Overdruk onder kleppendeksel
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2014 22:02 #1100499
door F.P.A.M. Schmiermann
Overdruk onder kleppendeksel is gemaakt door F.P.A.M. Schmiermann
Ik zit met een probleem(pje).
Na revisie van de kop blijkt er soms een beetje olie onder de kleppendeksel door geperst te worden (en wellicht ook langs de andere pakkingen...). Ik merkte het doordat er na een langere rit regelmatig een soort 'verbrandde olie' lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan komt. Bij nadere inspectie blijken er iedere keer wat spettertjes op het uitlaatspruitstuk te zitten en is de kleppendekselpakking aan de uitlaatkant zeiknat. Het gaat maar om relatief kleine hoeveelheden. Na een wk rijden is er op de oliepijlstok geen merkbaar verlies.
Als ik de dop op het deksel losdraai wordt die duidelijk aangezogen. Bij gasgeven wordt de dop goed vastgezogen.
Het lijkt erop dat de olie uit de motor geperst wordt als de turbodruk oploopt. En laat ik nou net een MBC ingebouwd te hebben. Maar, als ik de carterventilatie goed snap, zou er toch helemaal geen overdruk onder de kleppendeksel mogen komen?
Met welke rampcenarios moet ik nu rekeninghouden? Ik zal de MBC in ieder geval tot minimale waarde terugdraaien en heel voorzichtig met m'n rechtervoet zijn. Maar wat kan ik doen om een diagnose te stellen?
Alvast bedankt voor de info.
Frans
Na revisie van de kop blijkt er soms een beetje olie onder de kleppendeksel door geperst te worden (en wellicht ook langs de andere pakkingen...). Ik merkte het doordat er na een langere rit regelmatig een soort 'verbrandde olie' lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan komt. Bij nadere inspectie blijken er iedere keer wat spettertjes op het uitlaatspruitstuk te zitten en is de kleppendekselpakking aan de uitlaatkant zeiknat. Het gaat maar om relatief kleine hoeveelheden. Na een wk rijden is er op de oliepijlstok geen merkbaar verlies.
Als ik de dop op het deksel losdraai wordt die duidelijk aangezogen. Bij gasgeven wordt de dop goed vastgezogen.
Het lijkt erop dat de olie uit de motor geperst wordt als de turbodruk oploopt. En laat ik nou net een MBC ingebouwd te hebben. Maar, als ik de carterventilatie goed snap, zou er toch helemaal geen overdruk onder de kleppendeksel mogen komen?
Met welke rampcenarios moet ik nu rekeninghouden? Ik zal de MBC in ieder geval tot minimale waarde terugdraaien en heel voorzichtig met m'n rechtervoet zijn. Maar wat kan ik doen om een diagnose te stellen?
Alvast bedankt voor de info.
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2014 22:11 #1402342
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kleppendeksel
Al is de carteroverdruk 1 Bar dan mag er nog geen olie via het deksel/pakking op het inlaatspruitstuk komen. Is de klepdekselpakking nog wel goed?. Is het klepdeksel zelf misschien krom?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2014 02:42 #1402892
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het toevallig een 16v
Is het toevallig een 16v turbo??? Daarvan is het kleppendeksel wel heel moeilijk lekvrij te krijgen. Met name in de hoek achteraan de motor bij het halve maantje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam