960-3,0i-24V sedan rijervaring?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 22:44 #1095224
door V700 register
960-3,0i-24V sedan rijervaring? is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal,
Ik rij momenteel een 940 2.0i GLE sedan, een fantastische auto maar een beetje te weinig pit.
Ik heb onlangs een 960 3,0i 24v sedan van het eerste type uit 1990 zien staan.
Heeft er iemand van jullie rijervaring met verschillende type motoren van een 940 en/of 960?
Welke motorisatie heeft het meeste pit?
Dank voor de terugkoppeling.
Groeten,
Stefan
Ik rij momenteel een 940 2.0i GLE sedan, een fantastische auto maar een beetje te weinig pit.
Ik heb onlangs een 960 3,0i 24v sedan van het eerste type uit 1990 zien staan.
Heeft er iemand van jullie rijervaring met verschillende type motoren van een 940 en/of 960?
Welke motorisatie heeft het meeste pit?
Dank voor de terugkoppeling.
Groeten,
Stefan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
03-11-2012 01:14 #1372180
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic 960
Hallo Stefan,
de afgelopen 10 jaar rijd ik s90 ( de laatste serie 960) en de eerste had een 3.0i 180 pk motor met een handmatige 5 versnellingsbak, mijn huidige S90 is een 3.0i met 204 pk en een viertrapsautomaat. De jaren ervoor heb ik ook regelmatig in de 960 van mijn vader gereden die een 2.5i motor van 170 pk had met een viertrapsautomaat.
De 180 pk motor heeft zijn koppel over een groter toerental terwijl de 204 pk versie zijn max. vermogen wat meer in de hogere toeren afgeeft. Mijn advies: ga voor een automaat, zelf heb ik de combinatie met een handbak nooit een goede gevonden. Dat was ook de reden dat ik mijn eerste s90 heb vervangen voor de huidige.
Maar ook de 2.5i met 170pk is geen stakker qua pit. Maar met name als je wat meer trekkracht nodig hebt is de 3.0i een stuk sterker.
Ik zou in ieder geval voor een exemplaar uit de latere bouwjaren( v.a 1996) gaan. De eerste motoren dienen iedere 45000 km van een nieuwe distributieriem te worden voorzien. Later heeft men een grotere spanrol gemonteerd en de laatste 2 modeljaren hebben een interval van 120000km voordat de riem vervangen dient te worden.
Lees de aankooptips die hier op de site staan aandachtig door. Een op het oog goedkope en interessante 960 kan door achterstallig onderhoud veranderen in een kostbare nachtmerrie. Maar een goed onderhouden en netjes behandelde 960 is een trouwe metgezel waaraan je oneindig veel (rij)plezier gaat beleven.
Ik heb veel type Volvo's gereden (van 340 tot s80 aan toe) maar voor mij is de 960 de ultieme Volvo. Ik geniet ook na 10 jaar nog net zoveel van iedere kilometer als in het begin. En het is een geweldige reisauto waaruit je ook na 1000 km achtereen nog fris en fit uitstapt. Ik heb er daarom nooit afscheid van willen nemen.
En mits voorzien van een goede computergestuurde gasinjectie of dampgas installatie doet de 6 cilinder het voortreffelijk op LPG.
Vind je de 6 cilinder een brug te ver en wil je toch een snelle Volvo hebben, ga dan voor de 2.3i- 4 cilinder met een hoge druk turbo. Die zijn qua karakter een stuk rauwer maar ook heel snel.
Succes met je zoektocht en laat nog even weten wat het geworden is.
Groeten, Jan.
de afgelopen 10 jaar rijd ik s90 ( de laatste serie 960) en de eerste had een 3.0i 180 pk motor met een handmatige 5 versnellingsbak, mijn huidige S90 is een 3.0i met 204 pk en een viertrapsautomaat. De jaren ervoor heb ik ook regelmatig in de 960 van mijn vader gereden die een 2.5i motor van 170 pk had met een viertrapsautomaat.
De 180 pk motor heeft zijn koppel over een groter toerental terwijl de 204 pk versie zijn max. vermogen wat meer in de hogere toeren afgeeft. Mijn advies: ga voor een automaat, zelf heb ik de combinatie met een handbak nooit een goede gevonden. Dat was ook de reden dat ik mijn eerste s90 heb vervangen voor de huidige.
Maar ook de 2.5i met 170pk is geen stakker qua pit. Maar met name als je wat meer trekkracht nodig hebt is de 3.0i een stuk sterker.
Ik zou in ieder geval voor een exemplaar uit de latere bouwjaren( v.a 1996) gaan. De eerste motoren dienen iedere 45000 km van een nieuwe distributieriem te worden voorzien. Later heeft men een grotere spanrol gemonteerd en de laatste 2 modeljaren hebben een interval van 120000km voordat de riem vervangen dient te worden.
Lees de aankooptips die hier op de site staan aandachtig door. Een op het oog goedkope en interessante 960 kan door achterstallig onderhoud veranderen in een kostbare nachtmerrie. Maar een goed onderhouden en netjes behandelde 960 is een trouwe metgezel waaraan je oneindig veel (rij)plezier gaat beleven.
Ik heb veel type Volvo's gereden (van 340 tot s80 aan toe) maar voor mij is de 960 de ultieme Volvo. Ik geniet ook na 10 jaar nog net zoveel van iedere kilometer als in het begin. En het is een geweldige reisauto waaruit je ook na 1000 km achtereen nog fris en fit uitstapt. Ik heb er daarom nooit afscheid van willen nemen.
En mits voorzien van een goede computergestuurde gasinjectie of dampgas installatie doet de 6 cilinder het voortreffelijk op LPG.
Vind je de 6 cilinder een brug te ver en wil je toch een snelle Volvo hebben, ga dan voor de 2.3i- 4 cilinder met een hoge druk turbo. Die zijn qua karakter een stuk rauwer maar ook heel snel.
Succes met je zoektocht en laat nog even weten wat het geworden is.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 10:59 #1372188
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pit?
Hoi Stefan,
Wat mis je dan? Topsnelheid, trekkracht of acceleratie?
Nu zal een 2 liter inderdaad wat minder zijn dan een 2.3 940.
Maar (en ja dat ligt aan mij) ik vind mijn 940 met b230fb op gas, dus effectief nog een pk of 120 echt snel. Hij loopt 190 (op goede dagen
)hij heeft mij vorig jaar een aanhanger van Den Haag naar Steenwijk getrokken met een totaal gewicht van 1500 kilo. Ik reed 90 op de cruise control en dat hield ie prima vol!
Inhalen op een 80 km weg gaat ook prima vind ik, gas in, kickdown schakelt in en je zit zo op "te hard"
Ben benieuwd wat je dan meer wil en ja ik weet ook wel dat het altijd harder en sneller kan.
Wel merk ik nu na wat dingen vervangen te hebben dat een standaard 940 erg hard door een bocht kan. Als m'n middelste zoon met z'n s80 met mij oprijd wint hij het met optrekken en topsnelheid, maar ik kom hem in de bochten dan weer voorbij. en stevig ook!
Geen kritiek op sneller oid hoor, maar vraag het mij gewoon af!
Wat mis je dan? Topsnelheid, trekkracht of acceleratie?
Nu zal een 2 liter inderdaad wat minder zijn dan een 2.3 940.
Maar (en ja dat ligt aan mij) ik vind mijn 940 met b230fb op gas, dus effectief nog een pk of 120 echt snel. Hij loopt 190 (op goede dagen

Inhalen op een 80 km weg gaat ook prima vind ik, gas in, kickdown schakelt in en je zit zo op "te hard"
Ben benieuwd wat je dan meer wil en ja ik weet ook wel dat het altijd harder en sneller kan.
Wel merk ik nu na wat dingen vervangen te hebben dat een standaard 940 erg hard door een bocht kan. Als m'n middelste zoon met z'n s80 met mij oprijd wint hij het met optrekken en topsnelheid, maar ik kom hem in de bochten dan weer voorbij. en stevig ook!
Geen kritiek op sneller oid hoor, maar vraag het mij gewoon af!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 11:31 #1372194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze?
Hoi Jan,
Dit is de auto die ik op 't oog had:
<a href=" nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=211942...d=634875327120000000 "> nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=211942...d=634875327120000000
Het is er eentje uit 90, de eerste serie en ik hou wel van de hoeken.
Keurig op de foto's.
In Belgie worden wagens vanaf 25 jaar oldtimer (tot nu toe).
Dat betekent 34 euro wegenbelasting en een 200 euro verzekering.
Vandaar mijn interesse voor een vroege serie.
Kilometers maak ik tegenwoordig niet meer.
Woon werk is 6km
Wat denk je er van?
Groeten,
Stefan.
Dit is de auto die ik op 't oog had:
<a href=" nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=211942...d=634875327120000000 "> nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=211942...d=634875327120000000
Het is er eentje uit 90, de eerste serie en ik hou wel van de hoeken.
Keurig op de foto's.
In Belgie worden wagens vanaf 25 jaar oldtimer (tot nu toe).
Dat betekent 34 euro wegenbelasting en een 200 euro verzekering.
Vandaar mijn interesse voor een vroege serie.
Kilometers maak ik tegenwoordig niet meer.
Woon werk is 6km

Wat denk je er van?
Groeten,
Stefan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 11:39 #1372200
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4000?
Stefan,
4000 euro?
dit is een 22 jaar oude auto.
Ziet er mooi uit hoor, maar, 4000 euro?
4000 euro?
dit is een 22 jaar oude auto.
Ziet er mooi uit hoor, maar, 4000 euro?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 11:56 #1372202
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Acceleratie
Hallo A_A,
Ik mis de acceleratie wel een beetje.
Voor mij moet je niet door je stoel getrokken worden maar het mag wel wat meer zijn.
Voorts is mijn 940 in prima conditie na 20 jaar. Lak, bodem en interieur zijn bijna in nieuwstaat. Behalve een beetje roest achter de stootlijst maar dat laten we opnieuw spuiten. Hij is wel 'very' basic
Geen abs, airco of automatische vensters, die kunnen dan ook niet kapot gaan denk ik dan maar...
Ik heb ook nog een BMW E32 uit '88, een 730 iA. Die staat in de winter gestald. Misschien komt de liefde voor zware motoren uit die hoek
Als er eentje bijkomt dan zou ik ze het liefst allemaal houden maar daar gaat mijn vrouw niet mee content zijn vrees ik. Enfin, we zien wel.
Groeten,
Stefan, Bilzen (Belgie)
Ik mis de acceleratie wel een beetje.
Voor mij moet je niet door je stoel getrokken worden maar het mag wel wat meer zijn.
Voorts is mijn 940 in prima conditie na 20 jaar. Lak, bodem en interieur zijn bijna in nieuwstaat. Behalve een beetje roest achter de stootlijst maar dat laten we opnieuw spuiten. Hij is wel 'very' basic

Ik heb ook nog een BMW E32 uit '88, een 730 iA. Die staat in de winter gestald. Misschien komt de liefde voor zware motoren uit die hoek

Als er eentje bijkomt dan zou ik ze het liefst allemaal houden maar daar gaat mijn vrouw niet mee content zijn vrees ik. Enfin, we zien wel.
Groeten,
Stefan, Bilzen (Belgie)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 13:42 #1372215
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic prijs aanpassen?
Tsjonge, ik denk dat ik mijn prijs maar kan aanpassen.........€ 4000 voor een sedan.
Ik geef toe dat de mijne er misschien wat minder uit ziet, maar dan is € 1000 toch aardig, en kan je nog 3000 in je zak houden...
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/46387 "> www.volvo700vereniging.nl/node/46387
Ik geef toe dat de mijne er misschien wat minder uit ziet, maar dan is € 1000 toch aardig, en kan je nog 3000 in je zak houden...
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/46387 "> www.volvo700vereniging.nl/node/46387
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
03-11-2012 17:38 #1372238
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Gezien.
Hallo Stefan,
deze auto ken ik. Die heb ik een half jaar geleden al bekeken samen met een vriend van me die ook zo'n Volvo zocht.
De gehele staat van de auto is als je goed kijkt niet zo netjes zoals ie op de foto's lijkt. Met name het interieur. En qua prijs derhalve inderdaad te hoog. Maar ik zeg niet dat het een slechte auto is. Maar geen topper t.o.v. de kilometerstand.
Ik geef je het advies om hier de advertenties goed in de gaten te houden want hier komen regelmatig auto's van liefhebbers te koop. Een vriend van me heeft onlangs de prachtige 960 van onze ex.vice-voorzitter Frits de Jongh gekocht voor hetzelfde bedrag. Weliswaar met ruim 2 ton meer op de teller maar technisch en optisch in prachtige conditie. De compressietest wees nog de maximale waarde uit op alle 6 cilinders tijdens de aankoop en een lange lijst van grondige technische vernieuwingen. Bovendien was de auto vorig jaar door een Volvo erkend carrosseriebedrijf helemaal overgespoten.
Dus neem je tijd. Dan vind je vast een topexemplaar voor een goede prijs.
Groeten, Jan.
deze auto ken ik. Die heb ik een half jaar geleden al bekeken samen met een vriend van me die ook zo'n Volvo zocht.
De gehele staat van de auto is als je goed kijkt niet zo netjes zoals ie op de foto's lijkt. Met name het interieur. En qua prijs derhalve inderdaad te hoog. Maar ik zeg niet dat het een slechte auto is. Maar geen topper t.o.v. de kilometerstand.
Ik geef je het advies om hier de advertenties goed in de gaten te houden want hier komen regelmatig auto's van liefhebbers te koop. Een vriend van me heeft onlangs de prachtige 960 van onze ex.vice-voorzitter Frits de Jongh gekocht voor hetzelfde bedrag. Weliswaar met ruim 2 ton meer op de teller maar technisch en optisch in prachtige conditie. De compressietest wees nog de maximale waarde uit op alle 6 cilinders tijdens de aankoop en een lange lijst van grondige technische vernieuwingen. Bovendien was de auto vorig jaar door een Volvo erkend carrosseriebedrijf helemaal overgespoten.
Dus neem je tijd. Dan vind je vast een topexemplaar voor een goede prijs.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 17:42 #1372239
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb mn 964 voor je in de
Heb mn 964 voor je in de aanbieding;-)
Geen automaat maar wel vele malen goedkoper!
Geen automaat maar wel vele malen goedkoper!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 22:29 #1372699
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te duur
Hoi Jan,
Op foto lijkt alles in orde...maar ik heb 'm natuurlijk niet gezien.
Welke zaken heb je gezien?
Hoeveel denk je dat hij waard is?
Groeten,
Stefan.
Op foto lijkt alles in orde...maar ik heb 'm natuurlijk niet gezien.
Welke zaken heb je gezien?
Hoeveel denk je dat hij waard is?
Groeten,
Stefan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam