B230ET kenmerken / herkennen ?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Volgens het VIN nr zou ik een B23ET/B230ET hebben... hoe kan ik dat nu precies zien welke het is (760 turbo) ?? Men vertelde mij dat het B230ET is (dus 182pk) maar er wordt zoveel verteld dus wil ik het wel eens zeker weten nu !
vin = YV1704862F1091873 (dus motor = 86 / 2 = M46 / F = modeljaar 85 / 1 = fabriek zweden ergens Kalamar ed. )
Ook heb ik een reserveblok (kaal dus zonder inlaat & uitlaat+turbo / wel met kop 531 - maarja kan je onderling uitwisselen) op de kop getikt paar dagen geleden, maar daar zit de ontsteking vooraan op het blok (gelijk bij elke 240 redblock ... ?? ) ... bij het originele blok in mijn 760 Turbo zit de ontsteking achteraan zoals bij elke 700 benzine motor ?
Nu begin ik te twijfelen of het wel een B230ET is dat ik gekocht heb... Er hing zo een wit identificatieplaatje op het blok waarop stond B230ET maar met het transporteren ervan is de sticker eraf gevlogen (jammer) . Is er nog een manier om die streepjescodes en dergelijke te achterhalen ? (nog aan te vragen bij de dealer ?? ergens af te lezen op het blok ? - er staat allezinds B230 op onderaan ... dat weet ik al / de kop 531 is gemaakt ergens in 85/6/25 ofzoiets)
Het zou mij verwonderen dat er in een 740/760 nog redblocks gelegen hebben met de ontsteking op de zijkant ipv achteraan, maar het kan natuurlijk?
De reservemotor kwam uit GB/VK/UK naar het schijnt ... Ik heb ook gevraagd naar de VIn waar de motor uit kwam ... ben benieuwd ...
Hopelijk weet iemand hier wat meer details

mvg
Karinsky !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
In Modeljaar 1985 heeft de 700-serie de B230ET met 177 pk en vanaf mj 1986 t.e.m. 1989 met 182 pk.Karinsky schreef : Volgens het VIN nr zou ik een B23ET/B230ET hebben... hoe kan ik dat nu precies zien welke het is (760 turbo) ?? Men vertelde mij dat het B230ET is (dus 182pk) maar er wordt zoveel verteld dus wil ik het wel eens zeker weten nu !
vin = YV1704862F1091873 (dus motor = 86 / 2 = M46 / F = modeljaar 85 / 1 = fabriek zweden ergens Kalamar)
Groeten,Hedwig
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Vandaag ook aan een B230E met K-jet gewerkt met de onsteking op de zijkant.
(Betreft Volvo 740)
Groeten,Gerben
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Er ging een sticker aan de voorkant v/h reserverblok met B230ET op, tenzij deze zelf erop geplakt was. Misschien ook de reden waarom hij losgekomen /weggevlogen is ?? Maar dat zou al extreem moeten zijn en bedrog dus. De verkoper reageert niet direct op mijn mails ... dus nog geen vin van deze.
Ik heb ook een B230E hier, bouwjaar 86 modeljaar 87 en deze heeft ontsteking aan de achterkant ... rariteiten

Op de originele motor hangt ook geen witte sticker meer dus daar kan ik ook niets op vinden

btw. Gerben, mijn PB al gelezen mbt D24T visco-beugel ?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
ik heb het gevonden, staat natuurlijk op het onderblok (net onder de kop) vlak achter de ontsteking / delco bij een redblock motor type B21/B200/B230 , ook wel bij B19/B17/B23 en B20 (amazon)
www.autozone.com/autozone/repairguides/V..._/P-0900c15280063ec6
Reserveblok : B230ET - 489991 - xx693 / Kop gemaakt op 85-03-25
Originele motor in 760T (stroomverdeler achteraan de nokkenas) :
B230ET - 4xxx98 - xx83x / Kop gemaakt op 84-08-28 (dus deze motor is ouder ofzo, enfin de kop dan

Zal waarschijnlijk een 177pk versie zijn dan deze ... , allezinds een "F" in VIN nr dus modejaar 85

Wel raar dat er dan verschil zit in het onstekingsgedeelte, zeker als de reserveblok "nieuwer" is

Misschien had volvo nog wat rondslingeren in de magazijnen en deze dan maar gebruikt om in een 700 te gooien ...
problems solved

grtzz Karinsky !
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : B230E en B230K hebben ook vaak wel onsteking aan de zijkant.
Vandaag ook aan een B230E met K-jet gewerkt met de onsteking op de zijkant.
(Betreft Volvo 740)
Groeten,Gerben
Ik heb hier nu 2 740 met b230e's staan ('85 & '89) en beide de ontsteking aan de achterzijde. (en dan heb ik het alleen over de auto's die nu op het terrein staan).
Ook de b230k's die hier voorbij zijn gekomen hadden de ontsteking aan de achterzijde.
Het kan natuurlijk ook een stukje huisvlijt zijn.. Of een motorwissel.
Volgens mij had alleen de b23ft in de '84 760 turbo de ontsteking aan de zijkant af fabriek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Het is een B23E en geen B230E.<table border="1"><tbody><tr><td>Item</td><td>Code</td><td>Betekenis</td></tr><tr><td>Fabrikant</td><td>YV1</td><td>Volvo</td></tr><tr><td>Model</td><td>70</td><td>Onbekende Model code</td></tr><tr><td>Aantal deuren</td><td>4</td><td>4 deurs sedan</td></tr><tr><td>Motor</td><td>84</td><td>B23E</td></tr><tr><td>Versnellingsbak</td><td>7</td><td>AW70, AW71</td></tr><tr><td>Modeljaar (kan afwijken van bouwjaar)</td><td>E</td><td>1984</td></tr><tr><td>Fabriek</td><td>0</td><td>Kalmar - Zweden</td></tr><tr><td>Chassisnr</td><td>063430</td><td>Serienummer</td></tr></tbody></table>Het is een wagen geimporteerd uit Noorwegen, hij heeft zelfs EGR.
Motor en bak zijn origineel.
Onsteking aan de zijkant.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-