Hard tikkend geluid (Relais?) en niet willen starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 09:05 #1093880
door V700 register
Hard tikkend geluid (Relais?) en niet willen starten is gemaakt door V700 register
Besten,
gisteravond wilde ik onze 940 LPT (die al twee jaar geschorst staat) uit de garage rijden. De auto staat netjes op een druppellader en heel af en toe laat ik de motor even draaien (en rijd ik een rondje op het erf). De laatste keer heb ik de auto ook met een goed lopende motor weer in de garage gezet.
Helaas wilde de auto nu niet starten. De accu was gewoon vol, alle lampjes op het dashboard gingen keurig branden, maar bij het omdraaien van de sleutel kwam er alleen een hard tikkend geluid (tak......tak......tak.....tak.....tak) wat de accu vrij snel leeg trok overigens.
Het geluid kwam onder de motorkap vandaan, zo rond de wielkas aan de bijrijderskant. De auto hierna geprobeerd aan te slepen en dat wilde wel lukken. De motor liep overigens niet fraai. Beetje horten en stoten. Zou dat kunnen komen van de oude benzine?
Enfin, de hamvragen; wat is dat voor tikkend geluid, waar zou het vandaan kunnen komen en hoe kan ik het oplossen?
gisteravond wilde ik onze 940 LPT (die al twee jaar geschorst staat) uit de garage rijden. De auto staat netjes op een druppellader en heel af en toe laat ik de motor even draaien (en rijd ik een rondje op het erf). De laatste keer heb ik de auto ook met een goed lopende motor weer in de garage gezet.
Helaas wilde de auto nu niet starten. De accu was gewoon vol, alle lampjes op het dashboard gingen keurig branden, maar bij het omdraaien van de sleutel kwam er alleen een hard tikkend geluid (tak......tak......tak.....tak.....tak) wat de accu vrij snel leeg trok overigens.
Het geluid kwam onder de motorkap vandaan, zo rond de wielkas aan de bijrijderskant. De auto hierna geprobeerd aan te slepen en dat wilde wel lukken. De motor liep overigens niet fraai. Beetje horten en stoten. Zou dat kunnen komen van de oude benzine?
Enfin, de hamvragen; wat is dat voor tikkend geluid, waar zou het vandaan kunnen komen en hoe kan ik het oplossen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 09:30 #1364689
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic klinkt als
Alsof de startmotor blijft hangen maar dat is lastig te beoordelen zo. Kan ook je brandstof relais zijn, die witte achter de asbak ergens links. Oude benzine denk ik niet.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 09:41 #1364691
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Bendix
Denk dat de bendix van je startmotor vast is gaan zitten door stilstand. Je kunt de startmotor demonteren, schoonmaken en het mechanisme opnieuw invetten. Hangt er maar net vanaf hoe handig je bent.
Dat een motor na lange stilstand wat slecht loopt is niet gek, gewoon goed en compleet onderhoud geven en weer mee gaan rijden. Controleer vooral rubbers en slangen! Na stilstand zul je ongetwijfeld een aantal kapotte onderdelen hebben, door rijden (en pech krijgen) kom je erachter wat er stuk is.
Hieronder nog een "gejat"" stukje internettekst over de bendix:De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Wanneer je alleen een tik hoort, gaat het tandwieltje niet naar buiten of valt niet in de starterkrans.Mogelijke oorzaken zijn een slechte batterij (te weinig stroom), vervuiling van de startmotor of gewoon slijtage. In het laatste geval is revisie of inruil van de startmotor aan de orde.Een tijdelijke oplossing is om tijdens starten met b.v. een schroevendraaier een tik op het startmotorhuis te geven. Meestal schiet het tandwieltje dan wel in de starterkrans.
groeten, Chris
Dat een motor na lange stilstand wat slecht loopt is niet gek, gewoon goed en compleet onderhoud geven en weer mee gaan rijden. Controleer vooral rubbers en slangen! Na stilstand zul je ongetwijfeld een aantal kapotte onderdelen hebben, door rijden (en pech krijgen) kom je erachter wat er stuk is.
Hieronder nog een "gejat"" stukje internettekst over de bendix:De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Wanneer je alleen een tik hoort, gaat het tandwieltje niet naar buiten of valt niet in de starterkrans.Mogelijke oorzaken zijn een slechte batterij (te weinig stroom), vervuiling van de startmotor of gewoon slijtage. In het laatste geval is revisie of inruil van de startmotor aan de orde.Een tijdelijke oplossing is om tijdens starten met b.v. een schroevendraaier een tik op het startmotorhuis te geven. Meestal schiet het tandwieltje dan wel in de starterkrans.
groeten, Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 09:50 #1364690
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massa blokjes
Hoi Richard,
Klinkt bekend, had ik met mijn 960 ook af en toe na een jaar stil staan, corrosie van de massa blokjes links en rechts onder de motorkap bij de koplampen.
Groet
Bert
Klinkt bekend, had ik met mijn 960 ook af en toe na een jaar stil staan, corrosie van de massa blokjes links en rechts onder de motorkap bij de koplampen.
Groet
Bert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 10:05 #1364692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op zich heb ik de auto wel
Op zich heb ik de auto wel regelmatig gestart de afgelopen tijd. Iedere 2 maanden wel en tot nu toe ook geen problemen met de startmotor.
Zou natuurlijk wel kunnen, daar niet van, maar dan begrijp ik niet helemaal wat die harde tikken dan zijn? Dat lijkt echt ergens anders vandaan te komen.
Nog een detail wat ik niet eerder had genoemd;
als er zo`n harde tik is, gaat alle verlichting op het dashboard en in de auto ook een fractie van een seconde uit. Ik dacht hierdoor ook aan sluiting of zo.
Zou natuurlijk wel kunnen, daar niet van, maar dan begrijp ik niet helemaal wat die harde tikken dan zijn? Dat lijkt echt ergens anders vandaan te komen.
Nog een detail wat ik niet eerder had genoemd;
als er zo`n harde tik is, gaat alle verlichting op het dashboard en in de auto ook een fractie van een seconde uit. Ik dacht hierdoor ook aan sluiting of zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 10:06 #1364693
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Bert,
ik snap even niet
Hoi Bert,
ik snap even niet helemaal welke massablokjes je bedoelt?
ik snap even niet helemaal welke massablokjes je bedoelt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 10:09 #1364694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, snap ik dat het lastig
Ja, snap ik dat het lastig te beoordelen is. Ik zal proberen vandaag even een filmpje te maken, zodat het geluid duidelijk wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 10:20 #1364695
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starten
Kan heel goed de Bendix zijn. Tijdens starten een tik met de hamer en best kans dat hij het weer doet.
Dat de verlichting zwak word is logisch want de stroom gaat waarschijnlijk wel naar de strtmotor. Dat is nml de klak
succes
Chris
Dat de verlichting zwak word is logisch want de stroom gaat waarschijnlijk wel naar de strtmotor. Dat is nml de klak
succes
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 10:42 #1364696
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dank iedereen voor de
Ok, dank iedereen voor de info tot nu toe.
Klopt het dan dat de startmotor bij een B230FK aan de bijrijderskant van het blok zit?
Klopt het dan dat de startmotor bij een B230FK aan de bijrijderskant van het blok zit?
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 11:27 #1364697
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Klinkt meer als een
Klinkt meer als een overleden accu. Test maar of 'ie nog voldoende vermogen levert. Als de accu aan zijn end is kan ie wel het relais schakelen maar niet meer de startmotor aan het draaien krijgen. Dat leidt tot het tak-tak geluid.
Gewoon ff een andere accu proberen ipv moeilijke dingen
Gewoon ff een andere accu proberen ipv moeilijke dingen
Moderators: Jerry Stam