Wie weet raad: Distributieriem loopt scheef

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2014 15:40 #1100172 door V700 register
Wie weet raad: Distributieriem loopt scheef is gemaakt door V700 register
Na het vervangen van de koppakking moet ik uiteraard ook de distributieriem weer terugplaatsen. Nieuwe spanrol en nieuwe riem. Erom leggen is geen probleem (zorgen dat nokkenas en krukas op tijd staan), riem met merktekens tegenover de merktekens op de tanwielen leggen en erop schuiven. Dan het pennetje voor tijdelijk blokkeren uit de spanner halen en met de ratel op de krukaspoelie de motor (in de goede richting uiteraard) rond laten gaan om te kijken of hij goed op tijd blijft staan. Echter, binnen 2 a 3 kurkasomwentelingen loopt de riem al van het nokkenas tandwiel. Volgens mij heb ik de riem op alle tandwielen netjes in het midden gelegd, nokkenas tandwiel netjes vastgezet (op juiste moment). Er staat geen draairichting op de riem, ik heb m zo dat ik de tekst kan lezen als ik voor de auto sta. Het krukastandwiel heeft losse "schildjes", die zitten ook goed (met name die aan de kant van het blok). Wie weet raad? Ik zie vast iets over het hoofd, maar na 2 of 3 keer riem erop en eraf zie ik het even niet. Ga eerst maar even verder met wat anders....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2014 15:54 #1400618 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Raar
Wanneer de riem er afloopt moet er haast iets scheef staan.
Zit de houder van de spanrol goed tegen de cilinderkop gedrukt?.
Maak eens een paar JPG´s
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2014 18:52 #1400629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schot
Schot in de roos!Houder van de spanrol zat inderdaad niet strak tegen de kop. Dat kwam weer omdat ik over het regeltje "tighten the nut of the tensioner" had heengelezen. Dus spanner losgelaten maar de moer niet vastgedraaid. De veer drukt dan de houder een beetje scheef. Dat de houder niet strak tegen de kop ligt is wat lastig te zien, het deel van de distributiekap dat tussen blok en riem staat soms een beetje bol/van de kop af waardoor de ruimte tussen houder en kop niet opvalt. Zo nog eens flink wat omwentelingen doen op de hand, kijken of het dan goed blijft.
In ieder geval hartelijk dank voor de snelle reactie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD