Koelvloeistof vullen B280e motor

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 13:48 #1097471 door V700 register
Koelvloeistof vullen B280e motor is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo liefhebbers.
Ik heb het volgende probleem bij mijn 780 met een b280e motor
Na het aftappen van de koelvloeistof en het vervangen van een aantal slangen krijg ik er niet meer genoeg koelvloeistof in.
Er is denk ik ongeveer 8 liter uitgekomen en bij het vullen kreeg ik er eerst niet veel meer in dan 2 liter, met heel veel drukken in slangen en veel geduld net 4,5 liter. Ik dacht, misschien te snel gevuld dus radiator slang er onder weer afgetrokken, kwam maar 2,5 liter uit. Weer heel langzaam gevuld maar de 4,5 a 5 liter blijft de max. Wat doe ik fout???? Heb de motor ook even laten draaien, maar dat maakt weinig verschil. Er zit een klep in de kachelslang, moet ik die blokkeren??? Ik denk dat die klep de slang afsluit zolang een minimale temperatuur van de koelvloeistof niet bereikt wordt. 
Conclusie, ik doe vast iets fout, wie kan mij helpen?
Groeten Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 15:23 #1386348 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Algemeen
Geen ervaring met een B280E motor; maar het lijkt me niet zoveel anders als een willekeurige auto.
-reservoir afvullen
-motor starten, stationair laten draaien.
-Kachel maximaal, blower uit (airco op HAND of eco)
-net zolang wachten totdat de bovenste slang naar de radiateur warm wordt/thermostaat opend.
-Niveau koelvloeistof in de gaten houden, indien nodig bijvullen.
NB zit het ontluchtings slangetje van bovenzijde radiateur-reservoir niet verstopt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 16:35 #1386356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Raar
De waterpomp pompt toch alle lucht weg? ( of is die stuk ? )
Misschien iets meer geduld hebben en doen wat Andre schijft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 16:47 #1386359 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic thermostaat open
Heb je hem wel voldoende warm laten worden/lopen? (totdat de thermostaat ook open ging?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 16:55 #1386360 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waterpomp
Een waterpomp ver-pompt geen lucht...............
Pas als tie natte voeten krijgt, doet tie het pas.............
En dan zal het nog wel verschil uit maken welk type waaier er op de pomp-as zit.
Pas een nieuwe pomp gemonteerd; de oude (originele) pomp had een gesloten gegoten waaier.
De nieuwe een waaier uit omgezet blik.............
Een waaier uit "omgezet blik" geeft bij lage toeren minder opbrengst, bij hoge toeren meer cavitatie, tov een gegoten waaier.
(NB Cavitatie is het imploderen van dampbellen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 17:02 #1386362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slangetje aan bovenzijde
Slangetje aan bovenzijde radiateur is open. of de thermostaat helemaal opent weet ik niet. Temperatuur meter gaf ruim het midden aan of zelfs iets er overheen. Durfde hem niet langer te laten lopen, omdat ik bang ben dat er geen vloeistof in het blok wil lopen en daardoor niet genoeg zal koelen ( het blok te heet wordt). Vloeistof kwam wel omhoog in het expansievat.
Donderdag misschien de motor toch wat langer laten lopen en kijken of ik die klep in de kachelslang kan vastzetten op open.
Alvast bedankt voor de reacties en nieuwe tips zijn zeker welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 17:07 #1386364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit nog een oude waterpomp
Zit nog een oude waterpomp op, ga ik vanuit. is bij mij nooit vervangen. Dat hij geen lucht kan verpompen dacht ik a,l kunnen al die pompen uit brandweerwagens ook niet, daar hebben ze een extra ontluchter voor op zitten en ik was er al vanuit gegaan dat zo'n auto dat vast niet zou hebben.
Wel scherp opgemerkt van je. Blij dat er zoveel mensen met me mee denken opzoek naar de oplossing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 17:14 #1386366 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Temp meter
Als je temperatuur meter het doet, heeft tie natte voeten, zit het goed!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 17:16 #1386367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je kan een gaatje in de
thermostaat boren.
Zoek maar eens met "gaatje in thermostaat boren"en je komt op van alles daarover.
Via het gaatje kan de lucht er makkelijker uit, is een idee van Timen.
John

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 17:21 #1386369 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
Niet alleen van Timen hoor John..is een wijdverbreid begrip, maar niet iedereen is er voorstander van. Zelf heb ik het ook wel eens gedaan.
Vaak heeft een thermostaat zelf ook al een ontluchtingsballetje. Was iniedergeval zo bij mijn oude redblock.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD