Lambda sonde testen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 12:12 #1096373
door V700 register
Lambda sonde testen is gemaakt door V700 register
Idee hoe ik mijn lambda sonde test?
Bij mijn vialle ams systeem zou de lambda sonde gebruikt worden voor de hoeveelheid gas.
Nu dacht ik altijd dat dat wel goed zat, maar de reden dat het lampje niet brand in het dashboard is dat er geen lampje inzit die aangeeft dat er een motor storing is.
Als ik een lampje inzet, blijft die constant branden. Erg irritant en daarom zal de vorige eigenaar het lampje er ook uitgehaald hebben zodat ik geen last van dat lampje zou hebben en vast niet om te verbloemen dat er iets aan de hand was
Bij mijn vialle ams systeem zou de lambda sonde gebruikt worden voor de hoeveelheid gas.
Nu dacht ik altijd dat dat wel goed zat, maar de reden dat het lampje niet brand in het dashboard is dat er geen lampje inzit die aangeeft dat er een motor storing is.
Als ik een lampje inzet, blijft die constant branden. Erg irritant en daarom zal de vorige eigenaar het lampje er ook uitgehaald hebben zodat ik geen last van dat lampje zou hebben en vast niet om te verbloemen dat er iets aan de hand was

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 12:21 #1379931
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic AMS
Bij het AMS-systeem zou het normaal moeten werken. Lees je storingscode´s eens uit. Zeker zullen deze lambda gerelateerd zijn. Meet ook eens het CO, tevens kun je dan zien of de sensor regelt. Een lambda-sensor moet net als een bougie op tijd vervangen worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 12:21 #1379930
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sonde
Sonde kun je wel testen, maar het lampje geeft niet specifiek aan dat de sonde stuk maar dat het mengsel niet goed is (te arm of te rijk). Kan ook aan je LMM liggen, of je benzinedrukregelaar. Dus lampje aan betekent niet automatisch sonde stuk. Overigens heeft de sonde ook geen onbeperkte levensduur, gaat meestal geen 2 ton mee volgens fabrieksopgave. Koop een Bosch sonde bij de AMH, en haal m niet bij de dealer. Dan betaal je bijna het dubbele voor dezelfde sonde. Reset (wis) de foutcodes, rijd een stukje totdat het lampje aangaat en lees ze dan weer uit. Er kunnen 3 foutcodes in het geheugen, de eerste 3 blijven staan, nieuwe codes worden niet opgeslagen (het is geen doorschuifsysteem). Door eerst te wissen en dan de actuele codes uit te lezen weet je zeker dat je naar recente codes kijkt. Bij aanschaf van een auto opletten welke lampjes aan gaan bij op contact zetten is handig, maar ik had er bij aanschaf van mijn 940 ook niet bij stil gestaan. Je moet de auto ook wel een beetje kennen, wil je snel genoeg zien welke lampjes niet branden maar wel aan zouden moeten gaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 12:26 #1379933
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CO?
TImen, Co meten heb ik best veel gereedschap en metertjes onder de hand, maar die dan net niet.
Zal zo even euromaster bellen of ze zo willen meten.
Storings code's aflezen aan de hand van knipperledje dan toch?
Zal zo even euromaster bellen of ze zo willen meten.
Storings code's aflezen aan de hand van knipperledje dan toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 12:43 #1379935
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, met knipper LED bij veerpoot aan bestuurderszijde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 12:47 #1379936
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van het weekend even
Van het weekend even proberen.
Knipper code lijstje wel even zoeken.
ik denk dat er nog nooit een andere in gezet is.
Knipper code lijstje wel even zoeken.
ik denk dat er nog nooit een andere in gezet is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 13:23 #1379948
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sonde LPG
Als ik met LPG en de caravan erachter ga rijden dan zegt de benzine computer vaak, ik wil meer benzine maar de gascomputer doet zijn werk en dus heb je een storing. Lambda sonde storing.
Soms zelfs zo erg dat hij spontaan overgaat naar benzine.
Als je op LPG rijdt dan is de lambda sonde geheel overbodig en mijn gasinbouwer heeft al aangeboden om de lamda sonde uit de LPG software te wissen zoda het probleem is opgelost. Dan kan je zelfs met een kapotte sonde gewoon goed op LPG rijden.
groet
Chris
Soms zelfs zo erg dat hij spontaan overgaat naar benzine.
Als je op LPG rijdt dan is de lambda sonde geheel overbodig en mijn gasinbouwer heeft al aangeboden om de lamda sonde uit de LPG software te wissen zoda het probleem is opgelost. Dan kan je zelfs met een kapotte sonde gewoon goed op LPG rijden.
groet
Chris
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 13:30 #1379951
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dampgasinjecfie
Een klein verschil: jij hebt een dampgas injectie systeem (lees ik in je onderschrift) dat natuurlijk heel wat anders is dan het verdamper systeempje van Arjan.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 19:07 #1379968
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lamda sonde LPG
Daar heb je helemaal gelijk in Gerryberrie,
toch vraag ik mij af of die lambda sonde zo belangrijk is.
groet Chris
toch vraag ik mij af of die lambda sonde zo belangrijk is.
groet Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2013 19:10 #1379969
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
Inderdaad,
Mijn gasinbouwer heeft voor mijn Landi dampgasysteem speciaal een sonde gemonteerd (zat er bij mijn Arabische volbloed niet in) tegen de backfire.
R.
Mijn gasinbouwer heeft voor mijn Landi dampgasysteem speciaal een sonde gemonteerd (zat er bij mijn Arabische volbloed niet in) tegen de backfire.
R.
Moderators: Jerry Stam