Motor vermogen Volvo 740 1987

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 01:29 #1095302 door V700 register
Motor vermogen Volvo 740 1987 is gemaakt door V700 register
Ik tast in het duister op het gebied van Vermogen Definitie voor mijn 1987 Volvo 740 met B230K motor. In het handboekje staat . . .dacht ik. . . 83 kW, maar wat betekedn dat precies??
Brandstof motoren zijn normaliter 40 to 60% Efficient. Betekend dit dat de motor pakweg 42 kW Mechanisch Vermogen op de as levert of betekend het dat de motor 83 kW Asvermogen levert?
Ik heb altijd geleerd. . .aangenomen misschien. . . dat er pakweg 50 % thermisch verlies is, maar het kan zijn dat voor automotoren het Asvermogen als Standaard word gespecifiseerd.
Ik heb op het Forum het antwoord niet kunnen vinden.

Alvast bedankt.
R. Winkelman
(Conrad)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 01:36 #1372714 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vermogen

r.winkelman schreef : Ik tast in het duister op het gebied van Vermogen Definitie voor mijn 1987 Volvo 740 met B230K motor. In het handboekje staat . . .dacht ik. . . 83 kW, maar wat betekedn dat precies??

De motor in het "voor-onder" levert gewoon bijvoorbeeld 83 Kw aan de kruk-as. Wat er aan de achterwielen overblijft ????

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 01:58 #1372716 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 83 KW krijg jij geleverd van
83 KW krijg jij geleverd van jou motor, dus van jou krukas. Dit is de hoogst geleverde arbeid die jou motor bij een bepaald toerental i.c.m. het daarbij geleverde koppel per seconden leveren kan.koppel is de door jou motor dadwerkelijk geleverde kracht.De formules om je KW te berekenen heb ik ooit geweten, zou dit weer op moeten zoeken ivm nooit meer gebruikt. Was iets met kracht per cilinder, aantal cilinders en 2- of 4 takt en toerental per seconde.Dit koppel wordt nog wat verhoogd op je wielen door je versnellingsbak en differencieel (laagste versnelling meeste koppel, 4e versnelling vaak 1 op 1 maar wordt dan in je diff nog vertraagd)Ik moet je toch teleurstellen. Het rendement van een benzine motor ligt toch veel lager, ik geloof ergen rond de 20% en bij een diesel rond de 28%. Pin mij hier niet op vast, mijn mts-tijdperk was 17 jaar geleden met selectief gehegen :) . Deze info staat ook vast op het web.Grootste energieverliest is en blijft warmte
Grtz, Daniel

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 02:08 #1372719 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic PK's
Ook op de MTS geleerd; de Paarden-kracht is destijds vastgesteld in de mijnbouw.
1 paard kon een gewicht van 75 Kg in één seconde, 1 Mtr in de mijnschacht omhoog trekken...........
Het vermogen va een stoommachine konden ze toen nog nergens anders mee vergelijken. Vandaar de PK.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 02:13 #1372720 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic en 1 KW is hier 1,36 PKBegin
en 1 KW is hier 1,36 PKBegin me alweer jong te voelen me al die schoolse info

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 02:21 #1372722 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic S.I.
Ze moesten het op een gegeven moment toch gelijk trekken, al die eigen verzonnen eenheden.
Ik kreeg les in calorieën, PK's en kilo's, moest examen doen in het nieuwe S.I. stelsel........

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 08:54 #1372732 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
Ik heb geleerd dat een interne verbrandingsmotor op zijn hoogst 16% effecient was.....
De rest ging naar electriciteit, pompen, hydraulica en warmte.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 09:01 #1372734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermogen in [kW] is het
Vermogen in [kW] is het geleverde koppel in [Nm] maal de hoeksnelheid in [rad/s].Een moderne dieselmotor heeft een rendement van tegen de 40%, een benzinemotor komt daar nog láng niet aan :PDe enige echte 'variabele' om het koppel te berekenen (bij een bepaald toerental) is de vullingsgraad, dat is het enige wat je eigenlijk nog mist wessdan ;)Ohjah, ik ben net 2,5 jaar geleden afgestudeerd, HTS Autotechniek in Arnhem (en een jaartje TU Eindhoven Automotive Engineering) ;)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC