Van alles geprobeerd/aangepakt, maar nog steeds geen resultaten:HEB NU LEK ONTDEKT BIJ KATALYSATOR
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2013 15:54 #1096400
door V700 register
Van alles geprobeerd/aangepakt, maar nog steeds geen resultaten:HEB NU LEK ONTDEKT BIJ KATALYSATOR is gemaakt door V700 register
Mede Volvoïtislijders,
Ik ben al een paar weekeinden bezig mijn lpt weer fatsoenlijk te laten lopen. Naast cruisecontrol uitval en niet goed werkende verwarming was hikken op gas, te hoog stationair toerental het grootste probleem. Ik heb intussen:
Bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vervangen: geen verbetering.
Motor laten uitlezen bij plaatselijke Volvodealer: geen foutmeldingen.
Vacuumslangen vervangen, CIS-klep schoongemaakt, slangen van en naar CIS op lekken gecontroleerd, gasklephuis schoongemaakt, afstelling TPS gecontroleerd, gaskabel vervangen (omdat'ie knapte): slechts lichte verbetering.
Vrijdag auto naar Olijve (Vialle dealer) gebracht en met 1 nieuwe gasinjector, vastzetten van een andere injector en (op mijn verzoek, inlaatspruitstuk was er toch af) verva ngen carterventilatie terug naar huis gereden. Hikt niet meer, start meteen de eerste keer, maar verhoogd stationair toerental en nog steeds belabberd stationair op benzine weer in ontvangst genomen. Men meldde geprobeerd te hebben stationair beter af te regelen (o.a. de TPS zou helemaal verkeerd gestaan hebben??).
Vandaag TPS maar weer gecontroleerd en opnieuw volgens beschrijving van "henk 940lpt" afgesteld. Op gas vrijwel perfect stationair (blijft af en toe nog wat hangen) maar op benzine (koud) nog steeds belabberd stationair, slaat zelfs af. (Ik vermoed dat ze bij Olijve aan de stelschroef van het basistoerental gedraaid hebben, er past geen .10 tussen de aanslag en de stelschroef met de vereiste 2.5 bij de gasrol. (zie reeds genoemde handleiding van henk 940.)
Wat me het meest verbaast is dat ik nu op benzine ook op de snelweg geen mooi lopende motor heb, ook niet na resetten van de computer... (In 2010 heb ik al eens een benzinedrukregelaar vernieuwd, daar zoek ik het eerst nog niet. Ook de benzine pomp is minder dan twee jaar oud en zou sowieso (?) op stationair niet zoveel uitmaken lijkt me..
Wie kan me nog aan suggesties helpen ter vooruitgang?Vandaag eindelijk gelegenheid gehad om onder de auto te kruipen met draaiende motor op zoek naar "waar komt het lekke-uitlaat-geluid vandaan". Dat is dus direct achter de aansluiting van de Katalysator op de vlampijp. Kan dit lek de hierboven (en hieronder) beschreven "ellende" veroorzaken?(loopt koud beroerd tot niet op benzine, warm beter maar niet mooi, rijdt op gas helemaal ok, terugval van toeren bij/na afremmen vertraagd, soms op en neer gaand toerental)
Omdat ik zelf al rekening houd met een bevestigend antwoord, meteen maar de vraag er overheen : Heeft iemand een goede, gebruikte Katalysator voor een 940 met FK blok over én te koop?
(het zou het doorrijden met de 940 voor mij weer mogelijk maken...)
Mijn dank alvast voor jullie reacties,
Ik ben al een paar weekeinden bezig mijn lpt weer fatsoenlijk te laten lopen. Naast cruisecontrol uitval en niet goed werkende verwarming was hikken op gas, te hoog stationair toerental het grootste probleem. Ik heb intussen:
Bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vervangen: geen verbetering.
Motor laten uitlezen bij plaatselijke Volvodealer: geen foutmeldingen.
Vacuumslangen vervangen, CIS-klep schoongemaakt, slangen van en naar CIS op lekken gecontroleerd, gasklephuis schoongemaakt, afstelling TPS gecontroleerd, gaskabel vervangen (omdat'ie knapte): slechts lichte verbetering.
Vrijdag auto naar Olijve (Vialle dealer) gebracht en met 1 nieuwe gasinjector, vastzetten van een andere injector en (op mijn verzoek, inlaatspruitstuk was er toch af) verva ngen carterventilatie terug naar huis gereden. Hikt niet meer, start meteen de eerste keer, maar verhoogd stationair toerental en nog steeds belabberd stationair op benzine weer in ontvangst genomen. Men meldde geprobeerd te hebben stationair beter af te regelen (o.a. de TPS zou helemaal verkeerd gestaan hebben??).
Vandaag TPS maar weer gecontroleerd en opnieuw volgens beschrijving van "henk 940lpt" afgesteld. Op gas vrijwel perfect stationair (blijft af en toe nog wat hangen) maar op benzine (koud) nog steeds belabberd stationair, slaat zelfs af. (Ik vermoed dat ze bij Olijve aan de stelschroef van het basistoerental gedraaid hebben, er past geen .10 tussen de aanslag en de stelschroef met de vereiste 2.5 bij de gasrol. (zie reeds genoemde handleiding van henk 940.)
Wat me het meest verbaast is dat ik nu op benzine ook op de snelweg geen mooi lopende motor heb, ook niet na resetten van de computer... (In 2010 heb ik al eens een benzinedrukregelaar vernieuwd, daar zoek ik het eerst nog niet. Ook de benzine pomp is minder dan twee jaar oud en zou sowieso (?) op stationair niet zoveel uitmaken lijkt me..
Wie kan me nog aan suggesties helpen ter vooruitgang?Vandaag eindelijk gelegenheid gehad om onder de auto te kruipen met draaiende motor op zoek naar "waar komt het lekke-uitlaat-geluid vandaan". Dat is dus direct achter de aansluiting van de Katalysator op de vlampijp. Kan dit lek de hierboven (en hieronder) beschreven "ellende" veroorzaken?(loopt koud beroerd tot niet op benzine, warm beter maar niet mooi, rijdt op gas helemaal ok, terugval van toeren bij/na afremmen vertraagd, soms op en neer gaand toerental)
Omdat ik zelf al rekening houd met een bevestigend antwoord, meteen maar de vraag er overheen : Heeft iemand een goede, gebruikte Katalysator voor een 940 met FK blok over én te koop?
(het zou het doorrijden met de 940 voor mij weer mogelijk maken...)
Mijn dank alvast voor jullie reacties,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2013 19:37 #1380172
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T kan
T kan ook zijn dat ze het armpje tussen gasrol en klep anders ingesteld hebben.
Die 2.5mm tussen gasrol en aanslag bij het afstellen van de lengte van het armpje is volgens mij vooral om te zorgen dat de klep altijd tegen de stelschroef van de basisinstelling rust. En niet open gehouden wordt door de gasrol als die niet helemaal tegen de aanslag komt (door slijtage, vuil etc). T geeft een beetje meer dode slag in je gaspedaal maar daar heb je geen last van. Wat echt belangrijk is, is de schakelaar goed afgesteld is, wel klikken met 0.15mm er tussen en niet meer klikken met 0.45mm tussen klep en stelschroef basisinstelling. Als hij met 0.15mm ertussen niet klikt heb je kans dat de schakelaar bij warme motor niet meer schakelt.Weet je hoe oud de lambdasonde is en of er een goede (geen goedkope imitatie) in zit? T lijkt me niet meteen de boosdoener omdat LPi meestal gevoeliger is dan benzine voor een niet goede sonde. Je zou misschien de serieweerstand van de benzine injectoren nog na kunnen kijken, en de solderingen in de kabel tussen benzine injectoren en ECU onder de bobine.
Die 2.5mm tussen gasrol en aanslag bij het afstellen van de lengte van het armpje is volgens mij vooral om te zorgen dat de klep altijd tegen de stelschroef van de basisinstelling rust. En niet open gehouden wordt door de gasrol als die niet helemaal tegen de aanslag komt (door slijtage, vuil etc). T geeft een beetje meer dode slag in je gaspedaal maar daar heb je geen last van. Wat echt belangrijk is, is de schakelaar goed afgesteld is, wel klikken met 0.15mm er tussen en niet meer klikken met 0.45mm tussen klep en stelschroef basisinstelling. Als hij met 0.15mm ertussen niet klikt heb je kans dat de schakelaar bij warme motor niet meer schakelt.Weet je hoe oud de lambdasonde is en of er een goede (geen goedkope imitatie) in zit? T lijkt me niet meteen de boosdoener omdat LPi meestal gevoeliger is dan benzine voor een niet goede sonde. Je zou misschien de serieweerstand van de benzine injectoren nog na kunnen kijken, en de solderingen in de kabel tussen benzine injectoren en ECU onder de bobine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2013 20:22 #1380181
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hikken
Hans,
Beide uitvallers werken op vacuum, als hij na uitvallen van beide slecht is gaan lopen zou ik eerst de storing zoeken in het vacuumcircuit.
Hang hem aan een viergastester en kijk wat je lambdawaarde doet. De kans is groot dat het mengsel te arm is door een vacuum lek.
Een tweede oorzaak kan gelegen zijn in de vervuiling van de injectoren, doordat de auto op lpg loopt zal de in de auto aanwezige benzine verouderen en "indikken" wat voor vervuiling zorgt.
Als een auto op benzine niet goed loopt, kan hij op lpg niet goed lopen.
Groet
Johan.
Beide uitvallers werken op vacuum, als hij na uitvallen van beide slecht is gaan lopen zou ik eerst de storing zoeken in het vacuumcircuit.
Hang hem aan een viergastester en kijk wat je lambdawaarde doet. De kans is groot dat het mengsel te arm is door een vacuum lek.
Een tweede oorzaak kan gelegen zijn in de vervuiling van de injectoren, doordat de auto op lpg loopt zal de in de auto aanwezige benzine verouderen en "indikken" wat voor vervuiling zorgt.
Als een auto op benzine niet goed loopt, kan hij op lpg niet goed lopen.
Groet
Johan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2013 20:42 #1380182
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic lpg
Als ik het goed lees is LPG nu wel goed, alleen benzine dus niet. Het kan natuurlijk zijn dat je brandstofpomp niet goed meer is.
groeten, Chris
groeten, Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2013 22:09 #1380189
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuum
Hoi Hans,
Als LPG goed loopt, klinkt het inderdaad toch als een probleem in benzinecircuit. Voor de zekerheid toch nog even: zijn al je vacuumpunten afgedicht? D.w.z. zit er op het vacuumverdeelpunt op je spruitstuk niet een 'open poort'? Heb bij mijn 960-2 wel eens heel lang lopen zoeken, bleek dat er een afdichtdopje af was. Snel te controleren, en daarmee sluit je weer wat uit.
Als LPG goed loopt, klinkt het inderdaad toch als een probleem in benzinecircuit. Voor de zekerheid toch nog even: zijn al je vacuumpunten afgedicht? D.w.z. zit er op het vacuumverdeelpunt op je spruitstuk niet een 'open poort'? Heb bij mijn 960-2 wel eens heel lang lopen zoeken, bleek dat er een afdichtdopje af was. Snel te controleren, en daarmee sluit je weer wat uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2013 10:58 #1380310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic of...?
Brandstofp.-relais?
Zappa
Zappa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2013 11:54 #1380383
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren,
Dank voor julllie
Heren,
Dank voor julllie suggesties. Volgens mij is er bij een FK motor niets afgedopt op het inlaatspruitstuk, maar controleren kan natuurlijk geen kwaad.
Ik heb een reserve branstofrelais liggen, kan natuurlijk ook geen kwaad.
Benzinepomp zit er pas 30 000 km in.
Denk zelf nog aan de mogelijkheid van de lambda sonde, maar dan zou'ie toch ook op LPG niet goed lopen? En dan zou dat tocht ook gemeld worden bij uitlezen? Dit laatste moet volgens mij ook gelden als andere sensoren niet ok zijn. toch?
Dank voor julllie suggesties. Volgens mij is er bij een FK motor niets afgedopt op het inlaatspruitstuk, maar controleren kan natuurlijk geen kwaad.
Ik heb een reserve branstofrelais liggen, kan natuurlijk ook geen kwaad.
Benzinepomp zit er pas 30 000 km in.
Denk zelf nog aan de mogelijkheid van de lambda sonde, maar dan zou'ie toch ook op LPG niet goed lopen? En dan zou dat tocht ook gemeld worden bij uitlezen? Dit laatste moet volgens mij ook gelden als andere sensoren niet ok zijn. toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2013 19:41 #1380400
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien al te makkelijk
Hoi Hans,
Heb je al eens aan een filter gedacht, welke verstopt zit?
Ik las dat je bij Olijve bent geweest, dus waarschijnlijk woon je niet al te ver hier vandaan.
Ik wil wel een keertje meedenken/helpen.
Groet Wouter
Heb je al eens aan een filter gedacht, welke verstopt zit?
Ik las dat je bij Olijve bent geweest, dus waarschijnlijk woon je niet al te ver hier vandaan.
Ik wil wel een keertje meedenken/helpen.
Groet Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2013 19:14 #1380928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekke/droge benzine injectoren?
Wouter en anderen, dank voor jullie meedenken.
Het brandstoffilter kan het eigenlijk niet zijn, niet logisch omdat de auto intussen wel op benzine wilde trekken, maar niet stationair lopen. Relais uitgeprobeerd, zonder verbetering. Nergens op spruitstuk iets te vinden waar nog een vacuumslang of dop op zou moeten.
Een suggestie van buiten dit forum was om de kleppen na te lopen: Is in Ees gebeurd, met als resultaat 5 stuks die een te grote speling hadden, eentje zelfs tot aan 0.60 mm. Ok, andere plaatjes erin en starten. Maar helaas, nog steeds niet in orde, wel een nieuwe diagnose, die ik nog niet gehoord heb: uitgedroogde benzine injectoren doordat er te weinig op benzine gereden wordt. (immers, alleen maar in de startfase). Ik meende juist dat omdat het LPI systeem start op benzine dit "bijkomend euvel" van LPG rijden voorbij was!
Zijn er forumgebruikers die dit herkennen?
Het brandstoffilter kan het eigenlijk niet zijn, niet logisch omdat de auto intussen wel op benzine wilde trekken, maar niet stationair lopen. Relais uitgeprobeerd, zonder verbetering. Nergens op spruitstuk iets te vinden waar nog een vacuumslang of dop op zou moeten.
Een suggestie van buiten dit forum was om de kleppen na te lopen: Is in Ees gebeurd, met als resultaat 5 stuks die een te grote speling hadden, eentje zelfs tot aan 0.60 mm. Ok, andere plaatjes erin en starten. Maar helaas, nog steeds niet in orde, wel een nieuwe diagnose, die ik nog niet gehoord heb: uitgedroogde benzine injectoren doordat er te weinig op benzine gereden wordt. (immers, alleen maar in de startfase). Ik meende juist dat omdat het LPI systeem start op benzine dit "bijkomend euvel" van LPG rijden voorbij was!
Zijn er forumgebruikers die dit herkennen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2013 23:34 #1380942
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vervuild
Uitgedroogde injectoren lijkt mij niet. De benzine komt steeds tot aan het puntje van de naald. Als je de injectoren de schuld van het euvel geeft is het een soort van vervuiling. Het sproeibeeld is dan niet meer goed. Ik ben het euvel veel vaker tegengekomen Het omwisselen van de rail met geteste injectoren zal dan snel uitsluitsel geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam