Olie: ACEA C3

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2012 13:22 #1093415 door V700 register
Olie: ACEA C3 is gemaakt door V700 register
Dag daar,
Ik gebruik al jaren volsynthetische 5W40 olie voor mijn 965. Hij gebruikt een beetje waardoor ik af en toe wat bijvul. Nu was mijn voorraadje op en heb ik een 5 litervaatje gehaald. Nu zie ik dat er aan de benaming 5W40 de term 'C3' is toegevoegd. Bij de specificaties vind ik C3 weer terug bij ACEA A3/B4/C3. Weet iemand wat dit precies inhoudt en of ik deze olie kan gebruiken? Op het Internet kan ik er niet veel over vinden. Graag jullie reacties.
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2012 13:47 #1361713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Google
Google is your friend:  www.tribolex.nl/acea.html .
Is een aanduiding van de eigenschappen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2012 14:10 #1361715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic C3
Mooie site van tribolex, daarmee is het eerste deel van de vraag wel beantwoord :)
V.w.b. deel 2, kan het kwaad? Ik denk (hoop) van niet, want ik gooi al vanaf het begin Castrol 5W40 in mijn 940 en die heeft die C3 spec. ook. Hij loopt er heel mooi op en verbruikt/verliest zo weinig dat ik tussen de verversingen door nooit bij hoeft te vullen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2012 08:04 #1361804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorgeschreven door Volvo?
Bedankt voor de link. Op die site staat echter de volgende 'waarschuwing':
Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.
Het lijkt mij niet dat Volvo dit 17 jaar geleden expliciet voor mijn 965 heeft voorgeschreven. Heeft iemand anders hier nog een mening over?
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 01:27 #1361865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handige tool
Hoi Jan-Willem,
De C specificatie is volgens mij primair een extra eis bovenop de A en B specs. Van die A en B specs zijn er een aantal revisies waarvan de laatste veel strenger zijn dan de eerste.
Hier een link naar een uitgebreid datablad van de European Automobile Manufacturers Association met 15 blz nuttige data:
www.acea.be/images/uploads/pub/070308_AC...s_2007_LD_and_HD.pdf
En hier een link naar een tooltje wat ik zelf vaak gebruik, je kan daar de verschillende specs met elkaar vergelijken. Vaak verrassende resultaten...
sas-origin.onstreammedia.com/origin/lubr...Dep/rp/pc/index.html
Ik gooi zelf Aral super tronic 0W40 volsynteet in mijn D24Tic, die ik uit Duitsland laat opsturen omdat goede kwaliteit motorolie daar veel goedkoper is dan hier bij de reguliere AMH. Maar b.v. ook een Shell Helix ultra 0W40 volsynteet koop je daar voor slechts 7,50 de liter.
shop.oil-center.de/index.php/
Er bestaat ook een Volvo specificatie, maar die is best al oud, de techniek is ondertussen een heel stuk verder.
Succes :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 11:59 #1361878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen kwaad
Oké,
Bedankt hier voor. Al met al lijkt het mij geen kwaad kunnen als ik deze olie erbij gooi. Ik ga voortaan mijn olie ook uit Duitsland halen!
Groet,
Jan-Willem

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC