Klep spelling op gemeten

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2012 21:18 #1095891 door V700 register
Klep spelling op gemeten is gemaakt door V700 register
Vandaag een klepstelinduwtangapparaatding gekocht.
Weet even niet de exacte naam :-) maar zo'n ding waarmee je de kleppen induwt zodat de plaatjes er uit en in kunnen.
Stond ook in de factor hoe je kleppen stelt nu.
Owja, je hebt ook een schuifmaat nodig.

Zie mijn bevindingen:
1 2 3 4 zijn de cilinders van vooraf gezien.

Uitlaat klep spelling ( gemeten met voelermaatje) motor was nog warm.
1 0,3 mm
2 0,35 mm
3 0,35 mm
4 0,35 mm

Inlaat klep spelling
1 0,4 mm
2 0,4 mm
3 0,4 mm
4 0,4 mm

Plaatjes (dikte met schuifmaat opgemeten)
Cil 1
Uitlaat 3,95 mm
inlaat 4 mm

Cil 2
Uitlaat 3,95 mm
Inlaat 4 mm

Cil 3
Uitlaat 3,95 mm
Inlaat 4 mm

Cil 4
Uitlaat 3,95 mm
Inlaat 4 mm

Dus als ik het goed heb
Inlaat klepplaatjes niks aan doen.

Uitlaat plaatjes wel even aanpassen.

1 3,85 mm nodig (was 3,95 mm)
2 3,9 mm nodig (was 3,95 mm)
3 3,9 mm nodig (was 3,95 mm)
4 3,9 mm nodig (was 3,95 mm)

Reken ik dan goed?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2012 00:02 #1376728 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Berekening is m.i. OK
Wel toevallig dat er drie uitlaatplaatjes zijn met exact dezelfde dikte en 4 identieke inlaatplaatjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2012 09:31 #1376735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevallig?
Hein,

Hoezo toevallig?

Nu zijn alle plaatjes nog even dik, alleen de voorste cilinder heeft nu net iets meer nodig.

De kop komt van een motor die op benzine gelopen heeft, helaas weet ik niet hoeveel km deze kop al mee gaat. Ik heb hem uit een sloper omdat ik een verbrande klep had in de originele kop.



Toen ik alles gemeten en genoteerd had, heb ik die ene afwijkende nog een keer gemeten zowel spelling als plaat dikte en kwam op de zelfde waarde uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 02:16 #1376947 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Meestal meer variatie
Meestal zijn de waarden meer gevarieerd, of laat ik het zo zeggen: ik heb het nog nooit zo gelijkwaardig gezien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 11:21 #1376958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic komt
Het komt wel eens voor Hein,
Bij die diesel van mij waren van 5 cillinders de waardes ook exact gelijk, alleen van cillinder 2 niet die waardes waaren precies het tegenover gestelde van wat ze moesten zijn.
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 11:27 #1376960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schuifmaat
Wordt alleen gek van mijn schuifmaat.

Geprobeerd op de 1 mm voelermaat geeft hij 0,96 mm aan.

Ik ga uit van de juiste maat van die voelermaatjes en dus heeft mij schuifmaat een afwijking.

De 21 mm stabi meet ik nu op 20,96. Dus ik denk haast dat hij gewoon 0,04 te weinig aan geeft :-(

Maandag maar even op het werk kijken of iemand een goede schuifmaat heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 12:08 #1376971 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Schroefmaat

A_A schreef : Wordt alleen gek van mijn schuifmaat. Geprobeerd op de 1 mm voelermaat geeft hij 0,96 mm aan. Ik ga uit van de juiste maat van die voelermaatjes en dus heeft mij schuifmaat een afwijking. De 21 mm stabi meet ik nu op 20,96. Dus ik denk haast dat hij gewoon 0,04 te weinig aan geeft :-( Maandag maar even op het werk kijken of iemand een goede schuifmaat heeft.

Als je dan toch op je werk gaat kijken vraag dan op de verspanende afdeling naar een schroefmaat (micrometer) Zo´n apparaat is veel handiger af te lezen.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 12:42 #1376973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De normale schuifmaten zijn toch maar +/- 0.05mm nauwkeurig? Analoog of een schermpje maakt niet uit. Dat het schermpje meer nauwkeurigheid aangeeft dan waar het ding voor gemaakt is zet mensen gemakkelijk op het verkeerde been. Als hij gemaakt is voor +/- 0.05 dan zit hij met 0.04 nog gewoon binnen de toleranties. Meer kun je ook niet verwachten van een gemiddelde schuifmaat van 5 tientjes. Schroefmaat is eigenlijk het juiste meetgereedschap als je 100sten wilt meten, zoals Timen ook aangeeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2012 14:31 #1376985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schroefmaat
Zojuist bij Chris B even alles nam gemeten met een schroefmaat.

Mijn schuifmaat had vandaag maar een afwijking van 0,02 mm

Dat is best netjes vond ik :-)

Heb een aantal plaatjes gemeten waar de maat opstond en zo zag ik dus die 0,02 mm.

Nou ja , in ieder geval de de klepspeling weer in orde.

Dat is dus in ieder geval geen verklaring voor de lagere topsnelheid.

Eerst bijna 190 nu net aan 170.

Verder zoeken dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2013 22:26 #1392092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 27000 km later
Vandaag eindelijk weer even klepstand gecontroleerd.

Plan was om de 15000 maar was iets later geworden.

Zie hier de gegevens.


Zie mijn bevindingen:
1 2 3 4 zijn de cilinders van vooraf gezien.

Uitlaat klep spelling ( gemeten met voelermaatje) motor was nog handwarm.

1 0,2mm
2 0,2mm
3 0,35mm
4 0,3mm

Inlaat klep spelling
1 0,4 mm
2 0,4 mm
3 0,4 mm
4 0,4 mm

Inlaat geen variatie dus.

Uitlaat daar integen wel.


1 (was 3,85mm) 3,65 nodig(0,2 mm verschil)
2 (was 3,9mm) 3,7 nodig( 0,2 mm verschil)
3 (was 3,9 mm ) zelfde ( 0 verschil)
4 (was3,9 mm )3,85 nodig ( 0,05 verschil)


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD