koppakking vervangen: tips vwb de kleppen?

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2013 20:54 #1097349 door F.P.A.M. Schmiermann
koppakking vervangen: tips vwb de kleppen? is gemaakt door F.P.A.M. Schmiermann
De koppakking van Otto, met B230FK hart op LPG, is kapot. Na lang wikken en wegen, Otto is niet moeders mooiste met ook een koppeling die nog aan een onderzoek toe is en ook nog eens 525kkm op de teller, toch maar besloten om de koppakking nog te vervangen. Eigenlijk doe ik het vooral omdat zoonlief graag wil helpen en het wel een stoere klus vindt...... voor mij is het vooral spannend.....
De dunste plaatjes zijn zo'n 3.4mm. Wat is nu wijsheid? Laten vlakken en doorgaan? Andere gebruikte kop erop? Moet ik nog wat onderdelen op of in de kop vervangen?
De spruitstukken zijn in december nog los geweest, dus met de tapeinden verwacht ik eigenlijk niet zoveel problemen. Of kan ik toch beter de tapeinden vervangen? Waar kan ik die dingen overigens het beste vandaan halen? Zijn dat algemene onderdelen die ik bij iedere automaterialenzaak kan kopen? Ook waterpomp en distributieriem zijn recentelijk vervangen, dus daar hoef ik ook al niet meer in te investeren.
Alle tips zijn welkom. Als het helemaal niet lukt kan ik Otto altijd nog in stukjes laten voortbestaan, er zit ondertussen allerlei goed spul in. Alleen achteraf jammer dat het geen automaat is....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 20:07 #1385513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Officieel
Officieel gaan de plaatjes tot 3.3 mm. Onofficieel kun je ze tot 3.0 mm gebruiken. Als hij dan uitgesteld is kun je evt. nog de klepstelen inkorten. De kop zou dus nog wel even mee kunnen. Een andere kop zoeken kan natuurlijk ook, daar kun je langer mee vooruit maar kost vast wat meer. Je zou nog kunnen overwegen om de klepsteelrubbers te vervangen.Tapeinden van de spruitstukken hoef je niet te vervangen als de schroefdraad nog goed is. T zullen wel gewone tapeinden zijn die je overal kunt halen. Voordeel van bij de dealer bestellen is dat je de maat niet op hoeft te zoeken/na te meten maar gewoon de juiste krijgt. Die vaak niet duurder zijn dan automaterialenhandel. Als je de distributieriem weer wilt gebruiken moet je markeren hoe hij er nu op zit en weer precies zo terugzetten. Dit geldt voor de draai/looprichting, positie tov de poelies maakt natuurlijk niet uit.Ik denk dat je het beste de waterpomp kunt demonteren voordat je de kop eraf haalt en m na terugzetten van de kop weer moet monteren. Als je het zo doet heb je ook de papieren pakking achter de waterpomp en de twee rubber ringen nodig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 20:27 #1385517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom moet de waterpomp
Waarom moet de waterpomp eraf bij het demonteren van de kop ? Heb dat nog nooit gedaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 20:39 #1385518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat Paul zegt

henk 940LPT schreef : Ik denk dat je het beste de waterpomp kunt demonteren voordat je de kop eraf haalt en m na terugzetten van de kop weer moet monteren.

Heb zelf de kop nog nooit los gehad, maar ik dacht juist dat het handig is om de waterpomp tegelijk met de koppakking te vervangen en dan de waterpomp te monteren voordat je de kop er weer op legt. Dan kan je de pomp gewoon tegen het blok schroeven en hoef je hem niet van onderaf tegen de kop te drukken.
Overigens zegt TS juist dat de waterpomp net gedaan is :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 21:09 #1385521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien handig om adviezen
misschien handig om adviezen uit ervaring te geven en niet denken. waterpomp pas vervangen als hij lekt cq geluid maakt. monteren met kop erop is een handigheidje en heb je die handigheid dan zit hij er met 10 min op.
was benieuwd naar de ervaringen van henk waarom het handiger is de wp eraf te halen :-) houd wel van technische diepgang :-) hoor het graag :-)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 21:16 #1385522 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Eerst
Eerst waterpomp monteren en dan pas kop is een technische no-no.

De kop wordt volgens specifieke NMs aangedraaid. Als dan de waterpomp er al opzit en de kop hiertegen aan word gezet word de koppakking niet op de juiste manier en volgens de juiste specs aangedraaid.

Door de "weerstand" van de pomp zal het aantal nm's eerder bereikt worden met je momentsleutel, maar de koppakking zal onder een lager aantal NMs vast zitten dan volgens de specificatie.

Ook een gevaar is is dat de boel "scheef gaat " aan de achterkant zit de kop volgens het juiste moment vast, maar aan de voorkant is door de "weerstand" van de waterpomp het aantal NMs lager op de koppakking.

Ofwel: ongelijke krachverdeling.

Dus eerst de kop erop! Die even lekker laten zitten voor een paar uurtjes als het kan en dan waterpomp en rest erop.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 21:19 #1385523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk

solexpaul schreef : misschien handig om adviezen uit ervaring te geven en niet denken.

Ik weet niet zeker of je het tegen mij hebt, maar ik geef geen advies. Zou niet durven bij een klus die ik zelf nog nooit gedaan heb. Ik ben ook benieuwd naar Henks uitleg.
Verder denk ik toch wel graag hoor, voor en tijdens het sleutelen, anders wordt het een zooitje. Alleen doe ik er (wellicht daardoor) altijd zes keer zo lang over als een goede monteur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 21:20 #1385524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En

gerryberrie schreef : Dus eerst de kop erop! Die even lekker laten zitten voor een paar uurtjes als het kan en dan waterpomp en rest erop.

En betekent dat dan ook dat je bij koppakking vervangen de waterpomp moet demonteren?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 21:24 #1385525 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
Ja, dat lijkt me wel het handigste. Wat nieuwe rubber ringen enzo kan ook geen kwaad.

Nog wat andere puntjes
Zolang de tapeinden niet afbreken hoef je ze niet te vernieuwen.

De kopbouten zijn dacht ik driemaal te hergebruiken, toch heb ik ze zelf liever nieuw.

Ook al is de db riem pas vervangen, koop ajb een nieuwe. Eenmaal onder spanning en losgeweest vertrouw ik ze niet meer.

Groeten,
Gerben

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2013 21:25 #1385526 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Klepsteelrubbers
Bedankt voor de tips zover!
Die klepsteelrubbers, zitten die in zo'n complete koppakkingsset of moet ik die apart kopen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC