Bedrading naar bobines 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 06:20 #1096079
door V700 register
Bedrading naar bobines 960 is gemaakt door V700 register
Hallo allen,
Van m'n "nieuwe" 1993 960 is de kabelboom naar alle 6 bobines volledig vergaan. De bedrading is verschillende keren "gerepareerd" door de vorige eigenaar, maar het is echt een bende. M'n lokale Volvo stealer kan deze kabelboom niet meer leveren. Is dit gemakkelijk zelf te fabriceren of is dit geen aanrader? Wat raden jullie mij aan?
Ook loopt er vanuit dezelfde kabelboom achter de motor een witte/lichtbruine draad (aarde misschien?) die op verschillende plaatsen bloot licht en ik dus moet vervangen. Zou dit de oorzaak van het regelmatig uitvallen kunnen wezen? Ik heb ook een code 143, wat volgens mij de knock sensor is (sorry, weet niet het NL woord hiervoor). Is dit de sensor die de ontsteking aanpast n.a.v. het octaangehalte van de brandstof? Waar kan ik deze sensor vinden op het blok?
Het was hier afgelopen week 43 graden Celcius en alle bedrading wordt dan zacht, maar deze kabelboom boven op de cylinderkop had het echt moeilijk. Zelfs de olie peilstok is te warm om aan te pakken. 's Ochtends om 5 uur was het nog 34 graden, niet echt een koude start dus.
Best regards,
Erik
Newcastle, NSW, Australie
Van m'n "nieuwe" 1993 960 is de kabelboom naar alle 6 bobines volledig vergaan. De bedrading is verschillende keren "gerepareerd" door de vorige eigenaar, maar het is echt een bende. M'n lokale Volvo stealer kan deze kabelboom niet meer leveren. Is dit gemakkelijk zelf te fabriceren of is dit geen aanrader? Wat raden jullie mij aan?
Ook loopt er vanuit dezelfde kabelboom achter de motor een witte/lichtbruine draad (aarde misschien?) die op verschillende plaatsen bloot licht en ik dus moet vervangen. Zou dit de oorzaak van het regelmatig uitvallen kunnen wezen? Ik heb ook een code 143, wat volgens mij de knock sensor is (sorry, weet niet het NL woord hiervoor). Is dit de sensor die de ontsteking aanpast n.a.v. het octaangehalte van de brandstof? Waar kan ik deze sensor vinden op het blok?
Het was hier afgelopen week 43 graden Celcius en alle bedrading wordt dan zacht, maar deze kabelboom boven op de cylinderkop had het echt moeilijk. Zelfs de olie peilstok is te warm om aan te pakken. 's Ochtends om 5 uur was het nog 34 graden, niet echt een koude start dus.
Best regards,
Erik
Newcastle, NSW, Australie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 09:12 #1377921
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Tegenvoeter,
Een
Hoi Tegenvoeter,
Een collega van mij was afgelopen 4 weken bij haar zus in de buurt van Sidney,
Haar zwager had al een 960 maar heeft vorige week een andere 960 gekocht. Daar voor moesten ze 1000 km rijden om het ding op te halen.
Zijn dus in ieder geval 2 mensen met een 960 in Australie
Maandag spreek ik die collega weer, zal eens vragen of ik het mail adres van haar zwager mag, hij doet ook alles zelf aan zijn 960's misschien dat hij een idee heeft mbt onderdelen .
Een collega van mij was afgelopen 4 weken bij haar zus in de buurt van Sidney,
Haar zwager had al een 960 maar heeft vorige week een andere 960 gekocht. Daar voor moesten ze 1000 km rijden om het ding op te halen.
Zijn dus in ieder geval 2 mensen met een 960 in Australie

Maandag spreek ik die collega weer, zal eens vragen of ik het mail adres van haar zwager mag, hij doet ook alles zelf aan zijn 960's misschien dat hij een idee heeft mbt onderdelen .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 09:26 #1377924
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Draadboom
Hallo Erik,
Dit is een bekend probleem van de 960/S90/V90.
Zie bijvoorbeeld <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47630...rder=asc&start=0 ">hier. (als je inlogt krijg je foto's van de draadboom-reparatie te zien).
De stekkertjes zijn nog gewoon te koop de dealer dus je kan de draadboom zonder problemen zelf maken. Een complete draadboom is te koop bij <a href=" www.davebarton.com/volvoharnesses-960.html ">Dave Barton
Piet
Dit is een bekend probleem van de 960/S90/V90.
Zie bijvoorbeeld <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47630...rder=asc&start=0 ">hier. (als je inlogt krijg je foto's van de draadboom-reparatie te zien).
De stekkertjes zijn nog gewoon te koop de dealer dus je kan de draadboom zonder problemen zelf maken. Een complete draadboom is te koop bij <a href=" www.davebarton.com/volvoharnesses-960.html ">Dave Barton
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 09:50 #1377926
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toeval?
Hallo AA,
Wat een klein wereldje! Jouw collega is inderdaad m'n schoonzus (CB), ze zijn als het goed is vandaag weer aangekomen in het koude NL.
Groeten, Erik
Wat een klein wereldje! Jouw collega is inderdaad m'n schoonzus (CB), ze zijn als het goed is vandaag weer aangekomen in het koude NL.
Groeten, Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 09:55 #1377927
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou ja echt waar?
Jee wat apart,
Dat meen je
Echt apart!
Trouwens, een 960 zonder airco nu?
Arjan
Dat meen je

Echt apart!
Trouwens, een 960 zonder airco nu?
Arjan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 10:40 #1377929
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad, de aircon heeft
Inderdaad, de aircon heeft nieuwe seals nodig (de droger en de condensor zijn vervangen) en het kachelhuis is kaduuk. Met andere woorden, er wordt de komende maanden wel wat gesleuteld hier in de weekenden. De auto heeft slechts 185k gedraaid, maar de motor is oververhit geweest en de motor is toen vervangen, slechts 20k terug. Een andere cylinder kop is herbouwd met nieuwe onderdelen, maar jammer genoeg is het motorblok vervangen door eentje met slechte ringen en een heel hoog kilometrage. Nu loopt deze motor prima, maar gebruikt wel wat olie omdat de ringen te oud zijn. Ik durft eigenlijk geen compressie test te doen, ik ben bang dat de resultaten bar tegen gaan vallen.
Afgezien van de genoemde kabelboom lijkt alles toch in orde.
Deze auto was een koopje, omdat de versnellingsbak kapot was, volledig in puin gedraaid, (vorige eigenaar ging een 3 tons aanhanger trekken in de heuvels bij 30+ graden), maar er was een andere versnellingsbak Aisin 3040LE aanwezig. Jammer genoeg na demontage bleek de ruilbak van hetzelfde type te wezen, maar van een Toyota. Alles is hetzelfde, behalve de interne linkage, die aan de andere kant van de bak zit en een ander valve body. We hebben de interne schakelingen afgezaagt, de Volvo linkage er binnen tegenaan gelast, de valve body van de Volvo in de Toyota bak geschroeft en klaar was Clara. Het was een heel karwei. Alles werkt naar behoren, alhoewel de linkage buiten de bak (die je in de auto de versnelling laat kiezen) 20mm ingekort moest worden.
In ieder geval, ik heb een redelijke 960 wagon op de kop getikt. Er zijn ooit slechts 43 exemplaren geimporteerd, de rest zijn allemaal 940ers geweest, dus dat maakt deze wel wat minder gewoon. Ik zal de komende weken/maanden wel wat regelmatig advies komen vragen, ik heb alle hulp nodig! Groeten, Erik.
Afgezien van de genoemde kabelboom lijkt alles toch in orde.
Deze auto was een koopje, omdat de versnellingsbak kapot was, volledig in puin gedraaid, (vorige eigenaar ging een 3 tons aanhanger trekken in de heuvels bij 30+ graden), maar er was een andere versnellingsbak Aisin 3040LE aanwezig. Jammer genoeg na demontage bleek de ruilbak van hetzelfde type te wezen, maar van een Toyota. Alles is hetzelfde, behalve de interne linkage, die aan de andere kant van de bak zit en een ander valve body. We hebben de interne schakelingen afgezaagt, de Volvo linkage er binnen tegenaan gelast, de valve body van de Volvo in de Toyota bak geschroeft en klaar was Clara. Het was een heel karwei. Alles werkt naar behoren, alhoewel de linkage buiten de bak (die je in de auto de versnelling laat kiezen) 20mm ingekort moest worden.
In ieder geval, ik heb een redelijke 960 wagon op de kop getikt. Er zijn ooit slechts 43 exemplaren geimporteerd, de rest zijn allemaal 940ers geweest, dus dat maakt deze wel wat minder gewoon. Ik zal de komende weken/maanden wel wat regelmatig advies komen vragen, ik heb alle hulp nodig! Groeten, Erik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 10:44 #1377930
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Piet,
Ik heb al
Hallo Piet,
Ik heb al contact met Dave Barton gemaakt, over enkele weken heeft hij weer voorraad en ben ik hopelijk uit de brand.
Met vriendelijke groeten, Erik
Ik heb al contact met Dave Barton gemaakt, over enkele weken heeft hij weer voorraad en ben ik hopelijk uit de brand.
Met vriendelijke groeten, Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam