Help, mijn 940 LPT (benzine) blijft maar afslaan! Al weken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 18:12 #1098257 door V700 register
Heren liefhebbers,
Ik bezit een 945 van 06-97 welke ik sinds bijna 4 jaar tot voorkort probleemloos heb bereden alhier in Zuid Spanje. Sinds een aantal weken slaat de motor tijdens t rijden af gaat t lambda sonde lampje niet meer uit, slaat ie met name af als er in de stad wordt gereden en met de airco aan enz enz.
Om te beginnen heeft de lokale garage de auto uitgelezen, hierbij kwamen geen storingen naar voren, dus benzinefilter, bougies enz enz vervangen en kabeltjes nagekeken. En ja hoor, ze reed weer heerlijk. Voor 8 km.....Weer dezelfde storing. Wat er gebeurt is als volgt.
Tijdens t rijden (stadsritten of snelweg, maakt niet uit) gaat ineens de auto volledig off, toerenteller op 0 maar geen lampje wat gaat branden. Dan uit laten rollen dan gaan alle lampjes aan, de startmotor draait mooi rond maar voor een minuut geen leven in te krijgen. Dus wachten en voila, na een minuutje doet ie t weer, lamda sonde lampje aan en mevrouw gedraagt zich weer of er niks gebeurd is. Na 3x bij dezelfde garage te zijn geweest toch besloten ondanks t hoge uurloon (70E is zeker voor Zuid Spanje zeer duur) naar Eymauto S.L. in Malaga te rijden, en ja hoor, de auto sloeg op een rit van 14 km slechts 1x ´dood´.
Levensgevaarlijk. Eymauto is alle bedrading nagegaan (gedurende bijna 4 uur!) en heeft de auto wederom via t middensteuntje uitgelezen. Nu moest t  probleem opgelost zijn. Nee dus, weer precies t zelfde gedoe na 99.4 km......Ik ben radeloos!!!!!! Ik verwachtte een kapotte brandstofpomp maar iedereen houdt t op de electra. Ik heb werkelijk geen idee wat er mis kan zijn. De auto is tot en met 360.000 door 1 dealer (Roos/Broekhuis Zeist) onderhouden dus veel preventief vervangen. Ook daarna ben ik zuinig op de auto geweest, net weer een beurt laten uitvoeren zoals elke 10000 km, staat nu op 421.000 km.
Wie heeft er n idee??? Ik was vanmiddag zo radeloos dat ik de auto wilde inruilen maar ja da´s ook niet eerlijk want ALS ze rijdt, rijdt ze heerlijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 18:18 #1390492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft
zo'n ding een brandstofrelais (bij de 850's het beruchte relais 103) ?  Hoe is het hoofdrelais ?  Hoe is de staat van je antennering rond het contactslot ?

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 18:32 #1390494 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic contactslot.....?
Even een impulsieve gedachte/opmerking mijnerzijds. Wordt je contactslot al die jaren al belast met een hele bos sleutels...? (gewicht dus). M.a.w., kijk daar ook eens naar. Eens, lang geleden, was dat bij mij ook zo`n vergelijkbare uitdaging die uiteindelijk de oorzaak bleek te zijn l ....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 19:55 #1390500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massablokjes
Beste Wessel,

Zoek even op massa blokjes op deze site, en je hebt een top 3 kandidaat veroorzaker van de problemen.

Groet

Bert

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 20:45 #1390505 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Brandstofrelais, BDP sensor,...
M.i. zijn de eerste verdachten het eerder genoemde brandstofrelais en/of de BDP sensor.
Als die niet goed functioneren krijg je inderdaad dit (onvoorspelbare) gedrag.
Gezien de leeftijd van je auto is de kans dat één of beide onderdelen niet helemaal fris meer zijn.

Brandstofrelais kan je proberen door te solderen. Enkele soldeerpunten krijgen barsten en kunnen als ze warm worden plotseling even het contact verbreken waarna deze heleboel afslaat.  Zoek even op brandstofrelais op de site en je zal wel wat draadjes vinden bijvoorbeeld <a href="/node/8708">link1</a>
BDP sensor is ook een goede kandidaat.  Kabelmantel mag absoluut niet beschadigd zijn maar dat is geen garantie want ook de bedrading intern kan niet helemaal fris zijn.  Ook hier helpt zoeken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 21:51 #1390508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofrelais testen?
Het (witte) beschermkapje erafhalen. Bij het starten even handmatig de contacten aandrukken.
Dit relais zit met veel anderen achter de asbak in een tray.

Ik heb dat ook gehad en gedaan.

Succes, Rolf

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 22:55 #1390510 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic BDP sensor
Hoort bij een 940 tijdens het starten de toerenteller al uit te slaan? Als dat normaal wel het geval is en hier tijdens herstarten na uitval niet, zou het de BDP sensor kunnen zijn.
Als een BDP sensor problemen geeft, is het vaak bij warme motor.
Piet

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 22:56 #1390511 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Cisklep
De 940 heeft geen BDP2 die doormiddel van een computer is uit te lezen, alleen door middel van een knippercode (led)
Maak eerst de cisklep (stationairklep) eens goed schoon en misschien de gasklep ook even ontvetten..
Witte brandstofrelais vervangen of doorsolderen (vaak kwaal nummer 1)
Het injectoronstoringsrelais aan de veerpoot wil ook wel eens vervelend doen.
BDP sensor controleren (vaak scheurt de kabel ervan)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 23:07 #1390513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijkt mij gevalletje
lijkt mij gevalletje brandstofpomp relais ,grote witte achter de asbak,heb het zelfde gehad,nieuwe kost tussen 35 a 40 euro.
groet willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2013 08:43 #1390526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok ga naar de dealer
Ok ga naar de dealer vandaag. Kan iemand mij t spaanse woord danwel internationaal artikelnummer voor BDP geven. Het brandstof relais lijkt mij 'rele de combustible'

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC