pingelen en Ron 95 / 98
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2012 10:59 #1094980
door V700 register
pingelen en Ron 95 / 98 is gemaakt door V700 register
Zoals misschien wel bekend heb ik een B23E, die ik stapje bij stapje aan het opknappen ben c.q. achterstallig onderhoud aan het bijwerken.
Nu is mijn Bougie gat weer gemaakt en gister weer wat rond gereden, zal ander forum discussie bijwerken.
Ook even moeten tanken, helaas alleen ron 95 voorhanden en daarmee volgetankt, normaal doe ik 98 maar dat wordt steeds lastiger. Ik voeg wel een lood vervanger toe.
Ik rij rustig met de auto dus ben niet zo bang voor pingelen, maar ik heb geen pingel sensor. Dus als hij het doet zal mijn ontsteking niets bijstellen, zijn er andere met ervaring met ron 95 in dit type motor, of kan ik beter toch een octaan verhoger bij voegen. Als je opzoekt of er E10 in deze motor kan, is volgens diverse site het antwoord ja (ook via VOLVO). E10 wordt toch alleen met ron 95 gemengd, dit geeft dan de suggestie dat er dus ook ron 95 in kan. Echter in een Duits artikel wat ik tegen kwam stond bij Volvo check bij E10 het Ron gehalte juist is. Iemand daar ervaring mee.
Van het weekend maar eens naar de klepspeling kijken, hij blijft stationair wat onregelmatig lopen, valse lucht kan ik wel uitsluiten. Nu met de ron 95 lijkt het iets meer, ook start hij bij warme motor slechter.
Nu is mijn Bougie gat weer gemaakt en gister weer wat rond gereden, zal ander forum discussie bijwerken.
Ook even moeten tanken, helaas alleen ron 95 voorhanden en daarmee volgetankt, normaal doe ik 98 maar dat wordt steeds lastiger. Ik voeg wel een lood vervanger toe.
Ik rij rustig met de auto dus ben niet zo bang voor pingelen, maar ik heb geen pingel sensor. Dus als hij het doet zal mijn ontsteking niets bijstellen, zijn er andere met ervaring met ron 95 in dit type motor, of kan ik beter toch een octaan verhoger bij voegen. Als je opzoekt of er E10 in deze motor kan, is volgens diverse site het antwoord ja (ook via VOLVO). E10 wordt toch alleen met ron 95 gemengd, dit geeft dan de suggestie dat er dus ook ron 95 in kan. Echter in een Duits artikel wat ik tegen kwam stond bij Volvo check bij E10 het Ron gehalte juist is. Iemand daar ervaring mee.
Van het weekend maar eens naar de klepspeling kijken, hij blijft stationair wat onregelmatig lopen, valse lucht kan ik wel uitsluiten. Nu met de ron 95 lijkt het iets meer, ook start hij bij warme motor slechter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2012 11:24 #1370745
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ron 95
Ik rij al jaren met mijn 740 B23E rond op Euro 95
Nergens last van.
Nergens last van.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2012 11:30 #1370748
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230E
Heeft volgens mij een pingel sensor en een lagere compressie dan de B23E dus zal in theorie minder snel pingelen. Compressie verschil is volgens mij niet echt groot, iemand een B230ET op euro 95 ?, is volgens mij gelijk in compressie.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2012 16:08 #1370763
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic eh
B23E is mechanische injectie, maar wel electronische onsteking, volgens mij heeft zo'n motor gewoon een pingelsensor en kan je gerust op 95 rijden.
Groeten,Gerben
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2012 18:52 #1370771
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen
Nee volgens bedradingschema wat ik heb niet, B230E wel, En B23E iets hogere compressie.
Vandaag even gekeken wat een aditief kost, dat kost omgerekend vijf cent per liter, dus voor het hobby matige vakt dat wel mee.
Vandaag even gekeken wat een aditief kost, dat kost omgerekend vijf cent per liter, dus voor het hobby matige vakt dat wel mee.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 23:43 #1370887
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Loodvrij
Hallo JMB
Kun je het blok niet om (laten) bouwen naar "lood vrij"?
groetjes
Mathy
Kun je het blok niet om (laten) bouwen naar "lood vrij"?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 23:57 #1370889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Loodvrij
Wordt dan een hele nieuwe, weet er niet veel van maar volgens mij is het lood voor o.a de kleppen/zittingen. De Ron 95/98 voor het te vroeg
ontsteken. Voor het lood zal het ook niet zo vaart lopen en denk dat als ik dat af en toe toevoeg voldoende is. Alleen de 98 wordt wat minder aanbod en vaak ook wat duurder. Juist het pingelen lees ik is schadelijk en aangezien ik dus geen pingel sensor heb was ik benieuwd naar ervaring. Ik rij niet echt hoog in toeren dus hij zal niet zo heel snel gaan pingelen.
ontsteken. Voor het lood zal het ook niet zo vaart lopen en denk dat als ik dat af en toe toevoeg voldoende is. Alleen de 98 wordt wat minder aanbod en vaak ook wat duurder. Juist het pingelen lees ik is schadelijk en aangezien ik dus geen pingel sensor heb was ik benieuwd naar ervaring. Ik rij niet echt hoog in toeren dus hij zal niet zo heel snel gaan pingelen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2012 00:39 #1370890
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Klepzittingen
Hallo JMB
Volgens mij hoef je alleen maar de klepzittingen te vervangen om van "loodhoudend" naar "loodvrij" te kunnen. Maar er zijn hier vast mensen die daar meer van weten.
groetjes
Mathy
Volgens mij hoef je alleen maar de klepzittingen te vervangen om van "loodhoudend" naar "loodvrij" te kunnen. Maar er zijn hier vast mensen die daar meer van weten.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2012 02:42 #1370892
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pingelen
Vindt pingelen juist niet plaats bij lage toeren? Lage toeren veel gas (om op te trekken) geeft meer mengsel wat om ontstekingsvervroeging vraagt. Als de vervroeging niet plaatsvindt dan klink er een "pingel".......toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2012 09:43 #1370898
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beiden juist
Alleen bij hoogtoerental minder merkbaar, bij lager toerental is het beter waar te nemen, Bij hogere toerental is het volgens mij schadelijker als bij lagere toerentallen.
Moderators: Jerry Stam