V90 op 5 cilinders update OPGELOST
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het isolatiemateriaal in de stekker op de kabel bij de bobine was behoorlijk vergaan en maakte waarschijnlijk kortsluiting.Het isolatiemateriaal is eruit gehaald en de contacten goed schoon- en weer passend gemaakt. Vervolgens nog een keer ingespoten met contactspray.
Nu heb ik weer een 6 cilinder die prachtig stil loopt en heerlijk rijd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Fijn weekeind allemaal.
Marcel
==========================================================
Even een update:
Gisteren bobines en vonkversterkers uitgewisseld. Het resultaat is dat er waarschijnllijk in de bedrading een probleem zit.
Waar kunnen we het beste beginnen met zoeken?
Suggesties zijn welkom.
==========================================================
Hallo mede Volvo liefhebbers,
Sinds gisteren loopt de motor van mijn v90 op 5 cilinders in plaats van 6.
vlak voordat het gebeurde, ik trok nog even door naar de 50 km/h moest ik remmen voor een auto die vond dat hij voorrang had. Aansluitende geef ik weer gas bij en voelk dat ik 1 cilinder mis. de motor loopt stationair op 5 cilinders en scholt enogzins. bij belasting zoals optrekken lijkt de 6e cilinder gewoon mee te doen.
vandaag heb ik de ANWB wegenwacht ernaar laten kijken.
Het volgende is onderzocht:
Injectoren:
motor draait stationair, op 5 pitten, en stuk voor stuk worden de injectoren losgekoppeld en weer aangekoppeld natuurlijk.
Het resultaat is dat bij het loskoppelen van de injector de motor nog harder stottert, bij het weer aankoppelen loopt de motor weer eventjes netjes op 6 pitten.
Conclusie ANWB: de injectoren zijn goed.
Bobines
stuk voor stuk de bobines losgehaald en bij de 6e cilinder merk de WW'er verschil. Bij uitwisselen van de bobine van de 6e cilinder met een andere loopt de motor eventjes weer netjes op 6 cilinders, en vervalt dan weer in 5 cilinders.
Conclusie ANWB: de bobines zijn goed.
Bougie 6e cilinder
Deze is zwart en doet duidellijk niet mee. Bougie vonkt wel.
Compressiemeting 6e cilinder
de compressiemeter geeft een normale waarde aan volgens de WW'er. De kleppen lijken dus keurig te werken.
Uitlezen via obd2 levert geen dtc codes op, althans er is niets gelogd.
Algehele conclusie tot dusver"
De meest voor de hand liggende oorzaken zoals bobine. bougie, kleppen en storingscodes zijn niet de oorzaak van het probleem.
Toch lijkt het erop dat cilinder 6 op de een of andere wijze electrisch of mechanisch niet meedoet.
Hebben jullie nog goede ideeën?
Groet,
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dat valt natuurlijk uit te proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor een C70 met de penbobines , betaal ik 35 euro per stuk incl. BTW inkoop voor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Heb je nog de originele bobine-aansluitingen met die plastic connectoren? Die zijn vaak rottig omdat het isolatiemateriaal is vergaan. Rommel eens aan die connector van de betreffende bobine bij draaiende motor? Bij twijfel zou ik de plastic connector met het isolatiemateriaal helemaal weghalen en de twee messing busjes die aan de draden zitten ietsje plat knijpen zodat ze stijf op de bobineaansluitingen schuiven. Ik rij op deze manier al twee jaar zonder connectoren rond, moet nog altijd een keer nieuwe connectoren monteren maar het werkt eigenlijk prima zo.M. Kok schreef : Even een update:
Gisteren bobines en vonkversterkers uitgewisseld. Het resultaat is dat er waarschijnllijk in de bedrading een probleem zit.
Waar kunnen we het beste beginnen met zoeken?
Suggesties zijn welkom.
Verder kan je ook wat wrikken aan de connector van de onstekingsversterker bij draaiende motor en wat aan de diverse draden naar de bobines. Als er ergens een slecht contact is komt dat misschien zo naar boven
En anders met een multimeter de verbinding tussen de ontstekingsversterker en de bobine doormeten.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
met dank aan PietM. Kok schreef : De oplossing:
Het isolatiemateriaal in de stekker op de kabel bij de bobine was behoorlijk vergaan en maakte waarschijnlijk kortsluiting.Het isolatiemateriaal is eruit gehaald en de contacten goed schoon- en weer passend gemaakt. Vervolgens nog een keer ingespoten met contactspray.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.