waterpomp lekt iets

• Diederik Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 10:49 #1096468 door Diederik Visser
waterpomp lekt iets is gemaakt door Diederik Visser
Mijn 740 weer prima door de apk gekomen. Handremkabel vervangen en rechter achterlicht (unit). Deze was verweerd. Ook nog even olie ververst en filter. Wat ik niet voorzien had was roest aan de chassisbalk links voor. Ik dacht dat ik dit al eens had laten lassen.....Wat bleek die gasten hebben destijds niet gelast, maar de boel met kit opgevut, een laag tectyl er overheen en klaar. En ik maar denken dat het gat keurig is dicht gelast... Maar goed nu is het netjes gebeurd en het ziet er weer keurig uit.
Volgende punt van aanpak is rubber van waterpomp vervangen en lrechts op het blok zit ook nog een slang met koelwater die het blok ingaat. Hier lekt hij ook iets.
De waterpomp is trouwens twee jaar geleden vervangen en lekt nu weer. Ia het handig om weer de hele pomp te vervangen of alleen het rubber?? En moet ik nog vloeibare pakking gebruiken om het geheel beter af te dichten??

Gr Diederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 11:21 #1380578 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar lekt de
Waar lekt de pomp? Via het rubber onder de kop, op het rubber achterop de pomp (rode pijpje) of uit het gaatje op de onderkant van de tuit (richting de poelie)?In het laatste geval zou je de pomp kunnen vervangen, de eerste twee mogelijkheden zijn prima op te lossen door demonteren en weer monteren met nieuwe pakking en ringen. Na demontage van de pomp het vlak waar die papieren pakking op afdicht goed schoonmaken/afschrapen. De opening in de kop ook goed controleren op achtergebleven/aangekoekte troep. Zelfde uiteraard voor de uitgang voor het rode pijpe op de pomp zelf. Ik zou GEEN vloeibare pakking gebruiken. Hooguit wat vaseline op de rubbers zodat ze er wat gemakkelijker op schuiven, maar is niet echt nodig als alle vlakken redelijk glad zijn. Ik gebruik een hamersteel om de pomp ver genoeg op te beuren (je moet de ring in de kop plat drukken). Steel aan de ene kant laten steunen op de spanner (tegen het blok) van de stuurbekrachtiging, dan schuin onder de pomp door naar voren/het midden van de auto. Ik heb lang lopen zoeken naar de juiste manier om die steel er onderdoor te krijgen, toen ik dat eenmaal had was het zo klaar.Tip iemand die het al overkomen is: Dek de opening van de onderste helft van de kap voor de distributie af met een poetslap of een prop keukenpapier oid. De moer van de waterpomp die er vlak bij/boven zit, valt gemakkelijk in de kap. Ik heb m er na een uurtje of 2, 3 weer uitgekregen met een klein magneetje. Lukt dat niet, dan mag je in het ergste geval je krukaspoelie gaan loshalen (incl. alle snaren etc). Nog een tip: Als je bij de dealer een set voor vervangen van de waterpomp koopt, zitten de pakkingen  er bij in dacht ik. Alleen het kleine ronde ringetje is NIET de juiste voor over het rode pijpje. Die moet je dus los kopen. Ik had in mijn argeloosheid het meegeleverde ringetje gemonteerd en dat bleef lekken omdat het niet de juiste maat heeft.

• Diederik Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 22:27 #1380893 door Diederik Visser
Beantwoord door Diederik Visser in topic Ok. Dank voor je uitgebreide
Ok. Dank voor je uitgebreide reactie...
Hij lekt onder de kop. Dus ik ga een pakking kopen .Ik zal je tips meenemen. Wordt mijn eerste keer zelf vervangen dus dat gaan we gewoon ff doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 22:35 #1380894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan
Dan heb je dus 3 nodig. De "papieren" pakking achter de pomp, de ring tussen kop en pomp en de ring om het pijpje naar achteren. Die laatste zou je misschien ook niet kunnen vervangen, maar als je de boel toch los hebt zou ik daar ook een nieuwe in doen. De pomp moet er voor weg om het pakkingvlak te kunnen schoonmaken, de ring/het pijpje moeten hiervoor ook helemaal uit de pomp getrokken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC