Oldtimer verbruik Weekers
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 09:21 #1097411
door Fred Schukkink (GAST)
Oldtimer verbruik Weekers is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
Nu de LPG van een groot aantal oudere volvo's zal worden gesloopt voor het zogenaamde akkoord heb ik volgende vraag.
In het verleden is hier op het forum nog al eens gesproken over toevoegingen aan benzine .
Zoals waterstof en of waterdamp voor betere verbranding en of betere prestaties.
Wat is er van die dingen terecht gekomen, zijn er bruikbare resultaten of waren het allemaal Gasbellen.
Wie weet daar meer over?
Groet Fred
In het verleden is hier op het forum nog al eens gesproken over toevoegingen aan benzine .
Zoals waterstof en of waterdamp voor betere verbranding en of betere prestaties.
Wat is er van die dingen terecht gekomen, zijn er bruikbare resultaten of waren het allemaal Gasbellen.
Wie weet daar meer over?
Groet Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 09:28 #1385880
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even zoeken
Even zoeken op <a href="/search/node/hho" target="_blank">HHO</a>.Voor zover ik weet is daar niets concreet uit gekomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 09:31 #1385882
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuinig
Als je daadwerkelijk zuinig of goedkoper wilt gaan rijden kan je beter een andere auto kopen, echte zuinigheidswonders zijn onze bakstenen niet. Maar daar koop je zo'n auto ook niet voor lijkt mij

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 09:45 #1385883
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zuinig een vw polo
mijn dochter heeft een vw polo die is zuinig een kanarie gele van 1996 en die loopt 1op 18 diesel.
die wil hem nu verkopen en met haar zusje een auto delen ,,want dar is nog goedkoper,,
ze besparen nu vaste lasten 80 euro per maand.
ik betaal alleen aan belasting voor de diesel en de G3 al 750 per kwartaal belasting.
misschien kan ik ook fietsen of op een scooter naar het werk. bespaar ik 335,00 of 442,00 mrb.
die wil hem nu verkopen en met haar zusje een auto delen ,,want dar is nog goedkoper,,
ze besparen nu vaste lasten 80 euro per maand.
ik betaal alleen aan belasting voor de diesel en de G3 al 750 per kwartaal belasting.
misschien kan ik ook fietsen of op een scooter naar het werk. bespaar ik 335,00 of 442,00 mrb.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 18:00 #1385927
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic toevoegingen?
In toevoegingen in benzine geloof ik allemaal niet zo in... (waterdamp?)
wel of benzine, of een gas, zoals LPG, aardgas of waterstof. Waarbij aardgas en waterstof ook al redelijk wordt gebruikt, maar daar kan het op grote schaal moeilijk worden, ivm verkrijgbaarheid. Diverse (stads)bussen rijden wel op aardgas of waterstof, maar hebben een eigen vulstation in de remise......
Ook lees je steeds meer en meer dat er ook al wordt gereden op diesel, met toevoeging van LPG. Vooral bij grote vrachtwagens schijnt het populair te worden, omdat je verbruik er 30-50% gunstiger van wordt. In principe zuigt de motor dus geen pure lucht aan, maar een mengsel van LPG (15-20%) en lucht, waardoor er minder diesel ingespoten wordt. In Veenendaal is er een officieel inbouwstation hiervoor.
Maar voor personenautoos is dit (nog) niet interessant omdat het vrij duur is,...
wel of benzine, of een gas, zoals LPG, aardgas of waterstof. Waarbij aardgas en waterstof ook al redelijk wordt gebruikt, maar daar kan het op grote schaal moeilijk worden, ivm verkrijgbaarheid. Diverse (stads)bussen rijden wel op aardgas of waterstof, maar hebben een eigen vulstation in de remise......
Ook lees je steeds meer en meer dat er ook al wordt gereden op diesel, met toevoeging van LPG. Vooral bij grote vrachtwagens schijnt het populair te worden, omdat je verbruik er 30-50% gunstiger van wordt. In principe zuigt de motor dus geen pure lucht aan, maar een mengsel van LPG (15-20%) en lucht, waardoor er minder diesel ingespoten wordt. In Veenendaal is er een officieel inbouwstation hiervoor.
Maar voor personenautoos is dit (nog) niet interessant omdat het vrij duur is,...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 19:21 #1385931
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG en Diesel
Is voor alle auto's interessant, maar omdat er nog geen bedrijven zijn moet je het zelf doen.
Aangezien er binnekort een overshot aan LPG tanks is. Kleine Verdamper er op 10% bijmengen
en gaan.
Aangezien er binnekort een overshot aan LPG tanks is. Kleine Verdamper er op 10% bijmengen
en gaan.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 22:01 #1385945
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic allround bouwt het in.
De firma Allround bouwt ook in dieselpersonenwagens dit LPG-systeem in, geen probleem voor de APK-keuring. De kosten zijn rond de € 3500 (offerte gevraagd voor mijn V70 - D5 motor), De LPG installatie wordt gezien als een hulpbrandstof.
Het rendement is niet erg groot tov de kosten. Ik zou dan rond de 60.000 km ermee moeten rijden per jaar, systeem is dan in 2 jaar terugberdiend. Voor vrachtwagens is eea wat anders......binnen enkele maanden terugverdiend, aangezien een beetje vrachtwagen toch rond de 20 l/100 km zit, en ik met mijn D5 toch makkelijk zit op 5,4 l/100 km. (elke keer bij tanken tussen de 5,1 - 5,4 over 1100 km gereden)
www.allroundspijkenisse.nl/allround-lpg-...els/lpg-vrachtwagen/
Volgens de laatste berichten zit het zo: - Voor "hulpbrandstoffen" is wettelijk (nog) niks geregeld. - Na inbouw hoeft er geen extra keuring plaats te vinden. - U mag het systeem zelf ontwikkelen en/of inbouwen en afregelen aan de eisen qua uitlaatgassen. - Bij de APK keuring moet alleen gecontroleerd worden dat het systeem niet lekt. - Voor het veilig functioneren bent u zelf verantwoordelijk. Hier staat ook wel wat leuks erover: www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=24&t=2935
Het rendement is niet erg groot tov de kosten. Ik zou dan rond de 60.000 km ermee moeten rijden per jaar, systeem is dan in 2 jaar terugberdiend. Voor vrachtwagens is eea wat anders......binnen enkele maanden terugverdiend, aangezien een beetje vrachtwagen toch rond de 20 l/100 km zit, en ik met mijn D5 toch makkelijk zit op 5,4 l/100 km. (elke keer bij tanken tussen de 5,1 - 5,4 over 1100 km gereden)
www.allroundspijkenisse.nl/allround-lpg-...els/lpg-vrachtwagen/
Volgens de laatste berichten zit het zo: - Voor "hulpbrandstoffen" is wettelijk (nog) niks geregeld. - Na inbouw hoeft er geen extra keuring plaats te vinden. - U mag het systeem zelf ontwikkelen en/of inbouwen en afregelen aan de eisen qua uitlaatgassen. - Bij de APK keuring moet alleen gecontroleerd worden dat het systeem niet lekt. - Voor het veilig functioneren bent u zelf verantwoordelijk. Hier staat ook wel wat leuks erover: www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=24&t=2935
Moderators: Jerry Stam