Het K-woord (koppakking)

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 23:59 #1095555 door Chris Boessenkool
Het K-woord (koppakking) is gemaakt door Chris Boessenkool
Hoi mensen,
Er is hier al ontzettend veel geschreven over het koppakking onderwerp, wat ik nu echter bij de hand heb zit er nog niet tussen.
Tijdje terug al eens wat gepost over harde slangen etc. Koppakking is 100.000 km terug vervangen en is een Elring pakking. Tijdje terug merkte ik dat ik harde koelvloeistofslangen had, dus ik dacht "Nee he, niet nu al!". Ik kreeg toen de tip dat oude slangen van zichzelf ook hard kunnen aanvoelen en dat er niks aan de hand hoeft te zijn, bovendien waren ze na 15 jaar dienst ook aardig op. Dus alle slangen vervangen voor origineel Volvo en daarna geen harde slangen meer gevoeld.
Nu een paar maanden later ben ik wel wat wijzer geworden en ik snap niet goed wat er aan de hand is. Het blijkt namelijk dat als de motor langer stationair loopt de druk oploopt in het systeem, (file, stoplicht, dat soort dingen),maar als ik gewoon een stuk rijd is er niks aan de hand. Zelfs na een paar keer hard doorblazen, sprintje of doortrappen op de snelweg, zijn de slangen niet hard. Je zou denken dat juist bij stevig doortrappen een lekke koppakking door de mand valt, helemaal als je rondrijd met 1 bar turbodruk en de bijbehorende PK's. Het gekke is dus dat het enkel en alleen bij stationairloop schijnt voor te komen. Heb zelfs al meegemaakt dat het kvs dopje afblaast terwijl ik met de motorkap open bezig was met stationairafstelling van de lpg installatie. Ik moet er dus asap wat aan doen!
Iemand dit al eens bij de hand gehad of een idee wat er aan de hand kan zijn?
Groeten, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2012 00:19 #1374303 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic De drukopbouw zou dampvorming kunnen zijn
Ergens in het blok dus een kookje?
Gaten in koppakking gelijk aan originele?
Als ik het lees is de koppakking oke.
Al eens gassen laten meten in koelvloeistof?
Dan weet je het zeker lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 00:22 #1374304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen expert, maar werkt je
Geen expert, maar werkt je thermostaat wel goed ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 07:10 #1374306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook geen expert
en wellicht heb je dat al gecontroleerd; je ventilator? omdat je er bij rijden geen last van hebt.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 10:19 #1374319 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zou
Zou het kunnen komen nadat je een flink stuk hebt gereden dat er nog zoveel warmte in het blok zit zodat de temperatuur wat omhoog gaat? Ik hoorde menigmaal de ventilator  nog aanslaan als de motor al was stilgezet. Vreemd genoeg was dat altijd bij de 440, De schakeling zal wel verschillen t.o.v. 940.
Trouwens je motor moet je nooit direct uitzetten, maar altijd stationeer even na laten draaien ( turboverhaal)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 10:21 #1374320 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Pomp?
Of je waterpomp is niet helemaal OK meer? Waardoor bij stationair te weinig water wordt verpompt?
Piet

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 12:12 #1374326 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Waterpomp
Zelf verdenk ik de waterpomp ook, maar ben niet zeker of dat logisch is. De pomp is nu ongeveer 225.000 km oud. De koppakking of die alle juiste gaten heeft heb ik niet op gelet, destijds heb ik dat samen met Timen vervangen en hij kan dat klusje zelfs nog in het donker klaren. Zal wel goed zitten denk ik.
Thermostaat en fan waren ook een gedachte en zijn gecontroleerd, fan slaat aan bij 89c en de 87c thermostaat gaat keurig open in een pannetje met heet water.
@Timen, klopt hoor, nooit direct uitzetten Ben zuinig op mijn autootje. Oplopende druk heb ik een keer gecontroleerd door de motor stationair warm te laten worden en even voelen wat er gebeurt. Over het verloop van een kwartier voel je de druk langzaam oplopen.
groeten, Chris

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2012 23:31 #1374384 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Normaal
Is volgens mij normaal hoor Chris,
Al mijn Redblocks deden dat ook bij stationair draaien. Op een gegeven moment gaat er plaatselijk iets "koken", wat drukopbouw veroorzaakt.
Mijn 16V had het allerergst, als je die afzette na een pittig ritje, drukte die de KVS uit het reservoir, liet je hem rustig uitlopen en zette je de kachel even aan, was er niks aan de hand.
(die had BTW, een nieuwe koppakking en waterpomp en the lot)
Groeten,Gerben

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2012 00:44 #1375929 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Pomp
Een waterpomp is geen grote investering, €34,-. Afgelopen weekend andere pomp erin gezet. Op zich redelijk makkelijk, alleen het strak tegen de kop aan monteren vraagt ff handigheid.
Zoals het er nu naar uitziet zijn de harde slangen bij stationair weg. Tussen de oude en de nieuwe pomp zag ik geen verschillen, schoepen etc allemaal heel en van hetzelfde (stalen) type. Toch merk ik dat de kachel ook sneller warm is nu, lijkt me dat er op de een of andere manier een verschil in opbrengst is.
Hopelijk blijft het zo.
Groeten, Chris

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC