Ombouw 5-bak naar automaat en B200E naar B230E
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2013 22:10 #1099266
door V700 register
Ombouw 5-bak naar automaat en B200E naar B230E is gemaakt door V700 register
Vorige week is van mijn M47 de 5e versnelling dr mee opgehouden. Op 't forum staat dat je geen onderdelen kunt bestellen van de versnellingsbakken van Volvo, dus reparatie is geen optie. Een andere M47 eronder zetten is een mogelijkheid, maar ik heb een 740-donorauto staan met B23OE (85.00km) met automaat (AW71) staan. Mijn 740 heeft een B200E motor. Op het forum staan diverse discussies over ombouw van schakel naar automaat, dus heb al informatie verzameld. Ook de achteras zal ik over moeten zetten i.v.m. andere overbrengverhouding.
Is er nog verschil in elektronica tussen de B200E en de B230E? Is zo'n klus te doen zonder brug (dus met bokken)?
Gr. Nico
Is er nog verschil in elektronica tussen de B200E en de B230E? Is zo'n klus te doen zonder brug (dus met bokken)?
Gr. Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 40
20-10-2013 23:13 #1395782
door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic 740 ombouw
Motor en bak van boven en as langs de bokken zal nog wel gaan. Check eerst of de overbrengingsverhouding wel echt anders is.
Suc6 en een paar plaatjes hier doen het altijd goed.
Suc6 en een paar plaatjes hier doen het altijd goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2013 18:49 #1395799
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ja, electrische verschillen
Een B200E heeft een andere EZK dan een B230E (ander Boschnummer) maar belangrijker is dat het toerental van de motor door volgens mij een relais wordt geregeld bij een automaat. Is al eens besproken op dit forum; een slecht stationair lopende B230E met automaat.
Ook de luchthoeveelheidsweger heeft een ander nummer, maar dat terzijde.
Ook de luchthoeveelheidsweger heeft een ander nummer, maar dat terzijde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2013 18:52 #1395800
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic en de overbrengingsverhouding zijn
volgens mij:
m47: 4,03; 2,16; 1,37; 1,00; 0,83
aw71: 2,45; 1,45; 1,00; 0,69.
en de achteruit is ook anders.
Succes!
m47: 4,03; 2,16; 1,37; 1,00; 0,83
aw71: 2,45; 1,45; 1,00; 0,69.
en de achteruit is ook anders.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 40
22-10-2013 23:15 #1395858
door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Dus met langere overbrenging
Dus met langere overbrenging van de bak en sterkere motor lijkt het mij prima om de achteras te laten zitten. Je zult met de B230E/Aw automaat iets van 15% minder toeren draaien met dezelfde snelheid nu!
Klopt idd dat die ezk iets zal afwijken maar of wij als amateurs dat in de praktijk zullen merken!
Eventueel heb ik nog een M47 die slechts 180.000 achter een B200E heeft gehangen.
Succes.....
Klopt idd dat die ezk iets zal afwijken maar of wij als amateurs dat in de praktijk zullen merken!
Eventueel heb ik nog een M47 die slechts 180.000 achter een B200E heeft gehangen.
Succes.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2013 23:15 #1395912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Differentiëel automaat is
Differentiëel automaat is 3,75 en die nu onder mijn auto zit 3,3. Is dat niet een te groot verschil om te laten zitten. Heb ook op 't forum gelezen dat 't niet goed voor de automaat is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2013 15:54 #1395937
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic huh
Een 3,73 zul je denk ik bedoelen, maar welke bedoel je met een 3,3?
Lager dan de 3,73 heb je de 3,51 en de 3,13 die vrij zeldzaam is, Regulier is de 3,73.
Maar waar staat dat en lager toerental schadelijk/slecht is voor de automaat?
Enigste wat ik kan bedenken is als je met turbo burnouts gaat maken, maar dat is voor geen enkele standaard overbrenging aan te raden.
Lager dan de 3,73 heb je de 3,51 en de 3,13 die vrij zeldzaam is, Regulier is de 3,73.
Maar waar staat dat en lager toerental schadelijk/slecht is voor de automaat?
Enigste wat ik kan bedenken is als je met turbo burnouts gaat maken, maar dat is voor geen enkele standaard overbrenging aan te raden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2013 20:01 #1395996
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan de verhouding niet
Kan de verhouding niet aflezen op de as, dus heb 't zelf proberen te bepalen met natuurlijk een afwijking. Van de automaat is het dan de 3,73 en van mijn 740 B230E heb ik 't vandaag ook proberen te bepalen. En nu blijkt dat die ook 'n 3,73 heeft en hoef ik de as niet om te bouwen. Scheelt weer extra sleutelwerk. Bedankt.
Gr. Nico
Gr. Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2013 10:06 #1396489
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nr. van de
Nr. van de luchthoeveelheidsmeter is idd verschillend. Nu ben ik al een keer onderdelen onderling aan t uitwisselen geweest en weet niet meer welke luchthoeveelheidsmeter bij de B230E hoort. Heeft iemand een onderdeelnummer voor mij?
Nico
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2013 10:33 #1396494
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik kan
vanmiddag even kijken voor je heb er nog 2 liggen .
bosch nummer luchtweger b230E praten we toch over ??
groet will
bosch nummer luchtweger b230E praten we toch over ??
groet will
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam