Olieverbruik V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2012 16:33 #1095835
door V700 register
Olieverbruik V90 is gemaakt door V700 register
Mijn V90 verbruikt zo'n beetje een liter olie per 1000 km. Is dit acceptabel of moeten er alarmbellen gaan rinkelen? Welk oliemerk "lust" een V90 het liefste?
De kilometerstand is 270.000 , geen lekkages, rook, koelvloeistof verlies, elke 10.000km een uitgebreide beurt gehad incl vervangen alle fliters.
Groet,
André
De kilometerstand is 270.000 , geen lekkages, rook, koelvloeistof verlies, elke 10.000km een uitgebreide beurt gehad incl vervangen alle fliters.
Groet,
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2012 19:48 #1376327
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 1000
1 op 1000 is niet alarmerend maar het moet bij een goed blok (veel) beter kunnen. Merk van de olie maakt niet zoveel uit, als het maar een volsyntheet is ivm klepstoters, zo wordt gezegd. Olie is in Duitsland trouwens veel goedkoper. Is de carterontluchting goed open? Vaak is deze verstopt en veroorzaakt die een dergelijk verbruik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2012 20:37 #1376334
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mazzelaar
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2012 20:43 #1376335
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Klepseals.
André,
1 liter op 1000 km bij een kilometerstand van 270000 lijkt me (te) veel. Mijn S90 met een km.stand van 236000 heeft aan 1 liter per 15000 km genoeg.
Geef maar eens ineens een flinke dot gas en kijk of ie blauw rookt. Ik zou in ieder geval een compressietest doen om uit te sluiten dat er meer aan de hand is. Nu onze 6 pitters op leeftijd beginnen te komen duikt het probleem op dat de rubberafdichtingen van de klepgeleiders slecht worden en zo kan er olieverbruik ontstaan zonder dat de motor zelf versleten is.
In een totaal verstopte carterontluchting geloof ik niet omdat er dan ook vaak lekkage aan diverse oliekerrringen ontstaat. Overigens altijd goed om het gaasje in de carterontluchting te vervangen. Kost 3 euro bij de dealer en dient iedere 45000 km vervangen te worden. En dat wordt vaak vergeten.
Wat de keuze van de smeerolie betreft: ik zweer bij een half-syntheet met een viscositeit van 10W40. Ook een halfsyntheet 5W40 doet het prima. Zeker bij jouw olieverbruik is een vol-syntheet weggegooid geld omdat iedere 6000 km de totale oliehoeveelheid die in het carter hoort dan al vervangen is.
Succes met de analyse van dit probleem.
Groeten, Jan.
1 liter op 1000 km bij een kilometerstand van 270000 lijkt me (te) veel. Mijn S90 met een km.stand van 236000 heeft aan 1 liter per 15000 km genoeg.
Geef maar eens ineens een flinke dot gas en kijk of ie blauw rookt. Ik zou in ieder geval een compressietest doen om uit te sluiten dat er meer aan de hand is. Nu onze 6 pitters op leeftijd beginnen te komen duikt het probleem op dat de rubberafdichtingen van de klepgeleiders slecht worden en zo kan er olieverbruik ontstaan zonder dat de motor zelf versleten is.
In een totaal verstopte carterontluchting geloof ik niet omdat er dan ook vaak lekkage aan diverse oliekerrringen ontstaat. Overigens altijd goed om het gaasje in de carterontluchting te vervangen. Kost 3 euro bij de dealer en dient iedere 45000 km vervangen te worden. En dat wordt vaak vergeten.
Wat de keuze van de smeerolie betreft: ik zweer bij een half-syntheet met een viscositeit van 10W40. Ook een halfsyntheet 5W40 doet het prima. Zeker bij jouw olieverbruik is een vol-syntheet weggegooid geld omdat iedere 6000 km de totale oliehoeveelheid die in het carter hoort dan al vervangen is.
Succes met de analyse van dit probleem.
Groeten, Jan.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2012 21:18 #1376337
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic beetje veel
André,
Persoonlijk schrik ik wel een beetje van het olie gebruik. Uiteraard bepaalt het aantal km`s en de rijstijl in al die tijd dat ermee is gereden het gebruik. En niet zo zeer de leeftijd denk ik. Onze s90 heb ik, voordat ik haar recent weg bracht voor haar 12-de "beurt" (180.000 km), eerst even gepeild. Gewoon het max. nog, en zo blank als maar zijn kan. Daarom, de historie, de rijstijl en het onderhoud in het verleden, is m.i. het belangrijkste. Veel plezier met je V90.
Persoonlijk schrik ik wel een beetje van het olie gebruik. Uiteraard bepaalt het aantal km`s en de rijstijl in al die tijd dat ermee is gereden het gebruik. En niet zo zeer de leeftijd denk ik. Onze s90 heb ik, voordat ik haar recent weg bracht voor haar 12-de "beurt" (180.000 km), eerst even gepeild. Gewoon het max. nog, en zo blank als maar zijn kan. Daarom, de historie, de rijstijl en het onderhoud in het verleden, is m.i. het belangrijkste. Veel plezier met je V90.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2012 10:49 #1376575
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen lekkage?
Geen lekkage? Weet je dat 100% zeker?
Standaard plekken waar een whiteblock lekt: allereerst de o-ring in de vuldop: elke 40.000 km vervangen, daarna worden ze hard en dichten niet meer af.
Verder: de warmtewisselaar onderaan het motorblok. Hiervoor moet de onderste afdekkap eraf: daaronder zit een busje waar zowel koelwater- als olieslangen naartoe lopen. Meestal hangt er wel een druppel aan de koelwaterslang. Als dat zo is, warmtewisselaar uit elkaar (zit met centrale bout), alles brandschoon maken en met verse pakkingen in elkaar zetten. Gelijk de koelwaterslang vervangen: die is verzwakt door de olie en kan opeens kapotspringen, waarna je zonder koelvloeistof staat. De kosten zijn het niet, tientjeswerk voor pakkingen en slang bij de dealer.
Standaard plekken waar een whiteblock lekt: allereerst de o-ring in de vuldop: elke 40.000 km vervangen, daarna worden ze hard en dichten niet meer af.
Verder: de warmtewisselaar onderaan het motorblok. Hiervoor moet de onderste afdekkap eraf: daaronder zit een busje waar zowel koelwater- als olieslangen naartoe lopen. Meestal hangt er wel een druppel aan de koelwaterslang. Als dat zo is, warmtewisselaar uit elkaar (zit met centrale bout), alles brandschoon maken en met verse pakkingen in elkaar zetten. Gelijk de koelwaterslang vervangen: die is verzwakt door de olie en kan opeens kapotspringen, waarna je zonder koelvloeistof staat. De kosten zijn het niet, tientjeswerk voor pakkingen en slang bij de dealer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2013 19:25 #1395231
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier even een update voor
Hier even een update voor wat betreft het olieverbruik van mijn V90. Twee jaar geleden verbuikte de V90 vrijwel geen olie. Elk jaar een grote beurt, oliewissel en klaar. Misschien een halve liter op 6000 km. In de loop der tijd zijn we echter veel minder gaan rijden met de V90. Meestal rijdt mijn vrouw er een klein stukje in. Motor wordt dan ook niet echt warm. Eens in de maand werd er eens een flink stuk mee gereden. Sinds dat er korte stukjes mee gereden word ging het olieverbruik omhoog. Geen rook (ook niet na een flinke dot gas), brandstofverbruik is 1:10 / 1:10,5. Dus heel netjes. Alleen het olieverbruik zat me niet echt lekker. Na alles nog eens overdacht te hebben vandaag de motor laten flushen met Forté Flush bij een Volvo garage in Elburg. Ze hebben daar goeie ervaringen met flushen. Twee flesjes Forté Flush bij de oude olie in, drie uur (!) stationair en afwisselend 2000 - 3000 tp/m. Toen de oude olie eruit. Gitzwarte olie kwam eruit. Voorafgaand aan de behandeling had ik de olie nog aan de pijlstok bekeken...was gewoon blank. Filter eraf, ook gitzwarte olie. De V90 op de brug met z'n kont laten zakken en er een litertje verse olie doorheen gekiept om de laatste zwarte bende er uit te laten lopen. Nieuw filter er op, verse Gastrol olie er in en een flesje Forté Treatend. Direct bij de eerste start na de behandeling voelde de motor heel rustig aan. Ik merkte vooral dat hij niet de bekende trilling maakte die hij voorheen wel deed... Rustig naar huis gereden en ik merk nu al verschil in geluid en trilling. Had eigenlijk een video moeten maken "before and after" bedenk ik me nu. Ben nu heel benieuwd hoe de motor zich zal gedragen en of het olieverbruik minder is geworden. In elk geval is er een hoop viezigheid uit het blok verdwenen. Ik hou jullie wel op de hoogte.
groet,
André V90
groet,
André V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2013 19:49 #1395236
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic André,
Hou je ervaringen inderdaad aub op de hoogte op het forum. Ik ben es benieuwd.. Het bevreemd mij dat er zoveel zwarte drab uitkomt. Normaal is de olie vrij schoon bij die motoren. Maar ja, je weet het nooit. Geschiedenis?.. Geen idee. Maakt niet uit. Hij loopt weer beter. Plaats weer eens een reactie na een paar maanden hoe het zich ontwikkelt.
Groet,
Robert
Groet,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2013 20:37 #1395239
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, ga ik zeker doen. Over
Ja, ga ik zeker doen. Over de geschiedenis nog het volgende: de V90 heeft alle beurten gehad, boekje heb ik, en de vorige eigenaren waren liefhebbers. Zegt misschien niet zo veel, maar dit was wel een reden waarom ik juist deze V90 destijds heb gekocht. Eigenlijk is de auto altijd verwent met alle beurtjes, goede olie, riem vervanging etc. Ik verdenk het rijden op de korte stukjes van het olieverbruik... Bij alle voorgaande beurten en oliecontroles zag de olie er gewoon "blank" uit. Die zwarte drab moet toch ergens vandaan komen... in elk geval is het er nu uit. Tzt laat ik de bevindingen wel weten!
Groet,
André V90
Groet,
André V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2013 17:02 #1398790
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier even de laatste
Moderators: Jerry Stam