stationair en cisklep (gezocht)
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 10:40 #1095965
door Vincent van der Spek
stationair en cisklep (gezocht) is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Mijn B230F uit 86 loopt niet lekker stationair. Dwz dat het soms wat hoger is voor een tijdje en dan weer lager, zowel op benzine als lpg. Steeds als het wisselt dan stel ik het bij met de stelschroef op het gasklephuis. Maar nu is het toerental al weer een tijdje iets bover de de 1000 rpm en de stelschoef zit geheel ingedraaid en kan niet verder om het toerental te verlagen. Cisklep en gasklep gereiningd, maar geen resultaat. Ook geen valse lucht te bekennen. Als ik de stekker van de cisklep lostrek veranderd er niets. Als ik de luchtslang tussen lpg venturi en cisklep dichtknijp, dan zakt het toerental iets. Dit alles met een volledig dichtgedraaide stelschroef.
Ik vermoed nu dat de cisklep (of stappenmotor) niet meer functioneert. Voor de prijs van een nieuwe kan je op marktplaats bijna een geheel motorblok kopen. Een beetje veel voor een zoektocht. Dus wie heeft er voor mij een vriendelijker geprijste cisklep om verder te testen? Het gaat om een driepolige bosch 0280 140 501.
Andere ideeen over het probleem zijn ook welkom.
groeten
Vincent
Mijn B230F uit 86 loopt niet lekker stationair. Dwz dat het soms wat hoger is voor een tijdje en dan weer lager, zowel op benzine als lpg. Steeds als het wisselt dan stel ik het bij met de stelschroef op het gasklephuis. Maar nu is het toerental al weer een tijdje iets bover de de 1000 rpm en de stelschoef zit geheel ingedraaid en kan niet verder om het toerental te verlagen. Cisklep en gasklep gereiningd, maar geen resultaat. Ook geen valse lucht te bekennen. Als ik de stekker van de cisklep lostrek veranderd er niets. Als ik de luchtslang tussen lpg venturi en cisklep dichtknijp, dan zakt het toerental iets. Dit alles met een volledig dichtgedraaide stelschroef.
Ik vermoed nu dat de cisklep (of stappenmotor) niet meer functioneert. Voor de prijs van een nieuwe kan je op marktplaats bijna een geheel motorblok kopen. Een beetje veel voor een zoektocht. Dus wie heeft er voor mij een vriendelijker geprijste cisklep om verder te testen? Het gaat om een driepolige bosch 0280 140 501.
Andere ideeen over het probleem zijn ook welkom.
groeten
Vincent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 11:21 #1377268
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die stelschroef op het gasklephuis is daar (uitgaande van LH 2.4) NIET voor bedoeld, door daar aan te stellen help je de hele regeling om zeep en ontregel je de boel alleen maar verder. Waarschijnlijk staat de schakelaar van de gasklep positieschakelaar nu ook verkeerd en stuurt de ECU de CIS klep niet eens aan. Probleem zit niet in de CIS klep lijkt me. Ik zou eerst <a href="/node/17794" target="_blank">deze</a> pagina eens lezen en de stappen die daar vermeld zijn uitvoeren. Als je dat allemaal correct hebt gedaan en het nog steeds niet goed is dan verder kijken of evt. de klep niet goed is.
- Marco
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 11:46 #1377269
door Marco
Beantwoord door Marco in topic Op benzine
Ik las dat je LPG gasaanvoer aan het afknijpen was en dit van invloed is. Dat is logisch maar in dit stadium niet interessant.
De basisafstelling van de gasklep/positieschakelaar en gaskabels (kickdown kabel en cruise control kabel indien aanwezig) doe je op benzine. Lijkt mij logisch maar zeg het toch maar even...
Oh ja, een 86-er b230f heeft nog LH 2.2 maar dat maakt voor deze afstelling niets uit
De basisafstelling van de gasklep/positieschakelaar en gaskabels (kickdown kabel en cruise control kabel indien aanwezig) doe je op benzine. Lijkt mij logisch maar zeg het toch maar even...
Oh ja, een 86-er b230f heeft nog LH 2.2 maar dat maakt voor deze afstelling niets uit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 12:01 #1377270
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In dat geval zit er ook nog een stelschroef op de LMM, of ben ik dan in de war met vroege Motronic?
- Marco
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 12:23 #1377272
door Marco
Beantwoord door Marco in topic Jep
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 15:32 #1377287
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Cis klep
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieHeb nu al twee keer (met verschillende auto´s) ervaring met een CIS-klep van eBay. Vriendelijker geprijsd en prima werkend
<a href="">Voorbeeldje
<a href="">Voorbeeldje
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 20:49 #1377352
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic verder
Eerst dus maar even rustig gaan stellen volgens het lijstje. Goed om er even op gewezen te worden dat er meer is dan nieuw kopen. Bedankt tot zover.
groeten
Vincent (Tampert, Kriminal Polizei)
groeten
Vincent (Tampert, Kriminal Polizei)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 20:54 #1377353
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sterker
Sterker nog. De kans is groot dat de storing met een nieuwe klep blijft, aangezien de klep waarschijnlijk niet de boosdoener is. Maak de CIS klep anders meteen even schoon, dan ben je helemaal zeker dat de huidige zo optimaal mogelijk werkt (gezien conditie/leeftijd). Slangen en stekker op de achterkant even loshalen, dan rubber beugeltje waar hij in zit losschroeven. Als je in het pijpje haaks op de lengte-as van het geheel kijkt, zie je een spleet en een schuif. Die schuif kun je verdraaien. Poets de bagger van de schuif met wasbenzine oid, ook van het gedeelte dat je pas ziet bij verdraaien. In de loop van de tijd wil daar oliedamp neerslaan die koud vette bagger vormt en de schuif vastkleeft in de behuizing. Daarna beetje smeren met WD40 oid. Schoonmaken kan ook door m vol te blaffen met remmenreiniger maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Na remmenreiniger is smeren zeker aan te bevelen. Succes!
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2013 09:53 #1377383
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Schoon
De cisklep heb ik recentelijk maar weer eens schoongemaakt, het gasklephuis anderhalf jaar geleden, maar die zal ik ook even checken. Dan verder het lijstje afwerken. Bedankt.
groeten
Vincent
groeten
Vincent
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2013 10:22 #1377384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic testen
Hoi Vincent,
De cisklep kun je ook testen door deze even rechstreeks aan de accu aan te sluiten. Gaat ie mooi opoen en dicht, weet je dat het daar niet aan ligt.
De cisklep kun je ook testen door deze even rechstreeks aan de accu aan te sluiten. Gaat ie mooi opoen en dicht, weet je dat het daar niet aan ligt.
Moderators: Jerry Stam