740 2.3 automatic 190k op teller, geschikt voor lpg g3?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 12:41 #1099947 door V700 register
Beste allen,
Heb mijn ogen laten vallen op een Volvo 740 GLE Automatic uit 1989 op benzine, met injectie en 190k op de teller. De aanbieder weet niet of het geschikt is voor LPG G3 inbouw. Wie kan mij helpen met het vinden van het antwoord op deze vraag? Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 12:55 #1399398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic officieel
Officieel volgens de wet kan deze niet op G3 dat is geloof ik pas mogelijk vanaf 1994/1995,
Dus mocht je op G3 willen rijden kun je het beste denk ik naar een jonge 940 kijken.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 13:00 #1399399 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nee
Nee

G3 kan pas op een auto vanaf 1994

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 14:23 #1399404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch zie je ook wel eens
Toch zie je ook wel eens 91ers op G3.....
Vraag eens een gasinbouwer....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 14:30 #1399406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G3?
De mijne komt uit Saoedi-Arabië en had noch een kat, noch een lambda-sonde. Beiden laten inbouwen, daarna LPG, goed laten afstellen et voilà: G3.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 16:57 #1399414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
Maar dat is weer een auto van na '94. De vraag of die truc ook werkt voor auto's die ouder zijn is daarmee nog niet beantwoord. Kun je die vraag niet gewoon schriftelijk aan de RDW stellen? LPG inbouwers willen er geen garantie voor geven, maar hoe jammer ook is dat wel begrijpelijk. RDW is niet altijd zo consequent als je zou hopen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2013 10:28 #1399444 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Helaas gaat G3 niet op die auto
Helaas gaat dat niet werken.

rdw schreef : Personenauto's en lichte bedrijfsauto's die voldoen aan EG Richtlijn 94/12 kunnen worden uitgerust met eenG3 gassysteem, herkenbaar aan de letter ‘D’ op de vierde positie van het RDW goedkeuringsnummer.

Bron: RDW LPG inbouweisen
Deze EG Richtlijn 94/12 is globaal vanaf 1994 doorgevoerd.Het gaat dus niet alleen om het type LPG installatie en de uitstoot, maar ook om het type auto.Ofwel:

hesse schreef : De G3-korting op de houderschapsbelasting wordt alleen verstrekt aan auto's dieniet alleen zijn voorzien van een G3-gasinstallatie, maar die ook voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12.Deze richtlijn stelt bepaalde strenge eisen aan de emissie van auto's op benzine. De auto-industrie heeft vanaf het bouwjaar 1994 deze techniek in de motoren doorgevoerd.Sommige auto's van het bouwjaar 1994 voldoen hier dus aan. Naarmate uw auto jonger is, neemt de kans toe dat hij aan 94/12 voldoet.Zekerheid hierover kan uw dealer of de importeur van uw merk geven. Vanaf het bouwjaar 1997 voldoen vrijwel alle auto's aan deze eis.Een tweede eis om in aanmerking te komen voor G3-korting is vanzelfsprekend dat uw auto is voorzien van een deskundig ingebouwde, goedgekeurde G3-autogasinstallatie.

Bron www.autogas-hesse.nl/hesse-nl-g3.htm
Het is overigens de verantwoordelijkheid van de inbouwer om hierop te checken en hierin worden nog wel eens "vergissingen" gemaakt. Ook zijn in de begindagen van G3 onterecht wat auto's als G3 geregistreerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2013 11:47 #1399448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Raar verhaal!
Ik lees dat het wel kan maar dat je dan geen aanspraak kan maken op de korting in de wegentaks. Technisch kan het wel! Alleen geen korting lees ik er uit?
In Belgie kun je trouwens elke auto met G3 uitrusten als deze is voorzien van electronisch geregelde injectie. Maar je zult nooit korting krijgen op de wegentaks. Sterker: Je betaalt de hoofdprijs ondanks een schone uitstoot..
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2013 13:19 #1399453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic neen
Ik ben er ook mee bezig geweest voor mijn 740 GL injectie met Lambda en kat. Gaat simpelweg niet lukken tenzij er iemand zit te slapen bij RDW ten tijde van de aanmelding inbouw.In mijn 740 zit een OMVL millenium installatie die het G3 predikaat heeft.( dus enkel de installatie!)
Wegens een toen dreigende autoban van oude autos in amsterdam die minder schoon waren dan U9 ( emissienorm) heb ik aardig wat moeite gedaan om mijn K6 ( op papier minder schoon) om te laten keuren naar U9.
Mede door een dame van de Volvo importeur en een hoop papierwerk is dat gelukt. Toen ik bij RDW was met de vereistte papieren zei ik: En nu ga ik voor G3! Antwoord daarop was dat dit nooit zou lukken omdat het type auto nooit door Volvo was voorgedragen voor de schoner dan U9 emissienorm. Wil ik een G3 goedkeuring dan zou ik op persoonlijk titel de auto moeten voordragen en dan zou die goedkeuring indien  alle hindernissen genomen, enkel tellen voor mijn auto en dus niet voor andere 740-ers met geregelde kat. De kostten hebben ze niet gespecificieerd maar zouden zodanig zijn dat eenparticulier dit nooit zou kunnen opbrengen, nog los van het papierwerk.

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld. K9 - schoon met ongeregelde katalysator. U9 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator). E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)

.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2013 13:53 #1399491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind het nog steeds
Ik vind het nog steeds een raar verhaal.. Technisch kun je elke auto met electronische injectie uitrusten met een z.g. LPi installatie of dampgas installatie (G3). Ik had destijds de keus (in België) voor mijn 760 met B280F uit 1990 om hier LPi in te laten bouwen of een z.g ringmixer. G2 heet dat in NL termen geloof ik. Ik koos voor de goedkoopste oplossing en liet G2 inbouwen.
Volgens mij is het zo als ik het lees dat je in NL niet in aanmerking komt voor korting op de wegen taks met LPi installatie, alleen vanaf bouwjaar 1994 en verder.
In België krijg je nooit korting op de wegenbelasting met LPG, je betaalt echt de hoofdprijs. Wel moet elke auto vanaf 1994 uitgerust zijn met een LPi LPG installatie, een ringmixer is dan niet meer toegestaan. Voor 1994 mag een auto of met G2 (ringmixer) of met G3 (LPi) worden uitgerust. Volgens mij mag dat in NL ook, alleen dan geen aanspraak op korting wegenbelasting omdat de katalysator vanaf 1994 verplicht werd voor alle auto's. Vandaar. Mijn idee.
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC