Rijk mengsel maar geen storings code

• Mark van Meerkerk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 11:14 #1099718 door Mark van Meerkerk (GAST)
Rijk mengsel maar geen storings code is gemaakt door Mark van Meerkerk (GAST)
Hallo
Ik heb een hele fijne 740 gl uit 1989 op benzine met 230F motor zonder gas installatie.
Nu stinkt hij al een hele tijd flink naar een te rijke afstelling, als ik de storings code uitlees krijg is netjes de code 1-1-1 niks aan de hand dus zou je zeggen.
Hij start (nu met nieuwe bdpsensor) weer prima en rijd ook goed, stationair hobbelt hij een beetje.  Hij loopt vrij netjes maar af en toe gaat er een soort siddering doorheen alsof hij even overslaat. Stationair loopt hij rond de (schatting) 700 toeren en gaat soms licht op en neer. Tijdens het rijden zijn er geen problemen, behalve dat ik 1 op 8 gemiddeld rij en dat moet volgens mij veel beter kunnen.
Ik heb vorig jaar de bougies, kabels en verdelerkap, rotor en luchtfilter vervangen. Dit had geen noemenswaardig resultaat. Laatst het gasklephuis schoon gemaakt de boel op valse lucht gecheckt en de cis klep schoongemaakt. Zonder resultaat. Hij heeft net een nieuwe distributie riem en spanrol gekregen bij het volvo onderdelen magazijn in dordrecht, ook is daar de klepspeling gecheckt en goed bevonden.
Geen labda waaschuwings lampje, wel natuurlijk als ik het contact aan zet. Uitlaat is ook gasdicht hij heeft 2 jaar geleden een nieuwe downpipe en catalisator gekregen.
Benzine druk regelaar lijkt ook goed te zijn, hij stinkt niet en er komt geen bezine uit.
Hij verbruikt bijna geen olie of koelvloeistof dus de koppakking verdenk ik niet.
Ik ga de temperatursensor nog preventief vervangen maar ik vind het zo vreemd dat dat ik geen storings codes krijg om mij in de goede richting te sturen.
Heeft iemand nog een goede tip?

Alvast bedankt
Groeten Mark

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 11:26 #1398208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde?
Is de lambdasonde nog goed? Als die niet helemaal goed meer meet denkt de ECU dat het mengsel nog goed is en blijft het lampje uit.B230F op benzine moet toch wel richting de 1 op 10 komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 13:27 #1398212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoelig
Hoewel onze bolides er zeer degelijk uitzien, zijn zij echt heel gevoelig voor overgangsweerstanden.
Kijk dus de grote connectoren, die onder de motorkap zitten, goed na en reinig deze met contactspray. Waarschijnlijk zit er een klein beetje teveel oxidatie op één van die puntjes en dan gaat het in de ecu mis. Vooral het stekkertje van de luchtmassameter is daar gevoelig voor.
Ook de rest van de stekkertjes kan je dan even reinigen, kan je er weer en paar jaar tegen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 13:43 #1398214 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vacuumslangen
Ik zou alle vacuumslangen opnieuw controleren en indien wat ouder vervangen.

• Mark van Meerkerk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 20:05 #1398233 door Mark van Meerkerk (GAST)
Beantwoord door Mark van Meerkerk (GAST) in topic gevoelig
Tja daar had ik nog niet aan gedacht.
Zodra ik de kans krijg ga ik de stekkerverbindingen maar eens schoonmaken. Baat het niet dan schaadt het niet  .
Thanks!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC