Klepseals

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2013 13:52 #1098959 door V700 register
Klepseals is gemaakt door V700 register
Hallo Volvisti,
De klepseals van de V90 zijn vervangen. Hoognodig, want het olieverbruik steeg naar 1 ltr. per 1000 km. Dit had ik al op dit forum eerder aangekondigd. Ik zou er op terug komen nadat de reparatie was uitgevoerd en de eerste 1000km. nadien met de auto zou zijn gereden.
Tegelijkertijd met de vervanging van de klepseals (en dat was echt nodig), zijn er 3 nokkenaskeerringen vervangen.
Heeft het wat uigehaald? Welnu, na 1047 km. moest er heden 0,45 ltr. bij. Een verschil van ruim een halve liter. De dame stinkt tenminste niet meer na het starten en geen uitstoot van een donkere walm meer. Toch had ik een lager verbruik voorgesteld. Men heeft er 5W30-olie ingekieperd. Wellicht is dat de oorzaak van het huidige verbruik (de 'dertigers' zijn dunner dan de 'veertigers'). De auto heeft voorheen het met de bekende 5W40 motorolie gedaan maar 1 jaar voor het vervangen van de klepseals met 15W40 minerale olie.
Mijn gedachte is om er t.z.t. 10W40 in te doen i.p.v. door te gaan met die 5W30. De auto is uitgerust met een motorvoorverwarming van Defa, dus in principe wordt er altijd weggereden met een motortemperatuur van 40 à 50 graden C.

Groet,
Frans Welsch, lid 555 (V90 '97).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2013 14:18 #1393943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olieverbruik
Beste Frans,
Dat je klepseas vervangen hebt is logisch als je aan oleiverbruik denkt.
Echter kan het verbruik ook veroorzaakt worden door niet juist werkende olieschraapveren.
Een makkelihjke manier om te bepalen waar olieverbruik door veroorzaakt wordt is koud compressie meten en daarna een klein beetje olie op de zuiger zetten en dan nogmaals compressie meten.
Als de compressie significant verschilt heb je verlies op je zuigerveren.
Het nieuwe rijden zorgt overigens voor veel problemen als het gaat over vervuiling en derhalve minder functioneren van zuigerveren die vast gaan zitten door roetaanslag.
Andere olie kan helpen maar zal bij verminderde werking van je zuigerveren/ olieschraapveer niet het gewenste resultaat geven.
Groet,
Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2013 14:20 #1393944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijven
Blijven 40-ers bij hogere temperaturen niet langer dik dan 30-ers en zijn de 5-ers bij koude temperatuur niet wat dunner dan 10-ers?Men raadt minerale olie niet aan (of eigenlijk ronduit af) voor dit blok. Beter is vol-syntheet of evt half-syntheet. Tevens is niet te dikke olie beter voor de werking van de hydraulische klepstoters na een koude start. Hoewel dat laatste met de voorverwarming minder een rol speelt.
Een verstopte carterontluchting is bij deze blokken ook berucht. Is die niet open dan beginnen ze ook olie te zuipen. Wellicht iets om nog na te kijken. Compressie meting kan inderdaad meer uitsluitsel geven.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2013 21:04 #1393964 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic 10W40 moet geen probleem
10W40 moet geen probleem zijn. Gebruik ik ook na vervangen klepseals. Misschien in winter 5w40 in verband met koude start, maar ook daar heb je op geanticipeerd. 5w30 kan ik bij een 960/s90/v90 niet helemaal thuisbrengen. Ik zit denk ik op 1 liter per 2000 met de 960. Ik vind het prima, hij rijdt heerlijk, walmt niet, loopt mooi en haalt 1 op 9.5. En ja, 377.000 km is geen nieuwe. En ik weet ook niet hoe hij bereden is voor aankoop bij 350.000 km. Ik ben er iig zuinig op :).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2013 21:50 #1394290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40
Dank voor de reacties. Bij onderzoek vooraf met een mini camera leek het erop dat de schraapveren in orde zouden moeten zijn (220.000km). Met die dikke minirale prut 15w40 werd gedacht het olieverbruik terug te dringen of in ieder geval te stabiliseren. Fictie, zo bleek achteraf. Wellicht daalt het olieverbruik nog met olie 10w40. Maar ik ben ook al blij, aan de hand van bovenstaande reactie, als het nu hierbij blijft. Het is een 'baksteen-kanjer', die V90, inderdaad reden genoeg om er zuinig op te zijn.
Groet,
Frans Welsch (lid 555, V90 '97).

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2013 23:49 #1394324 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Half syntheet.
Gewoon een half-syntheet erin. Zowel 10w40 als 5W40 voldoen prima. Mijn 6 pittertje had vroeger de 10w40 en sinds enige jaren doe ik er 5w40 in om de hydraulische klepstoters een betere smering bij de koude start te geven. Olieverbruik ( bij een km.stand van 249000 en op lpg) van 1 liter op 15000 km.
Groeten, Jan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC