerbak (vervanger) heeft, zoals het hoort, een turbodrukmetertje. Ik heb een foto gezien van de originele tellerbak op 315.000. Wat schetst mijn verbazing, deze heeft geen turbodrukmetertje. Ik meende dat de 940's die als HPT zijn uitgevoerd, af fabriek een turbodrukmetertje horen te hebben. Impliceert dit dat de tellerbak op de foto niet de originele tellerbak kan zijn? NAP bood geen uitkomst in dit geval. Resultaat is "Er zijn ONVOLDOENDE GEGEVENS om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over dit kenteken". Ik heb zelf geen mogelijkheid om de volledige tellerhistorie op te vragen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2014 13:29 #1403992
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic 1991 HPT
Volgens mij heeft de 230FT standaard geen turbodrukmeter maar dat moet ik even nakijken in Vadis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2014 21:44 #1404018
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PM mij maar even kenteken en
PM mij maar even kenteken en afgelezen km stand en je mailadres dan draai ik wel even een NAPje uit met de geregistreerde standen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 10:39 #1404036
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bijzondere 940 HPT ?
Inmiddels navraag gedaan bij de vorige eigenaar en weet ik meer.
De tellerbak die er nu in zit (dus incl turbodrukmetertje), is de originele tellerbak. Op enig moment is de snelheidsmeter kapot gegaan. Vorige eigenaar heeft toen een andere tellerbak gekocht (zonder turbodrukmetertje) en daarvan alleen de snelheidsmeter en kilometerteller (wat één geheel was) overgezet. De rest van de tellerbak is dus niet vervangen.
Het is dus een originele 2.3 HPT. Er schijnen wat modificaties op te zitten waar de vorige eigenaar verder niet het fijne van weet. Hij schijnt meer dan 165 PK te hebben (hetgeen ik ook wel wil geloven, qua vermogen voelt hij sneller aan dan 165 PK.. ik reed er bovendien na de aankoop achteraan met mijn getunede S70 2.5T en ik had meer moeite om hem bij te houden dan ik eigenlijk verwachtte).
De vorige eigenaar had destijds gehoord dat het een aangepaste versie voor de politie (KLPD) was, maar hij is echter nooit van de politie geweest. Hij zou een net iets andere turbo hebben dan standaard en heeft bijvoorbeeld stalen pijpjes aan de oliekoeler ipv rubberen.
Weet iemand hier iets van dergelijke gemodificeerde uitvoeringen van de 940 HPT?
De tellerbak die er nu in zit (dus incl turbodrukmetertje), is de originele tellerbak. Op enig moment is de snelheidsmeter kapot gegaan. Vorige eigenaar heeft toen een andere tellerbak gekocht (zonder turbodrukmetertje) en daarvan alleen de snelheidsmeter en kilometerteller (wat één geheel was) overgezet. De rest van de tellerbak is dus niet vervangen.
Het is dus een originele 2.3 HPT. Er schijnen wat modificaties op te zitten waar de vorige eigenaar verder niet het fijne van weet. Hij schijnt meer dan 165 PK te hebben (hetgeen ik ook wel wil geloven, qua vermogen voelt hij sneller aan dan 165 PK.. ik reed er bovendien na de aankoop achteraan met mijn getunede S70 2.5T en ik had meer moeite om hem bij te houden dan ik eigenlijk verwachtte).
De vorige eigenaar had destijds gehoord dat het een aangepaste versie voor de politie (KLPD) was, maar hij is echter nooit van de politie geweest. Hij zou een net iets andere turbo hebben dan standaard en heeft bijvoorbeeld stalen pijpjes aan de oliekoeler ipv rubberen.
Weet iemand hier iets van dergelijke gemodificeerde uitvoeringen van de 940 HPT?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 11:58 #1404039
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Vadis
Vadis bevestigt wat ik al schreef; geen turbodrukmetertje standaard op je auto maar de wegen van Volvo zijn onnavolgbaar en misschien weet een van de kenners hier op het forum dat er uitzonderingen zijn en we te maken hebben met een 'special'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 17:27 #1404043
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier wel
In de 740 86 Turbo b200et zit een turbodruk meter in de tellerbak en ook in de andere b200et zit er een in de tellerbak , ook in de b230FT Estate (wel een amerikaanse , miles tellerbak)zit er een in de tellerbak, zijn alle 3 geen lpt .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 23:41 #1404058
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft een 940 2.3 HPT altijd een turbodrukmeter?
Mijn 1997'er HPT heeft een turbodrukmeter in de tellerbak.
Hans van Oostveen
Lidnr. 54
Hans van Oostveen
Lidnr. 54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam