In-tank brandstofpomp of die andere?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 15:45 #1096106 door Joost Ruizendaal
In-tank brandstofpomp of die andere? is gemaakt door Joost Ruizendaal
Dag heren,
Wederom een topic van mij, maarja soms heb je met oude Volvo's dat er in korte tijd wat dingen "opvallen"...Al sinds de aanschaf van mijn 1989 740 B230F zoemt er iets als de motor stationair loopt, het komt niet uit de motorruimte, eerder onder de bestuurdersstoel vandaan o.i.d. Benzinepomp? Wat opvalt is dat dit gezoem soms ook helemaal afwezig is (en als het er is, valt het alleen op als de motor stationair draait, tijdens het rijden zijn er teveel andere geluiden die overstemmen). Echter vandaag stuurde ik met zo'n 40 km/h door een scherpe bocht naar rechts en toen was het gezoem ineens veel erger. Echt een schurend geluid, alsof er iets aanloopt. Na de bocht was het weg. In bochten naar links is er niets te merken. Later in bochten naar rechts ook niet meer. Aan het einde van de rit liet ik het gas los (ook weer op lage snelheid) en toen was dat geluid er weer.Ik dacht heel even aan de stuurbekrachtiging, maar de toonhoogte van het geluid verandert niet tijdens gasgeven dus m.i. komt het daar niet vandaan.
Zou het de benzinepomp kunnen zijn? Die zit ergens onder de stoel toch? Kan het kwaad of moet er een nieuwe in?
Alvast bedankt voor het meedenken!
EDIT: zie enkele reacties hieronder voor "nieuwe ontwikkelingen"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 15:48 #1378097 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic O, trouwens, mocht het de
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieGeen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieO, trouwens, mocht het de benzinepomp zijn die vervangen moet worden, past deze dan:
<a href="">

Ik zag dat ze via de 'reguliere' kanalen al gauw 200 euro kosten..!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 16:10 #1378098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het de brandstofpomp is, lekker laten zoemen tot dat het echt irritant gaat worden en dan vervangen.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 16:38 #1378102 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Ja dat heb ik al eerder
Ja dat heb ik al eerder gelezen en op zich erger ik me er niet aan, maar vandaag heb ik een paar keer gehad dat het geen zoemen meer was. Het was echt een hard schurend geluid, ik denk dat omstanders buiten de auto het zelfs konden horen.
Het lijkt me dus dat de pomp eerdaags de geest zal geven. Of heb ik dat mis?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 22:21 #1378325 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Benzinepomp
Is de benzinepomp van de B230E hetzelfde als die van de B230F?
Ze hebben verschillende onderdeelnummers: 1389448 voor de B200E/B230E en 1389449 voor de B200F/B230F.
Zijn ze onderling uitwisselbaar?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 11:53 #1378361 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Welke van de twee
Is er toch iets nieuws te melden: de pomp gaat meer herrie maken naarmate de tank leger is.
Als de tank leeg begint te raken (1/3) is de pomp onder de auto aan het zoemen. Zodra je dan een bocht naar rechts doorgaat, begint deze pomp meer kabaal te maken.
Nou heb ik vanmorgen de tank volgegooid... en zowaar: de hoofdpomp is fluisterstil (echt niet meer te horen) en in de bocht naar rechts is er nauwelijks iets te horen. Het komt niet boven de rijgeluiden uit iig.
Conclusie: de brandstofpomp in de tank kapot? Of de hoofdpomp? Wie weet raad?

Edit: op youtube vond ik een filmpje van een 740 met hetzelfde geluid als de mijne. Het geluid wat je hoort is bij mijn wagen echter alleen te horen als je met een vrij lege tank (1/3 of minder) door een bocht rijdt. Bij stationair alleen licht gezoem, maar als de tank vol zit hoor je zelfs dat niet.
<a href="
">

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 13:03 #1378381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic derde mogelijkheid
Hoi,
Lastig probleem om op de bonnafooi wat prijzige onderdelen te vervangen.
Je weet zeker dat het geluid van onder de bestuurdersstoel komt? Hoofd ter plekke onder de auto steken, dan moet je kunnen horen dat het daar vandaan komt.
Als je zeker weet dat het geluid bij een lege tank sterker is dan bij een volle dan zou ik de intank-pomp verdenken, maar om daar een nieuwe voor te kopen, terwijl je er niet zeker van bent dat hij onvoldoende pompt? Misschien is het beter om dan ergens een proefexemplaar te scoren en daarmee te testen.
Een derde mogelijkheid die ik heb ondervonden is, dat nadat ik de drukregelaar gewisseld had het geluid volkomen onverwacht verdween. Omdat ik wat problemen had met het meten van de druk weet ik het niet absoluut zeker, maar het leek er op dat de oude drukregelaar niet meer open ging, waardoor de pomp tegen een veel te hoge druk moest oppompen.
Jaap

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-01-2013 21:51 #1378453 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic intank slangetje lek
tussen de intank pomp en de leiding zit een slangetje, deze willen nog wel eens slecht worden.
hierdoor kan er bij minder dan een halve tank lucht in de leiding komen waardoor de pomp lucht pompt en herrie gaat maken.
en aangezien je waarschijnlijk ook problemen met de tankvlotter zou de deze eens verwijderen.
(vlotter en pomp zitten aan elkaar)

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2013 10:27 #1378482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de tank!?
Volgens mij bedoelt Alexander het slangetje dat IN de tank zit, Je moet het pompelement uit de tank schroeven. Toch?
Jaap

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2013 10:35 #1378485 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Reuze bedankt heren! Ik ga
Reuze bedankt heren!
Ik ga een nieuw filter voor de in-tank pomp bestellen en dan alles eens loshalen. Inderdaad heb ik ook problemen met de vlotter, ondanks de nieuwe benzinemeter wordt nog steeds geen goed beeld gegeven van de tankinhoud en da's niet zo handig.
De komende twee weken heb ik het nog erg druk, daarna ga ik het spul eens aanpakken en zal ik hier wat foto's en het resultaat posten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC