Verschil tussen een B230A en een B230F
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2012 15:09 #1094074
door Fred Schukkink (GAST)
Verschil tussen een B230A en een B230F is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
Hallo alle maal, ik heb een vraag m.b.t motorblokken.
Wat is het verschil tussen een B230A en een B230F?
Dit omdat ik een A blok in de auto heb en een F blok met injectie in de schuur heb staan.
Aangekocht om mocht mijn A blok de geest geven te kunnen wisselen.
En daarbij de carburateur over te zetten.
Nu hoorde ik dat het F blok beter functioneerd met de injectie, ik heb hier geen ervaring mee.
Ben een redelijke sleutelaar maar met injectie weinig of geen ervaring.
Groet Fred
Wat is het verschil tussen een B230A en een B230F?
Dit omdat ik een A blok in de auto heb en een F blok met injectie in de schuur heb staan.
Aangekocht om mocht mijn A blok de geest geven te kunnen wisselen.
En daarbij de carburateur over te zetten.
Nu hoorde ik dat het F blok beter functioneerd met de injectie, ik heb hier geen ervaring mee.
Ben een redelijke sleutelaar maar met injectie weinig of geen ervaring.
Groet Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2012 15:19 #1365839
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zomaar het vermoeden
Ik heb zomaar het vermoeden dat het blok in de basis(onderblok en kop)gewoon hetzelfde is, alleen dan met een injectiesysteem en bijbehorende sensoren en ECU.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2012 16:18 #1365842
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere kop
Ik heb een B230K met carberateur en daar zit een speciale kop op.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2012 23:06 #1365869
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Er zijn wel verschillen
Verschillen zijn er wel.
Mijn kennis is beperkt...dus of het allemaal klopt weet ik niet..
De oudere jaren gebruikten dacht ik een dunnere "connecting rod" tussen zuiger en krukas. De F is later en zal een dikkere hebben. (Mogelijk...)
De zuigers zelf zullen denk ik ook wel ietwat verschillen. B230A mogelijk helemaal platte zuigers en de B230F met een holling of een bolling erin. (Mogelijk..)
Nokkenas verschilt natuurlijk ook.
Compressieverhouding zal ook wel verschillen.
De plaats van de verdeelkap zal ook verschillen (Bij de F achterop de nokkenas en bij de A mogelijk aan de zijkant van het blok via de hulpas)
De A zal mogelijk een Hall-sensor hebben voor het bepalen van het onstekingstijdstip en de F zal een BDP sensor op het vliegwiel hebben.
Natuurlijk een moderner injectie systeem. (Waarmee die echt wel beter loopt! vind ik)Een ingewikkelde kabelboomVele sensoren e.d.
De blokken zijn in princiepe wel het zelfde.
Ombouw naar F injectie kan, maar hou ermee rekening dat je dan ook de complete kabelboom en beide computers zal moeten inbouwen. Veel werk.
Groeten,Gerben
Mijn kennis is beperkt...dus of het allemaal klopt weet ik niet..
De oudere jaren gebruikten dacht ik een dunnere "connecting rod" tussen zuiger en krukas. De F is later en zal een dikkere hebben. (Mogelijk...)
De zuigers zelf zullen denk ik ook wel ietwat verschillen. B230A mogelijk helemaal platte zuigers en de B230F met een holling of een bolling erin. (Mogelijk..)
Nokkenas verschilt natuurlijk ook.
Compressieverhouding zal ook wel verschillen.
De plaats van de verdeelkap zal ook verschillen (Bij de F achterop de nokkenas en bij de A mogelijk aan de zijkant van het blok via de hulpas)
De A zal mogelijk een Hall-sensor hebben voor het bepalen van het onstekingstijdstip en de F zal een BDP sensor op het vliegwiel hebben.
Natuurlijk een moderner injectie systeem. (Waarmee die echt wel beter loopt! vind ik)Een ingewikkelde kabelboomVele sensoren e.d.
De blokken zijn in princiepe wel het zelfde.
Ombouw naar F injectie kan, maar hou ermee rekening dat je dan ook de complete kabelboom en beide computers zal moeten inbouwen. Veel werk.
Groeten,Gerben
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2012 21:55 #1365920
door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Als ik de F gewoon opbouw
Als ik de F gewoon opbouw met carburateur, net als de A, kan ik toch zonder computer?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2012 22:14 #1365922
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressieverhouding
Compressieverhouding van de A is hoger dan die van de F (10.3 vs 9.
. Als je alleen de carburateur op het inlaatspruitstuk zet heb je dus wat minder vermogen dan de A had. Nog los van de nokkenas-effecten.Ontsteking is ook anders, je moet de verdelerplaat met hall-sensor overzetten op het F-blok.

Moderators: Jerry Stam