1998 940 Polar altijd Turbo?
- V700 register
- Nieuw lid
-

Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Ze zijn er vanaf 1996 niet meer zonder turbo meen ik.
Maar waarom niet gewoon de turbo vervangen/herstellen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
[edit: tja, bellen tussen het posten door; Wytze was sneller]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had Wytze zojuist via PB antwoord gegeven, maar voor het algemene beeld.
Het is helaas geen Volvo, maar een Ford Fusion, waar 3100,- aan gerepareerd moet worden. Heb geen vertrouwen meer in dit blok (1.6 tdci), waarvan ik nu teveel over hetzelfde probleem heb gelezen (zelfde als 1.6 hdi en de 1.6d in de C30 en V40/50).
Kortom, de Ford gaat de deur uit en kijk nu voor iets leukers. Maar ben bang dat ik thuis even niet met een Turbo hoef aan te komen, hoe goed ze ook zijn gebouwd

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet niet hoe technisch 'ze' thuis zijn, maar de turbo van een 940 uit 1998 (B230FK) is amper terug te vinden, zowel onder de kap als in motorkarakteristiek. Hij was m.n. bedoeld om bij relatief lage toeren (2300 tpm) meer vermogen en koppel af te geven, niet om er een scheurijzer van te maken.Auzz schreef : Maar ben bang dat ik thuis even niet met een Turbo hoef aan te komen, hoe goed ze ook zijn gebouwd
Van Volvo zelf mocht de B230FK bij de introductie zelfs niet eens 'turbo' genoemd worden.
Het B230FK blok is bij juist onderhoud nagenoeg bomvast en ook de turbo is normaal gesproken goed voor honderdduizenden probleemloze kilometers. En mocht hij toch eens stuk gaan dan is er altijd wel ergens een sloper voorhanden waar je er één af kunt halen voor heel wat minder dan € 3100,-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dag Auzz,
Neem gewoon deze fantastische 1994 zonder turbo. Geen gedonder, desnoods leg je er gas in, dan kun je 200k km goedkoop vooruit.
als het alleen de turbo is valt dat toch wel mee?Auzz schreef : In verband met een aanzienlijke motorschade bij mijn huidige auto (turbo defect),
een turbo valt (hoe raar het ook klinkt) gewoon onder vervanging onderdelen.
aan de hand van het gebruik gaat een turbo 200dkm tot 300 dkm.
en een redelijke 2e hands turbo is meestal wel te krijgen voor een leuke prijs.
en een revisie van je eigen turbo is meestal ook nog voor een redelijke prijs uitgevoerd.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
En bij de onze Bakstenen zijn ze redelijk Bullit proof bij normaal onderhoud, maar hou er rekening mee dat deze vaak al behoorlijk wat kilometers achter de kiezen hebben zitten, dus een revisie of een goeie 2de handse is zo gevonden voor niet zulke hoge kosten en het wisselen is een stuk makkelijker dan bij de moderne varianten.
Als ze thuis al huiveren voor het woord Turbo op een auto dan gaan ze nog van een koude Kermis thuis komen want bijna alle auto's zijn tegenwoordig uitgerust met een Turbo dus dat word dan alleen nog maar oude auto's rijden met de nodige andere bijkomende kosten.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die turbo's van de 940's gaan heel lang mee en de auto ook! Na een snelwegrit bij het tankstation de motor even een halve minuut stationnair laten draaien verlengt de levensduur ook nog eens. Onze 940 had bij aanschaf (zo'n 120.000 kilometer terug) een turbo die weinig druk gaf, geruild voor een goede tweedehandse en die fluit nog steeds vrolijk mee hoor!
- V700 register
- Nieuw lid
-