advies gevraagd uitwisselen drukaccumulator B200E voor B28E

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 18:21 #1100776 door P.J. Bus
Ik heb een B200E in een 744 bwjr 1986 zonder kat/lambda-sonde. Nu wil ik de benzinepomp en drukaccumulator vervangen die onder de bestuurderstoel zit door een exemplaar van een B28E uit een 760 van hetzelfde bwjr. Alleen de drukregelaars zien er anders (in lengteverschil) uit.
De dealer heeft al netjes uitgezocht dat de drukaccumulator 4,5 - 5,3 bar levert voor de B200E en die van de B28E 4,7 - 5,5 bar. De monteur van oudere leeftijd gaf aan dat het verbruik hierdoor hoger kan liggen en de lambda-sonde hier gevoelig kan zijn. Maar verder niets om rekening mee te houden. Een kat heeft de auto niet....dus
Ik denk, dat ga ik het gewoon ga proberen, want 0,2 bar is verwaarloosbaar. Of zit ik er nu naast? Misschien komt de druk wel nu goed uit aangezien het bijna 28 jaar oud is en er al een verlies van druk is in de leidingen. 
Wat zouden jullie adviseren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 19:51 #1403744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder verdere kennis van
Zonder verdere kennis van zaken zou ik denken dat de retourleiding niet gebruikte brandstof weer de tank in pompt? Of klopt deze redenering niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 20:23 #1403746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen antwoord
Maar ik zoek nog de slang tussen de pomp en dempdruk regelaar. Lijkt mij hetzelfde te zitten als de B23E.
Zelf zou ik mij niet zo druk maken om iets hogere druk en gewoon proberen.
Zie verder topic pech en APK

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 21:01 #1403750 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wat zitten zoeken
Ik heb wat in oude Volvo boeken zitten neusen en blijkbaar wordt de systeemdruk op 4,9 bar gehouden en de rest gaat terug naar de brandstofpomp. Ik ga het dus proberen.
JMB: sloop proberen om zo'n slang te organiseren of Gemert bellen of ....op de Binckhorst in Den Haag zit een speciaalzaak voor drukapparatuur met veel kennis van zaken. Wellicht zij? Ik weet alleen niet meer hoe ze heten.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2014 00:35 #1403754 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic B200E met lambdasonde
B200E met lambdasonde bestaat niet. Ik zou me dus niet vasthouden aan die monteur. Het probleem bij de volvodealers momenteel is dat de meeste monteurs het k-jetronic systeem niet meer kennen.
Ik zou zelf gaan voor een juiste voor de b200e maar het valt altijd te proberen. De accumulator van een b28e wordt ook gebruikt bij een b21et. Deze hebben beide meer brandstoftoevoer onder deze druk nodig. Deze in een b200e zal waarschijnlijk wel werken. Andersom zou ik niet doen. Laat anders na inbouw ff je uitlaatgassen testen of alle waarden nog correct zijn.
Grtz, Daniel

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2014 12:07 #1403812 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic goed idee
Daniel, goede suggestie dat als hij goed loopt om het CO e.d. te checken. Dan weet je ook meteen of ie goed is afgesteld. Vandaag is ie naar de APK, daarna na goedkeuring, ga ik hem verwijderen.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2014 21:56 #1403829 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Niet alleen naar stationair
Niet alleen naar stationair co kijken. Ook kijken wat waarden zijn bij verhoogt toerental e.d. . Niet dat ie dalijk te arm loopt.
Grtz

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 19:11 #1404149 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic hij zit erin
Het was een klus omdat vooral de benzine eruit blijft lopen uit de tank, maar het is gelukt. Ik moet zeggen dat hij goed loopt.
Ik ga hem tzt afstellen op CO maar mijn redenatie zegt dat het niet hoeft. Een stelschroef in de spinnenkop zorgt er namelijk voor dat de druk constant op 4,9 bar blijft en de overige druk/benzine gooit hij eruit via een retour. Dus de CO waarde zou niet moeten verander zou ik dan denken. Temeer dat de auto precies hetzelfde loopt als eerst; geen hoger of lager toerental waargenomen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC