motornr
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2013 19:55 #1097577
door V700 register
motornr is gemaakt door V700 register
Beste volvo-liefhebbers
Ik overweeg om een volvo 940 uit 1998 te kopen en vraag mij af welk type motor erin zit.
Dus niet de inhoud maar welk B nr. Ik heb mij laten vertellen dat een bepaald motortype extreem betrouwbaar is.
Waar kan ik dit motornr vinden op het blok ??
met vr gr
Gerhard Bosma
Ik overweeg om een volvo 940 uit 1998 te kopen en vraag mij af welk type motor erin zit.
Dus niet de inhoud maar welk B nr. Ik heb mij laten vertellen dat een bepaald motortype extreem betrouwbaar is.
Waar kan ik dit motornr vinden op het blok ??
met vr gr
Gerhard Bosma
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Dutman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2013 20:33 #1386900
door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2013 20:52 #1386903
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het een NL auto is zal het blok in een '98 940 een B230FK of een B230FT zijn. De code hoort op de sticker op de kap van de distributieriem te staan, voorop het blok. Verschil tussen de FK en FT is de turbodruk (0.35 vs 0.65 bar) en daarmee samenhangend het vermogen (135 vs 165 pk of 99 vs 121 kW op kenteken). Eigenlijk zijn de B2x0 blokken in de basis even betrouwbaar aangezien het allemaal hetzelfde basisblok is, met een paar wijzigingen tussen de verschillende uitvoeringen. Op een gegeven moment (ik dacht vanaf '95?) zijn de blokken voorzien van oliespoeiers. Deze zorgen voor betere smering en voorkomen daarmee kantelende zuigers. Kantelende zuigers zijn ook niet meteen een ramp, maar het is natuurlijk niet helemaal zoals het hoort.Enkele varianten worden wat lastiger te onderhouden. De carburateurblokken krijgen last van droge pakkingen/vacuumslangetjes rondom de carburateur. Wordt allemaal wat minder goed verkrijgbaar. De blokken met K-jetronic injectie hebben een mechanische luchtweger die niet goed tegen backfires op LPG kunnen. Onderdelen voor K-jet worden ook wat lastiger verkrijgbaar. De blokken met LH-jetronic zijn wat robuuster, jonger en onderdelen zijn beter verkrijgbaar. B230FK en B230FK hebben beide LH-jectronic.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2013 11:11 #1387174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230FK
De zogenaamde LPT (Low Turbo Pressure) is de meest verkochte in Nederland dus de kans is heel groot dat deze auto ook dat blok heeft.
Veel mensen hier hebben dat blok en hebben net als ik de turbodruk opgevoerd naar de druk van de FT of zelfs hoger...
Als je onder de motorkap de turbo ziet zitten en de zwarte buizen links en rechts (van en naar de intercooler) dan hoef je alleen te kijken of in het dashboard wel of niet een turbodrukmeter zit. Zo niet: LPT met B230FK
Onze 940 heeft inmiddels meer dan 476.000 km gelopen op LPG......
Veel mensen hier hebben dat blok en hebben net als ik de turbodruk opgevoerd naar de druk van de FT of zelfs hoger...
Als je onder de motorkap de turbo ziet zitten en de zwarte buizen links en rechts (van en naar de intercooler) dan hoef je alleen te kijken of in het dashboard wel of niet een turbodrukmeter zit. Zo niet: LPT met B230FK
Onze 940 heeft inmiddels meer dan 476.000 km gelopen op LPG......
Moderators: Jerry Stam