CAT vol?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2013 20:31 #1395508
door V700 register
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb geen idee
Geen idee, maar een gok: volgens mij kost een kat minstens 3 x de prijs van de hele uitlaat exclusief kat. Bosal levert ze niet dacht ik, is altijd zonder kat. Loop eens binnen de Volvo garage zou ik zeggen, maar ik zou hem niet vervangen als alles nog goed werkt. Volledig dicht slibben doen die dingen zelden. Wel dat er wat van de honingraadjes aan elkaar zijn gesmolten heb ik gezien. Zo'n katalysator is niet goedkoop ik denk dat je met honderden Euro's over de toonbank moet, maar dat is en gok. Die dingen bevatten iridium, platinum en nog wat van exotische dure en zeldzame metalen. Het staal van de kat is gemaakt uit RVS. Geen 316 maar wel duurder RVS, mss 308. Blijft duurder dan gewoon staal. Gewoon even bevragen. Ben eens benieuwd. Vragen bij de garage staat vrij..venustus schreef : Ik was eigenlijk van plan de hele uitlaat van voor naar achter te vervangen incl. kat
Wat kost zo'n ding eigenlijk nieuw?
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2013 21:19 #1395511
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk
Denk ook dat ze lang meegaan. Werking wordt misschien wel wat minder maar het materiaal wordt niet opgebruikt oid (het is immers een katalysator, ook in chemische zin). Als ze verstoppen/dichtsmelten is dat meestal omdat ze te heet zijn geweest. Kan komen door onverbrande brandstof in de uitlaatgassen die in de katalysator toch nog verbrandt. Voor die temperaturen is die niet gemaakt.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2013 23:27 #1395520
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kwaliteit
Hallo Volvisti
Als je een nieuwe koopt, koop er dan een van een fatsoenlijke kwaliteit. Bosal, Walker en dat soort spul is al niet veel soeps als je het over de rest van de uitlaat hebt. Een catalysator is op zich duur zat, die wil je niet om de haverklap vervangen. Koop iets degelijks.
groetjes
Mathy
Als je een nieuwe koopt, koop er dan een van een fatsoenlijke kwaliteit. Bosal, Walker en dat soort spul is al niet veel soeps als je het over de rest van de uitlaat hebt. Een catalysator is op zich duur zat, die wil je niet om de haverklap vervangen. Koop iets degelijks.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2013 11:21 #1395538
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inruilen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2013 09:27 #1395658
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic katalysator
Ik heb de katalysator er al 500K onderzitten, nooit vervangen. Wel altijd op gas gereden. Ben geen expert, maar kan me voorstellen dat doordat er bij gas minder koolwaterstoffen overblijven om na te verbranden de levesduur zomaar eens langer zou kunnen zijn dan bij benzinegebruik. Bij een normale, gezonde verbranding in de motor zou de katalysator toch niet mogen verstoppen / dichtsmelten?
18-10-2013 12:47 #1395663
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic blauwe engel
mijn blauwe engel (940 sedan) rijd al 6-7 jaar met een "test pijp" zoals ze ook genoemd worden.
deze die ik eronder heb is een org. volvo onderdeel en maakt nauwelijks meer geluid. alleen als je plank gas geeft is er idd een iets blikkerig geluid mar dat alleen als je er op let.
met de APK heb ik geen probleem (bouwjaar 1990 met U9) dat deze er niet onder zit. wel is het co net iets te hoog 0.47 deze moet volgens de apk keurmeester deze 0,3 (0.31-0.39) zijn. bij de APK trek ik altijd even de koolfilter leidingen los en kom dan op 0.34 uit.
deze die ik eronder heb is een org. volvo onderdeel en maakt nauwelijks meer geluid. alleen als je plank gas geeft is er idd een iets blikkerig geluid mar dat alleen als je er op let.
met de APK heb ik geen probleem (bouwjaar 1990 met U9) dat deze er niet onder zit. wel is het co net iets te hoog 0.47 deze moet volgens de apk keurmeester deze 0,3 (0.31-0.39) zijn. bij de APK trek ik altijd even de koolfilter leidingen los en kom dan op 0.34 uit.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2013 14:51 #1395665
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic testpijp
Hoi,
Afgelopen voorjaar heb ik op zoek naar meer vermogen de kat onder mijn '89 740 230F vandaan gehaald. Voor zover ik toen kon nagaan wordt die testpijp niet meer geleverd. In mijn onschuld heb ik eerst geprobeerd alleen de tussendemper voor de katloze versie er tussen te zetten, maar dat lukt niet: de vlampijpen verschillen ook van elkaar. Uiteindelijk heb ik dus ook de vlampijp verwisseld. Echter, Rudiger had mij al gewaarschuwd: ik kan het verschil niet merken.
Dus Arjan, probeer er eerst zeker van te raken dat jouw kat dichtzit voor je een hoop werk op de hals haalt.
Trouwens: heet die testpijp zo omdat het de bedoeling is dat je daarmee de werking van de kat kan controleren?
Jaap
Afgelopen voorjaar heb ik op zoek naar meer vermogen de kat onder mijn '89 740 230F vandaan gehaald. Voor zover ik toen kon nagaan wordt die testpijp niet meer geleverd. In mijn onschuld heb ik eerst geprobeerd alleen de tussendemper voor de katloze versie er tussen te zetten, maar dat lukt niet: de vlampijpen verschillen ook van elkaar. Uiteindelijk heb ik dus ook de vlampijp verwisseld. Echter, Rudiger had mij al gewaarschuwd: ik kan het verschil niet merken.
Dus Arjan, probeer er eerst zeker van te raken dat jouw kat dichtzit voor je een hoop werk op de hals haalt.
Trouwens: heet die testpijp zo omdat het de bedoeling is dat je daarmee de werking van de kat kan controleren?
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2013 15:33 #1395667
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inmiddels
Een cat gevonden van een benzine 940 met 289000 km op de teller. uitlaat ging bij oud ijzer mocht ik zo mee nemen.
Cat leek nog enigsinds gas dicht aan de buiten kant, dus kan ik die van mij even open tikken en geeft dat te veel nadelige toestanden, druk ik die andere er tussen
Cat leek nog enigsinds gas dicht aan de buiten kant, dus kan ik die van mij even open tikken en geeft dat te veel nadelige toestanden, druk ik die andere er tussen
Moderators: Jerry Stam