V90 op 5 cilinders update OPGELOST

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 15:12 #1097171 door V700 register
V90 op 5 cilinders update OPGELOST is gemaakt door V700 register
De oplossing:
Het isolatiemateriaal in de stekker op de kabel bij de bobine was behoorlijk vergaan en maakte waarschijnlijk kortsluiting.Het isolatiemateriaal is eruit gehaald en de contacten goed schoon- en weer passend gemaakt. Vervolgens nog een keer ingespoten met contactspray.
Nu heb ik weer een 6 cilinder die prachtig stil loopt en heerlijk rijd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Fijn weekeind allemaal.
Marcel
==========================================================
Even een update:
Gisteren bobines en vonkversterkers uitgewisseld. Het resultaat is dat er waarschijnllijk in de bedrading een probleem zit.
Waar kunnen we het beste beginnen met zoeken?
Suggesties zijn welkom.
==========================================================
Hallo mede Volvo liefhebbers,

Sinds gisteren loopt de motor van mijn v90 op 5 cilinders in plaats van 6.
vlak voordat het gebeurde, ik trok nog even door naar de 50 km/h moest ik remmen voor een auto die vond dat hij voorrang had. Aansluitende geef ik weer gas bij en voelk dat ik 1 cilinder mis. de motor loopt stationair op 5 cilinders en scholt enogzins. bij belasting zoals optrekken lijkt de 6e cilinder gewoon mee te doen.
vandaag heb ik de ANWB wegenwacht ernaar laten kijken.
Het volgende is onderzocht:
Injectoren:
motor draait stationair, op 5 pitten, en stuk voor stuk worden de injectoren losgekoppeld en weer aangekoppeld natuurlijk.
Het resultaat is dat bij het loskoppelen van de injector de motor nog harder stottert, bij het weer aankoppelen loopt de motor weer eventjes netjes op 6 pitten.
Conclusie ANWB: de injectoren zijn goed.
Bobines
stuk voor stuk de bobines losgehaald en bij de 6e cilinder merk de WW'er verschil. Bij uitwisselen van de bobine van de 6e cilinder met een andere loopt de motor eventjes weer netjes op 6 cilinders, en vervalt dan weer in 5 cilinders.
Conclusie ANWB: de bobines zijn goed.
Bougie 6e cilinder
Deze is zwart en doet duidellijk niet mee. Bougie vonkt wel.
Compressiemeting 6e cilinder
de compressiemeter geeft een normale waarde aan volgens de WW'er. De kleppen lijken dus keurig te werken.
Uitlezen via obd2 levert geen dtc codes op, althans er is niets gelogd.
Algehele conclusie tot dusver"
De meest voor de hand liggende oorzaken zoals bobine. bougie, kleppen en storingscodes zijn niet de oorzaak van het probleem.
Toch lijkt het erop dat cilinder 6 op de een of andere wijze electrisch of mechanisch niet meedoet.
Hebben jullie nog goede ideeën?
Groet,
Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 15:20 #1384490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch bobine
mijn eerste reactie was toch bobine. zeker omddat dat vaker voorkomt
En dat valt natuurlijk uit te proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 17:12 #1384494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
zelf idd ook voor de penbobines gaan a) omdat deze gewoon niets waard zijn b) zeer vaak kapot gaan c) geen drol imitatie kosten nieuw.
Voor een C70 met de penbobines , betaal ik 35 euro per stuk incl. BTW inkoop voor.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 17:32 #1384495 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ontstekingsmodule
Ik zou de betreffende ontstekingsmodule eerst even uitwisselen. Er zijn er 2, die ieder 3 bobines aansturen. Ze zijn op het inlaatspruitstuk gemonteerd vlakbij de motor en staan dus aan grote temperatuurwisselingen bloot. Het is hier al een paar keer beschreven dat dit na 15-20 jaar kan leiden tot slechte interne soldeerverbindingen waardoor één cylinder niet vonkt of minder vonkt of te laat vonkt. En als dat niet helpt toch even een andere bobine proberen.
Piet

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2013 22:17 #1384509 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Vonk
Hebben we het hier ook over de 'vonkversterker' of is dat weer een andere mogelijke oorzaak? Bij mij was het destijds ook een bobine, overigens.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2013 16:07 #1384785 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic M. Kok schreef:Even een

M. Kok schreef : Even een update:
Gisteren bobines en vonkversterkers uitgewisseld. Het resultaat is dat er waarschijnllijk in de bedrading een probleem zit.
Waar kunnen we het beste beginnen met zoeken?
Suggesties zijn welkom.

Heb je nog de originele bobine-aansluitingen met die plastic connectoren? Die zijn vaak rottig omdat het isolatiemateriaal is vergaan. Rommel eens aan die connector van de betreffende bobine bij draaiende motor? Bij twijfel zou ik de plastic connector met het isolatiemateriaal helemaal weghalen en de twee messing busjes die aan de draden zitten ietsje plat knijpen zodat ze stijf op de bobineaansluitingen schuiven. Ik rij op deze manier al twee jaar zonder connectoren rond, moet nog altijd een keer nieuwe connectoren monteren maar het werkt eigenlijk prima zo.
Verder kan je ook wat wrikken aan de connector van de onstekingsversterker bij draaiende motor en wat aan de diverse draden naar de bobines. Als er ergens een slecht contact is komt dat misschien zo naar boven
En anders met een multimeter de verbinding tussen de ontstekingsversterker en de bobine doormeten.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2013 16:50 #1384812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen bekabeling kopen
Mocht je de bekabeling richting bobines willen vervangen en niet zelf willen klussen, dan kun je die eventueel <a href=" www.davebarton.com/volvoharnesses-960.html " target="_blank">hier (even naar beneden scrollen) kopen, €120,- thuisbezorgd. Maar zelf (laten) knutselen kan natuurlijk ook...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2013 21:37 #1385065 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bekabeling
op het hete motorblok is een bekend probleem bij de 960. Even terugzoeken hoe Willem Strik het opgelost heeft. Anders ga je op herhaling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2013 22:02 #1385069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bobine

M. Kok schreef : De oplossing:
Het isolatiemateriaal in de stekker op de kabel bij de bobine was behoorlijk vergaan en maakte waarschijnlijk kortsluiting.Het isolatiemateriaal is eruit gehaald en de contacten goed schoon- en weer passend gemaakt. Vervolgens nog een keer ingespoten met contactspray.

met dank aan Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2013 12:35 #1385088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd met dank aan Piet
Inderdaad, met dank aan Piet, van hem kwam de tip die we hebben toegepast. Bedankt voor de correctie. Ik was gisteren zo blij dat alle 6 cilinders weer meededen dat ik vergeten ben Piet te bedanken. Excuses hiervoor.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC