krukaspoelie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben dit weekend voor het eerst aan het klussen met mijn Volvo.
Heb een tijdje geleden een 740 gle uit '86 gekocht. Door olielekkage heb ik er nauwelijks mee gereden.
Het lijkt er op dat de olie langs de nokkenaskeerring aan de voorzijde komt. Nu heb ik het hele distributie gebeuren er afgeschroeft omdat ik ook de getande riem wil vervangen en de boel goed wil schoon maken.
Ik heb ook de krukaspoelie er af gehaalt. Nu blijkt de buitenring, waar de v-snaren opzitten, los zit van de naaf. Ik neem aan dat dit normaalgesproken aan elkaar vast zit door het rubber wat er tussen zit. Bestaat er een oplossing voor om dit te repareren of moet ik de poelie gewoon vervangen door een nieuwe?
Het betreft hier een 230e motor.
Groeten, Guust
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Vervangen dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een nieuwe krukaspoelie is best prijzig, bij de dealer € 125,- en namaak toch ook nog € 91,- (<a href=" www.skandix.de/en/spare-parts/engine/acc...-crankshaft/1013156/ " target="_blank">skandix).
Je zou er dus eentje van een sloper af kunnen halen, ze zijn voor alle B2xx motoren hetzelfde, maar controleer dan wel even de staat van het rubber

Ik zou trouwens meteen ook de krukas- en hulpaskeerring vervangen als je de boel toch open hebt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
In de 9 serie en de latere 7 serie wel, tussen F,FB en FK zijn ze allemaal hetzelfde.
Maar die van een K of een E willen nog wel eens anders zijn.
En sinds het hier een '86'er 7 serie betreft, zou het best een E of een K kunnen zijn.
Sommige 7 series hebben ook nog wel eens een 2 serie blok, waar ook een andere krukaspoelie opzit.
(EDIT: In de topicstart staat dat het een B230E is)
Best kans dat het wel erop past, maar dat je langere riemen nodig hebt of bredere en dat soort.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
In vadis heeft de krukaspoelie voor een B230E hetzelfde nummer als voor een B230FK. Vandaar mijn bewering, maar ik heb niet ieder type redblock gecheckt.gerryberrie schreef : Niet alle B2XX krukaspoelies zijn hetzelfde!
N.a.v. jouw opmerking ook even gekeken voor een B230K: Heeft ook hetzelfde nummer.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Heb je de buitenkant van de poelie vastgezet bij het lossen van de centrale bout? Dit is een vaker gemaakte fout en kan dit tot gevolg hebben.
Om de bout te lossen of vast te zetten moet je een tegenhouder hebben die aan de binnenkant van de poelie aangrijpt. Volvo levert ze, maar ook Timen Smit (WP001 op het forum)
De poelie kan je eigenlijk niet meer gebruiken. Naast het feit dat die los zit, krijg je de zaak ook bijna niet meer op tijd gezet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
B23 heeft inderdaad een andere, uit 3 delen. Ik had ook expres B2xx geschreven, maar ik zie net dat de 16-kleppers B234 en B204 ook een andere hebben.gerryberrie schreef : Hier zat een krukaspoelie op die ik nog nooit had gezien.
B2x0 dan maar, dus alle B200 en B230 8-klepper redblocks (zover ik nu weet).
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-