1998 940 Polar altijd Turbo?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2012 22:59 #1094562 door V700 register
1998 940 Polar altijd Turbo? is gemaakt door V700 register
In verband met een aanzienlijke motorschade bij mijn huidige auto (turbo defect), was ik op zoek naar een betrouwbare en leuke 940. Nu heb ik een 940 Polar uit 1998 op het oog. Klopt het dat deze Polar's altijd zijn voorzien van een turbo?  Op dit moment is -ondanks de voordelen- het woord Turbo vloeken in de kerk hier ;-)
Bedankt!
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-09-2012 23:08 #1368476 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Jazeker
Daar zit ook een fijne turbo in.
Ze zijn er vanaf 1996 niet meer zonder turbo meen ik.
Maar waarom niet gewoon de turbo vervangen/herstellen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2012 23:13 #1368477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Alle 940's vanaf MY 1996 zijn standaard voorzien van een turbo, meestal een low-pressure turbo (LPT) i.c.m. een 2,3 liter motor (B230FK)
[edit: tja, bellen tussen het posten door; Wytze was sneller]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2012 23:37 #1368482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de snelle
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik had Wytze zojuist via PB antwoord gegeven, maar voor het algemene beeld.
Het is helaas geen Volvo, maar een Ford Fusion, waar 3100,- aan gerepareerd moet worden. Heb geen vertrouwen meer in dit blok (1.6 tdci), waarvan ik nu teveel over hetzelfde probleem heb gelezen (zelfde als 1.6 hdi en de 1.6d in de C30 en V40/50).
Kortom, de Ford gaat de deur uit en kijk nu voor iets leukers. Maar ben bang dat ik thuis even niet met een Turbo hoef aan te komen, hoe goed ze ook zijn gebouwd ;)
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2012 23:57 #1368488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon niets zeggen thuis :)

Auzz schreef :  Maar ben bang dat ik thuis even niet met een Turbo hoef aan te komen, hoe goed ze ook zijn gebouwd ;)

Ik weet niet hoe technisch 'ze' thuis zijn, maar de turbo van een 940 uit 1998 (B230FK) is amper terug te vinden, zowel onder de kap als in motorkarakteristiek. Hij was m.n. bedoeld om bij relatief lage toeren (2300 tpm) meer vermogen en koppel af te geven, niet om er een scheurijzer van te maken.
Van Volvo zelf mocht de B230FK bij de introductie zelfs niet eens 'turbo' genoemd worden.
Het B230FK blok is bij juist onderhoud nagenoeg bomvast en ook de turbo is normaal gesproken goed voor honderdduizenden probleemloze kilometers. En mocht hij toch eens stuk gaan dan is er altijd wel ergens een sloper voorhanden waar je er één af kunt halen voor heel wat minder dan € 3100,- :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2012 00:00 #1368489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic neem deze toch joh ;-)
<a href="/node/45852"> www.volvo700vereniging.nl/node/45852
Dag Auzz,
Neem gewoon deze fantastische 1994 zonder turbo. Geen gedonder, desnoods leg je er gas in, dan kun je 200k km goedkoop vooruit.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
19-09-2012 00:27 #1368494 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic vervangen

Auzz schreef : In verband met een aanzienlijke motorschade bij mijn huidige auto (turbo defect),

als het alleen de turbo is valt dat toch wel mee?
een turbo valt (hoe raar het ook klinkt) gewoon onder vervanging onderdelen.
aan de hand van het gebruik gaat een turbo 200dkm tot 300 dkm.
en een redelijke 2e hands turbo is meestal wel te krijgen voor een leuke prijs.
en een revisie van je eigen turbo is meestal ook nog voor een redelijke prijs uitgevoerd.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2012 17:38 #1368520 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prijs
Dat is een veel gehoorde prijs als een Turbo word vervangen, en het zijn altijd gereviseerde want een nieuwe is nog duurder,En het vervangen van zo'n ding is behoorlijk tijdrovend bij die nieuwe moderne auto's, daar gaat ook een hoop geld in zitten.
En bij de onze Bakstenen zijn ze redelijk Bullit proof bij normaal onderhoud, maar hou er rekening mee dat deze vaak al behoorlijk wat kilometers achter de kiezen hebben zitten, dus een revisie of een goeie 2de handse is zo gevonden voor niet zulke hoge kosten en het wisselen is een stuk makkelijker dan bij de moderne varianten.
Als ze thuis al huiveren voor het woord Turbo op een auto dan gaan ze nog van een koude Kermis thuis komen want bijna alle auto's zijn tegenwoordig uitgerust met een Turbo dus dat word dan alleen nog maar oude auto's rijden met de nodige andere bijkomende kosten.
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2012 19:50 #1368525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kilometer draadje
Ik zou zeggen: kijk eens op het kilometerdraadje op dit forum.
Die turbo's van de 940's gaan heel lang mee en de auto ook! Na een snelwegrit bij het tankstation de motor even een halve minuut stationnair laten draaien verlengt de levensduur ook nog eens. Onze 940 had bij aanschaf (zo'n 120.000 kilometer terug) een turbo die weinig druk gaf, geruild voor een goede tweedehandse en die fluit nog steeds vrolijk mee hoor!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2012 20:03 #1368527 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 945 heeft bijna 510.000
Mijn 945 heeft bijna 510.000 op de teller, het is een LPT, nooit wat met de turbo gehad...onverwoestbaar..de vorige idem dito...Bij goed onderhoud natuurlijk..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD