intercooler zinvol zonder Turbo

• Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-07-2012 14:25 #1093555 door Joseph Diks
intercooler zinvol zonder Turbo is gemaakt door Joseph Diks
Hallo,

Was benieuwd of een intercooler zonder turbo op een NA Benzine motor een positief effect zou hebben. Op de oude B21ETs is met een intercooler (en dus wel Turbo) een winst van 15 pk te halen is me verteld. Kan en NA motor ook niet profijt hebben van een intercooler?

Hoor graag of iemand ooit ervaringen hiermee heeft opgedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 14:27 #1362784 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Restrictie
De restrictie in Airflow neutraliseert weer de vermogenswinst.

Nutteloos dus.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 14:43 #1362786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteindelijk
Wat Gerben zegt klopt wel denk ik. Uiteindelijk gaat het erom om zoveel mogelijk kilo's lucht je motor in te krijgen. Hoe meer lucht, hoe meer brandstof erbij kan en hoe meer vermogen je de motor kunt laten leveren. Een turbo brengt de luchtdruk omhoog, waardoor het aantal kilo's lucht per m3 stijgt. Echter, daarbij stijgt ook de temperatuur, waardoor het aantal extra kilo's lucht per m3 (de "winst" door de turbo) toch weer wat lager uitvalt. Door de lucht weer te koelen met de intercooler houd je het voordeel van hogere druk en beperk je het negatieve effect van de opwarming. Een auto zonder turbo heeft die opwarming niet. De lucht is dus ongeveer even warm als de lucht uit de omgeving. Dat koelen heeft dus geen nuttig effect.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 14:53 #1362787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht?
Bedoel je waar je lucht schrijft niet zuurstof Henk?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 14:59 #1362789 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Perfectionist.
Mikey,
Lucht bestaat voor 21% uit zuurstof.
Denk niet dat het gaat lukken om pure zuurstof aan te zuigen /  te pompen.
Tenzij je je eigen tanks met pure zuurstof gaat meeslepen.
Lijkt me niet efficient rijden, de tanks zijn denk ik ook zomaar leeg.
Henk geeft trouwens een uitstekende uitleg in algemene begrijpelijke taal.
Niet gaan over - muggenziften vriend.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 16:11 #1362797 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0%
Dit levert op een NA motor 0% winst op, eerder verlies door het langere inlaattraject.Want wat doet een intercooler? Precies, de lucht afkoelen, want koude lucht is meer zuurstof in de lucht en meer zuurstof is een betere verbranding.
Echter kan een intercooler de lucht niet verder afkoelen dan de buitentemperatuur.... en die zuigt een NA motor al aan :-)Bij een turbomotor wordt de inlaatlucht door de warme turbo verwarmd. Vandaar het nut van een intercooler..

edit: wat Henk zegt dus ja.. Had niet alle reacties helemaal gelezen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 19:27 #1362832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja

gerryberrie schreef : Mikey,
Lucht bestaat voor 21% uit zuurstof.
Gerben

Dat ligt maar net aan het niveau waarop je je bevindt. De uitleg van Henk klopt verder wel hoor, maar in plaats van de hoeveelheid lucht per kuub, was de hoeveelheid zuurstof per liter lucht een betere uitleg. Ik zift geen mug, ik voeg een detail toe.

• Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-07-2012 21:23 #1362840 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic intercooler zinvol zonder Turbo
Gezien de reakties is de vraag niet voor niks gesteld. Waarvoor dank.Maar in de winter spreekt men altijd van een koudere gevoelstemperatuur bij hevige wind. Lijkt me dat daarom de lucht kouder is met een rijdende auto. (stilstand zal de lucht inderdaad die van de omgeving behouden) Dus als we aannemen dat er sprake is van verkoeling bij rijdende auto's moeten we ons slechts afvragen of tevens de gecreeerde (extra) onderdruk vanwege de verkoeling leidt tot een grotere zuurstofhoeveelheid. Maar gezien de restrictie in de lucht-toevoer en een paar natuurkundige wetten is het twijfelachtig. Misschien een kwestie van trial en error!!??!?!?!?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 21:33 #1362857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

skidje schreef : Maar in de winter spreekt men altijd van een koudere gevoelstemperatuur bij hevige wind.

Je zegt het zelf al... gevoelstemperatuur :) Dus het 'lijkt' kouder maar is het niet. Als het echt zou helpen had men dit (simpele) trucje allang in de auto industrie toegepast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2012 21:38 #1362859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Een experiment kan leuk en verhelderend zijn, dus voel je niet geremd om zoiets te ondernemen. Mij lijkt dat je zonder andere natuurkundige effecten (zoals bijv. verdamping) nooit onder de omgevingstemperatuur komt. Je noemt onderdruk, bedoel je daar de onderdruk van de lucht rondom de intercooler mee (tgv rijwind) en een effect dat door de onderdruk de lucht ook iets in temperatuur zakt ? Lijkt me verwaarloosbaar, er zit ook een warme radiateur voor koelvloeistof achter (stralingswarmte) om iets te noemen.Mijn gevoel zou zijn dat het effect verwaarloosbaar is. Voor zover ik weet zijn er geen turboloze auto's met intercooler. Omgekeerd zijn er wel auto's met turbo maar zonder intercooler. Hoewel dat meer iets van vroeger is. Dat het praktisch niet toegepast wordt zegt mi wel genoeg.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC