Volvo 740 GLE 1989 met een B234F Blok
- Timon v Lenthe
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 18:25 #1094899
door Timon v Lenthe
Volvo 740 GLE 1989 met een B234F Blok is gemaakt door Timon v Lenthe
Hallo,
Ben sinds gisteravond de eigenaar van een Volvo 740 Station met een B234F 16V blok. Maar deze heeft ong 4 Jaar stil gestaan. Als je auto start loopt die verder goed maar hij tikt erg (lijkt erop dat het geluid bij de kleppen weg komt en dan van de hydrolische klepstoters). Kan het zijn als zo'n auto zo lang stil staat dat deze dan gaat tikken. Zou dit verholpen kunnen worden met nieuwe olie en eens een stuk gaan rijden of...? Heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad? Alle tips zijn welkom.
Groeten,
Timon
Ben sinds gisteravond de eigenaar van een Volvo 740 Station met een B234F 16V blok. Maar deze heeft ong 4 Jaar stil gestaan. Als je auto start loopt die verder goed maar hij tikt erg (lijkt erop dat het geluid bij de kleppen weg komt en dan van de hydrolische klepstoters). Kan het zijn als zo'n auto zo lang stil staat dat deze dan gaat tikken. Zou dit verholpen kunnen worden met nieuwe olie en eens een stuk gaan rijden of...? Heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad? Alle tips zijn welkom.
Groeten,
Timon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 18:31 #1370315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie verversen
Zou inderdaad eerst eens starten met een oliewissel.
Wellicht kun je er voor het verversen eerst een flush middel of wat ATF ingooien, een redelijk stuk mee rijden en daarna de olie verversen en het filter vervangen.
Wellicht kun je er voor het verversen eerst een flush middel of wat ATF ingooien, een redelijk stuk mee rijden en daarna de olie verversen en het filter vervangen.
- Timon v Lenthe
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 18:44 #1370316
door Timon v Lenthe
Beantwoord door Timon v Lenthe in topic Oke en hoeveel atf olie zou
Oke en hoeveel atf olie zou ik er dan in moeten doen? Bedankt voor de snelle reactie , zal eens een oliefilter bestellen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 19:01 #1370318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 liter
1 liter is voldoende.
- Beter is mischien om eerst alle "vuile" en oude olie af te tappen.
- Vullen met de juiste hoeveelheid nieuwe (goedkope) olie.
- Een liter ATF toe te voegen.
- Een blokje om te rijden.
- De hele handel daarna weer af te tappen.
- Oliefilter vervangen.
- Vullen met de juiste hoeveelheid nieuwe olie.
- Timon v Lenthe
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 19:12 #1370319
door Timon v Lenthe
Beantwoord door Timon v Lenthe in topic Oke dat gaan we proberen aan
Oke dat gaan we proberen aan komende week. Bedankt voor de tips. Laat wel weten of het geholpen heeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 19:32 #1370323
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben benieuwd
Hoe wel even erg in de totale hoeveelheid wat je er aan olie en ATF inkiepert ........
Er zit niet voor niets een "max" markering op je peilstok
Er zit niet voor niets een "max" markering op je peilstok

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2012 23:45 #1370338
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed warm rijden
Eventueel voor de tweede keer verversen kan je hen ook 'goed warmrijden' ipv alleen een 'blokje om'. Na 30-40 minuten 160km/u is de olie pas echt warm heb ik gemerkt (olietemperatuurmeter).
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2012 00:03 #1370341
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Het soort me
Het "Stoort" mij als 16V liefhebber enigsinds dat zo'n mooie 16V na 4 jaar nietsdoen ineens gewoon weer word opgestart, zonder te kijken naar de staat van het distributiegebeuren, verse olie en de hele mikmak eromheen.
Doe dat eerst eff voordat je 160 KMH gaat rijden met ATF in oude olie.
Een beetje goed onderhoud, verse filtertjes (ook benzine filter!) nieuwe olie verse bougietjes en lekker 100-120 KMH rustig aan warmrijden helpt ook flink. Rij gelijk even 200 KM+ Dat vindt ie fijn.
Niet een kwartiertje laten draaien na 4 jaar stilstaan...gaat ie van kapot.
Oude olie, oude benzine, oude filters, oude bougies, misschien stof en roest vorming rond het distributiegebeuren.....
CISklep en gasklep even lekker schoonmaken.
Groeten,Gerben
Doe dat eerst eff voordat je 160 KMH gaat rijden met ATF in oude olie.
Een beetje goed onderhoud, verse filtertjes (ook benzine filter!) nieuwe olie verse bougietjes en lekker 100-120 KMH rustig aan warmrijden helpt ook flink. Rij gelijk even 200 KM+ Dat vindt ie fijn.
Niet een kwartiertje laten draaien na 4 jaar stilstaan...gaat ie van kapot.
Oude olie, oude benzine, oude filters, oude bougies, misschien stof en roest vorming rond het distributiegebeuren.....
CISklep en gasklep even lekker schoonmaken.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2012 00:15 #1370346
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal gelijk Gerben
Je verhaal klopt gerben, voor het 'spoelen' zou ik sowieso eerst ff rustig aan doen, al dan niet met wat ATF om het schoon te krijgen.
Heb zelf mogen ervaren wat er écht nodig is om een B234F weer kloppend te krijgen.
Tegelijkertijd heb ik geleerd hoeveel er grondig mis kan zijn met een B234F voor die slechter loopt dan een standaard B230F haha...
Maar voor je hem echt gaat gebruiken (op een veilige manier) zijn het checken van distributie, vervangen van bougies, nakijken van bougiekabels en eigenlijk ook uitlaatspruitstukpakking, inlaatspruitstukpakking, gasklephuispakking en CIS-klep vrij essentieel. Mogelijk meteen de afstelling van gasklep/gasklepschakelaar nakijken.
Te veel gaat bij mij al op de 'automatische piloot'. Dingen die ik standaard doe om het leven van de B234 makkelijker te maken. Pittiger maar makkelijker
Altijd op contact zetten, brandstofdruk even laten opbouwen/stabiliseren (2s), starten, een half minuutje tot 60 seconden warmdraaien. Vervolgens 10-15 min rustig rijden, niet meer dan 3000 toeren. Daarna liefst snelweg (constant 3200-3500tpm), dan loopt ie het aller mooist.
Werkelijk een droom-motorblok maar een meer zorg en liefde zijn wel nodig voor ze hun ware aard en uitmuntende prestaties tov 8-kleppers tonen.
Heb zelf mogen ervaren wat er écht nodig is om een B234F weer kloppend te krijgen.
Tegelijkertijd heb ik geleerd hoeveel er grondig mis kan zijn met een B234F voor die slechter loopt dan een standaard B230F haha...
Maar voor je hem echt gaat gebruiken (op een veilige manier) zijn het checken van distributie, vervangen van bougies, nakijken van bougiekabels en eigenlijk ook uitlaatspruitstukpakking, inlaatspruitstukpakking, gasklephuispakking en CIS-klep vrij essentieel. Mogelijk meteen de afstelling van gasklep/gasklepschakelaar nakijken.
Te veel gaat bij mij al op de 'automatische piloot'. Dingen die ik standaard doe om het leven van de B234 makkelijker te maken. Pittiger maar makkelijker

Altijd op contact zetten, brandstofdruk even laten opbouwen/stabiliseren (2s), starten, een half minuutje tot 60 seconden warmdraaien. Vervolgens 10-15 min rustig rijden, niet meer dan 3000 toeren. Daarna liefst snelweg (constant 3200-3500tpm), dan loopt ie het aller mooist.
Werkelijk een droom-motorblok maar een meer zorg en liefde zijn wel nodig voor ze hun ware aard en uitmuntende prestaties tov 8-kleppers tonen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2012 00:56 #1370556
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 4,5
Hallo Volvisti
Als ik me niet heel erg vergis, gaat er 4,5 liter olie in een B234F, oliefilter meegerekend.
En als je de distributie nakijkt, vergeet dan niet de staat van de rollen te controleren waar de riem overheen loopt. Vervang je die, vervang dan zeker ook de spanner (door het juiste type) en van de oliepomp de bout en het tandwiel.
groetjes
Mathy
Als ik me niet heel erg vergis, gaat er 4,5 liter olie in een B234F, oliefilter meegerekend.
En als je de distributie nakijkt, vergeet dan niet de staat van de rollen te controleren waar de riem overheen loopt. Vervang je die, vervang dan zeker ook de spanner (door het juiste type) en van de oliepomp de bout en het tandwiel.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam