koppakking vervangen: tips vwb de kleppen?
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
De dunste plaatjes zijn zo'n 3.4mm. Wat is nu wijsheid? Laten vlakken en doorgaan? Andere gebruikte kop erop? Moet ik nog wat onderdelen op of in de kop vervangen?
De spruitstukken zijn in december nog los geweest, dus met de tapeinden verwacht ik eigenlijk niet zoveel problemen. Of kan ik toch beter de tapeinden vervangen? Waar kan ik die dingen overigens het beste vandaan halen? Zijn dat algemene onderdelen die ik bij iedere automaterialenzaak kan kopen? Ook waterpomp en distributieriem zijn recentelijk vervangen, dus daar hoef ik ook al niet meer in te investeren.
Alle tips zijn welkom. Als het helemaal niet lukt kan ik Otto altijd nog in stukjes laten voortbestaan, er zit ondertussen allerlei goed spul in. Alleen achteraf jammer dat het geen automaat is....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb zelf de kop nog nooit los gehad, maar ik dacht juist dat het handig is om de waterpomp tegelijk met de koppakking te vervangen en dan de waterpomp te monteren voordat je de kop er weer op legt. Dan kan je de pomp gewoon tegen het blok schroeven en hoef je hem niet van onderaf tegen de kop te drukken.henk 940LPT schreef : Ik denk dat je het beste de waterpomp kunt demonteren voordat je de kop eraf haalt en m na terugzetten van de kop weer moet monteren.
Overigens zegt TS juist dat de waterpomp net gedaan is

- V700 register
- Nieuw lid
-
was benieuwd naar de ervaringen van henk waarom het handiger is de wp eraf te halen

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
De kop wordt volgens specifieke NMs aangedraaid. Als dan de waterpomp er al opzit en de kop hiertegen aan word gezet word de koppakking niet op de juiste manier en volgens de juiste specs aangedraaid.
Door de "weerstand" van de pomp zal het aantal nm's eerder bereikt worden met je momentsleutel, maar de koppakking zal onder een lager aantal NMs vast zitten dan volgens de specificatie.
Ook een gevaar is is dat de boel "scheef gaat " aan de achterkant zit de kop volgens het juiste moment vast, maar aan de voorkant is door de "weerstand" van de waterpomp het aantal NMs lager op de koppakking.
Ofwel: ongelijke krachverdeling.
Dus eerst de kop erop! Die even lekker laten zitten voor een paar uurtjes als het kan en dan waterpomp en rest erop.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet niet zeker of je het tegen mij hebt, maar ik geef geen advies. Zou niet durven bij een klus die ik zelf nog nooit gedaan heb. Ik ben ook benieuwd naar Henks uitleg.solexpaul schreef : misschien handig om adviezen uit ervaring te geven en niet denken.
Verder denk ik toch wel graag hoor, voor en tijdens het sleutelen, anders wordt het een zooitje. Alleen doe ik er (wellicht daardoor) altijd zes keer zo lang over als een goede monteur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En betekent dat dan ook dat je bij koppakking vervangen de waterpomp moet demonteren?gerryberrie schreef : Dus eerst de kop erop! Die even lekker laten zitten voor een paar uurtjes als het kan en dan waterpomp en rest erop.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Nog wat andere puntjes
Zolang de tapeinden niet afbreken hoef je ze niet te vernieuwen.
De kopbouten zijn dacht ik driemaal te hergebruiken, toch heb ik ze zelf liever nieuw.
Ook al is de db riem pas vervangen, koop ajb een nieuwe. Eenmaal onder spanning en losgeweest vertrouw ik ze niet meer.
Groeten,
Gerben
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Die klepsteelrubbers, zitten die in zo'n complete koppakkingsset of moet ik die apart kopen?