Mist vermogen (lekkende wastegate?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 19:48 #1095188 door V700 register
Mist vermogen (lekkende wastegate?) is gemaakt door V700 register
Dag allen,
Ik had gister en vanmoddag een merkwaardig probleem. Toen ik van mn werk terug reed, was er eigenlijk niks aan de hand, totdat ik bijna thuis was, ik mistte ineens vermogen en de 'duw' in de rug. Verder weinig aandacht aan besteed want ik had honger en ben snel naar binnen gegaan. Vanochtend had ik hetzelfde, gebrek aan vermogen, maar voor de rest niks raars, motor loopt verder prima, ook niks geen stotteren oid. Alleen het was na een km of 3 over, had toen weer vol vermogen. Op de terugweg net had ik weer hetzelfde. Toen ik vertrok was alles prima, duw in de rug en vermogen was aanwezig, alleen na een km of 10 weer hetzelfde probleem, geen duw in de rug, en in de 4 kwam hij amper boven de 3500 rpm (ff doorgetrokken op de snelweg), echter na 10 km was het wéér over en de rest van de rit heb ik weer met vol vermogen terug gereden.
Wat zou dit kunnen zijn? Een wastegate die blijft hangen en/of lam is? Het gaat om een 940 met 310k op de teller. E motor loopt verder perfect, netjes stationair, alleen het lijkt alsof de turbo dan soms geen druk opbouwt. De auto heeft overigens een half jaar stil gestaan voordat ik 'm kocht bij een garage, mss dat de stangetjes van de actuator wat smering nodig hebben?
Ik heb overigens geen turbodrukmeter, dus ik kan niet zien hoeveel boost hij opbouwt, maar zo'n meter komt er binnenkort wel in, temeer omdat ik ook een MBC wil installeren. Mocht de actuator slecht zijn, dan vervang ik meteen de hele actuator voor een nieuwe van ebay die standaard al op 0,6 bar open gaat ipv 0,35

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 20:32 #1371948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WG(A)

Tombo schreef : Een wastegate die blijft hangen en/of lam is?

Zou inderdaad kunnen dat de wastegate klep te zwaar gaat en af en toe (maar niet steeds) open blijft staan. Dan verlies je druk in het uitlaatgedeelte van de turbo en spoelt hij dus niet (of minder snel) op. Check even <a href="/node/45651" target="_blank">dit linkje</a>, daar staat o.m. beschreven hoe je de wastegate kunt controleren.

Tombo schreef : Mocht de actuator slecht zijn, dan vervang ik meteen de hele actuator voor een nieuwe van ebay die standaard al op 0,6 bar open gaat ipv 0,35

Goed idee. Is m.i. nog wat sjieker dan een MBC.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 20:52 #1371952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wastegate
Tnx! Ik ga het zaterdag allemaal even nalopen (iig even met de hand de WG aanvoelen, en eventueel wat keramisch ver tertussen smeren).

Ik kan me eigenlijk weinig anders bedenken. Hij loopt voor de rest prima, niks geen stotteren/horten/stoten, je mist alleen echt dat extra koppel wat je krijgt door de turbo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 09:24 #1371977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen probleem
Vanochtend naar m'n werk gereden en er weer op gelet, ik merkte niks aparts. Van het weekend de boel maar eens nalopen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC