Toerenteller en stationair toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2012 16:11 #1093506
door V700 register
Toerenteller en stationair toerental is gemaakt door V700 register
Twee kleine vraagjes:
Vroeger deed-ie het ook wel eens, maar nu steeds vaker: de toerenteller naald geeft plotseling ongeveer 200 tpm te weinig aan. Hij springt echt met een ruk naar beneden. Even later springt die dan weer 200 tpm omhoog. Heeft verder geen enkele invloed op de motorloop, dus kwaad lijkt het niet te kunnen, maar waar zou de oorzaak zitten? In de klokkenwinkel? In sommige schema's zie ik dat de toerenteller zijn signaal krijgt van de dynamo, maar ik betwijfel of dat bij mijn 940 LPT ook zo is. Toen de dynamoriem onlangs brak, bleef de toerenteller gewoon aangeven. Komt het signaal van de bobine?
Dan de stationair loop (heeft niets te maken met de toerenteller, want dat is iets van de laatste 2, 3 weken). Sinds een paar maanden is de stationairloop minder stabiel dan vroeger. Het toerental varieert tussen ongeveer 700 en 800 toeren, benzine of LPG maakt niet uit. Niet beter geworden na de laatste grote beurt. CO in orde, klepspeling op tijd, bougies/bougiekabels/distributiekap nieuw, gasklephuis schoongemaakt, CIS klep goed gangbaar, geen waterverbruik, start direct op 4 poten. Nog iets niet gezien?
Rob
Vroeger deed-ie het ook wel eens, maar nu steeds vaker: de toerenteller naald geeft plotseling ongeveer 200 tpm te weinig aan. Hij springt echt met een ruk naar beneden. Even later springt die dan weer 200 tpm omhoog. Heeft verder geen enkele invloed op de motorloop, dus kwaad lijkt het niet te kunnen, maar waar zou de oorzaak zitten? In de klokkenwinkel? In sommige schema's zie ik dat de toerenteller zijn signaal krijgt van de dynamo, maar ik betwijfel of dat bij mijn 940 LPT ook zo is. Toen de dynamoriem onlangs brak, bleef de toerenteller gewoon aangeven. Komt het signaal van de bobine?
Dan de stationair loop (heeft niets te maken met de toerenteller, want dat is iets van de laatste 2, 3 weken). Sinds een paar maanden is de stationairloop minder stabiel dan vroeger. Het toerental varieert tussen ongeveer 700 en 800 toeren, benzine of LPG maakt niet uit. Niet beter geworden na de laatste grote beurt. CO in orde, klepspeling op tijd, bougies/bougiekabels/distributiekap nieuw, gasklephuis schoongemaakt, CIS klep goed gangbaar, geen waterverbruik, start direct op 4 poten. Nog iets niet gezien?
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2012 16:16 #1362349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPT
Bij de LPT komt het toerental niet van de dynamo, dat is alleen bij de diesels zo (de W aansluiting). Wat soms schijnt te helpen bij springende toerentellers zonder verdere bijverschijnselen is het vervangen van de warmtegeleidende pasta achter de eindtrap. De eindtrap zit achter de kabelboom aan de binnenkant van het spartbord aan bestuurderszijde, ongeveer ter hoogte van de accu. Nieuwe lambdasonde heeft bij mij wel verbetering gebracht bij stationairloop. Maar die was bij 320.000 volgens de interval wel aan vervanging toe. Weet niet wat bij jou de km-stand is ? Zou m overigens niet vervangen alleen vanwege de stationairloop. Hij zit ook nog goed in de downpipe ?
Let bij Vialle LPi wel op dat je de juiste originele Bosch (of Volvo, maar die komt ook van Bosch, en bijna dubbel zo duur) sonde monteert. Een onjuiste sonde kan bij LPi problemen geven.
Let bij Vialle LPi wel op dat je de juiste originele Bosch (of Volvo, maar die komt ook van Bosch, en bijna dubbel zo duur) sonde monteert. Een onjuiste sonde kan bij LPi problemen geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2012 16:39 #1362356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pasta / sonde
Vorige week nieuwe pasta achter de eindtrap gedaan, maar geen verschil.
Lambda sonde zou inderdaad wel eens kunnen, want die is volgens mij na 460K nog origineel. Maar inderdaad, om die nou alleen daarvoor te gaan vervangen. Toch weer dik 100 euro. Ik verwacht dat die wel goed in de eindpijp zit, anders was die 2 weken geleden ook niet door de APK gekomen.
Lambda sonde zou inderdaad wel eens kunnen, want die is volgens mij na 460K nog origineel. Maar inderdaad, om die nou alleen daarvoor te gaan vervangen. Toch weer dik 100 euro. Ik verwacht dat die wel goed in de eindpijp zit, anders was die 2 weken geleden ook niet door de APK gekomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2012 16:43 #1362358
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Zou dat kunnen, 460K met een af-fabriek sonde ? Bosch geeft een interval voor de late 940 aan voor 160K.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2012 17:20 #1362362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nooit vervangen
Ik heb hem zolang ik de auto heb (nu 380K) nog nooit laten vervangen. Daarvoor was het een leaseauto van een kennis, dus het zou wel kunnen dat er toen net een nieuwe in zat.
Moderators: Jerry Stam