960 motorwissel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2013 22:35 #1099608 door V700 register
960 motorwissel is gemaakt door V700 register
Al geruime tijd vertoonde de 960 van mijn dochter de verschijnselen van een doorgeslagen koppakking, harde slangen, waterverbruik, sludge aan de pijlstok, motor die niet lekker liep, lag behoorlijk te schudden bij stationair draaien. Het is een 2,5 ltr met Prins lpg van 1995.Samen met mijn vaste monteur de boel bekeken en tot de conclusie gekomen dat er nu maar eens wat aan gedaan moest worden. Ik heb ook nog zo'n zelfde auto staan als onderdelen magazijn, hier is de motor ook van kapot. Om direct door te kunnen werken zonder pauze hebben we hier de kop afgehaald en vast weggebracht om te laten reviseren, en die is nu dus weer 100% in orde.
Ondertussen de kop verwijderd van de auto van mijn dochter maar wat bleek. Bij het controleren van de cylinderwand bleek in  een van de cylinders diepe groeven te zitten. Dat was een behoorlijke streep door de rekening want daardoor werd het slechte lopen van de motor natuurlijk door verklaard. En nu kun je daar natuurlijk wel een gereviseerde kop op zetten maar dat levert natuurlijk geen goedlopende motor op. Goede raad was duur.
Nu wil het toeval dat ik nog een goede 3 ltr. had liggen die ik een paar maanden geleden nog te koop heb aangeboden hier op het forum. Ik had helemaal niet gedacht aan deze motor, maar mijn monteur (jan) wees plotseling naar een hoek in de garage en wees die motor aan. ik zeg Jan dat is een 3 ltr. bovendien bouwjaar 1992 andere distributie, andere kabelboom, andere motronic, weliswaar met maar weinig km-s, maar ik had er de nodige scepsis bij. Het enige wat hij zei was, plug and play. Ik zeg als ik zo op het forum lees zijn er toch legio problemen met zo'n motorwissel. Hij herhaalde nog eens, plug and play. Nou dan zullen we dat  maar doen dan. Heel lang verhaal kort. 2,5 ltr eruit, 3 ltr erin wel met bijbehorende kabelboom, distr. vervangen van de 3 ltr. Ik hield mijn hart vast toe de motor voor de 1e gestart werd. Hij liep meteen perfect, Ecu is niet vervangen, dus de motor loopt op een ecu van een 2,5. Ook zit er op deze motor geen luchtpomp. Het kan blijkbaar allemaal. Ik heb er zelf een paar dagen mee rondgereden voor de auto weer naar mijn dochter ging maar ik kan werkelijk niks negatiefs ontdekken. Motor loopt keurig zowel op benzine als lpg. Dus voor de liefhebbers heb ik nu een gereviseerde kop liggen van een 2,5 ltr.
Er kan dus toch wel eea. uitgewisseld worden zonder problemen. Misschien gaan we de motor met de groeven in de cylinderwand reviseren, andere bussen, krukaslagers, de cylinderkop die er bij hoort ook reviseren, dan hebben we nog iets achter de hand.
 
Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2013 07:00 #1397720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi werk
Mooie job!
Goed te weten dat het gaat,misschien iets voor de toekomst.
Behouden vaart!
Groeten Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2013 10:51 #1397728 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic motor
Als er zoveel moet gebeuren monteer dan een compleet gereviseerde motor.
Je krijg volledige garantie en alles is gewoon perfect.
Het zijn wel de kosten van aanschaf maar het is maar een keer pijn in de knip.
Het is ook belangrijk hoelang wil je met de volvo rijden en is de wagen het waard.
Het praat altijd makkelijk voor een ander, maar het is de beste oplossing
Veel succes en bekijk het rustig .
Gr: W .Slijkerman Volvo 740 gl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2013 18:50 #1397743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor 960
De 960 is voor mij een hobby en met de hulp van een bevriende monteur komen we er samen wel uit. en zo blijft het een betaalbare hobby. We hebben nu nog 2 960-s in de familie en we vinden het een sport om die in zo goed mogelijke conditie te houden en dat lukt vrij aardig ondanks dat er per jaar toch een 50000km mee gereden wordt. Ik weet zeker dat we niet goedkoper kunnen rijden, geen afaschrijving, geen dure garagerekeningen, en het af en toe zoeken naar onderdelen is ook een mooie sport. Bovendien kom je dan in kontakt met gelijkgezinden en dat kan  ook best wel leuk zijn.
 
groeten
 
Henk
 
ps. Mocht je het adres van deze monteur willen, die zijn hart en ziel legt in Volvo-s en je financieel niet het vel over je oren trekt, laat het me weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD